„Hyundai Nexo má obrovský potenciál sehrát klíčovou roli v cestě za emisně neutrální masově dostupnou individuální dopravou. Již teď je reálnou alternativou pro zeleně smýšlející nadšence, kteří fandí špičkovým technologiím a čisté mobilitě. Z hlediska infrastruktury je pro motoristy mimořádně pozitivní zprávou partnerství Hyundai s ÚJV v Řeži, kde je možné vodíkové elektromobily tankovat. Zároveň se bavíme o výstavbě plnicích stanic s dodavateli infrastruktury, se zástupci státní správy a samosprávy v rámci navazujících pilotních projektů,“ říká generální ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz.
Druhá generace vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo je žádaná hlavně v evropských metropolích – ve své flotile už model mají policejní sbory v Itálii, Velké Británii nebo Německu. Je vybaven palivovým článkem, který chemickou reakcí vodíku a kyslíku vyrábí elektřinu potřebnou k jízdě. Hyundai Nexo tedy vodík ani nespaluje, ale používá pro výrobu elektrické energie a z výfuku vypouští pouze vodní páru (H20, dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku). Vodík a kyslík (spolu s pročištěným vzduchem) vrací zpět do prostředí. To, že filtrační systém Hyundai Nexo vzduch ve svém okolí skutečně čistí a nevytváří žádné částicové emise, potvrzují výsledky certifikovaného měření Státního zdravotního ústavu v Praze.
„Simulace běžného městského provozu v rámci opakovaných kontinuálních jízd různé délky na válcovém dynamometru v rychlostech 30–50 km/h prokázala mimořádně zajímavý jev – automobil Huyndai Nexo snížil koncentraci pevných částic ve svém bezprostředním okolí do 15 minut až o 75 %. Pokles koncentrace měřicí sondy zaznamenaly prakticky okamžitě po nastartování, přičemž po dosažení hraničních hodnot kvalita vzduchu zůstávala stabilní. Po vypnutí motoru se hodnoty koncentrace pevných částic bez účinného filtračního systému Hyundai Nexo začaly vracet na výchozí hodnoty. Každý, kdo někdy jel centrem Prahy, ví, jak jsou velká města z hlediska kvality ovzduší problematická. Vodíkové pohony jsou jedním z konkrétních řešení, které přispívají mobilitě emisně neutrální,“ říká Dr. Bohumil Kotlík, vedoucí Oddělení hygieny ovzduší a odpadů Státního zdravotního ústavu.
Kvalita vzduchu v bezprostředním okolí Hyundai Nexo se v průběhu eko zátěžového certifikovaného měření v relativně zatíženém prostředí servisu dokonce zlepšila natolik, že nebyla překročena hodnota 20 µg/m3, která je pro dlouhodobou zátěž částicemi PM2,5 stanovena zákonem o ochraně ovzduší. Průměrná koncentrace takových pevných částic na Legerově ulici (u historické budovy Národního muzea), které je jedním z nejvytíženějších dopravních uzlů v Praze, přitom pravidelně přesahuje hodnotu 27 µg/m3.
Pro škodlivost částic v ovzduší je kromě koncentrace určující i jejich velikost. Částice velikosti PM2,5 mohou pronikat až do průdušinek, a kromě dýchacího ústrojí nepříznivě ovlivňují také např. funkci srdce a cévního systému. Může docházet k podráždění sliznice dýchacích cest, narušení struktury a funkce řasinkové tkáně, a tím ke snížení samočisticí schopnosti dýchacího ústrojí, což usnadňuje vznik infekce. Světová zdravotnická organizace předpokládá, že působení částic PM2,5 se může projevovat už od koncentrací 5 µg/m3.
Právě významná tržní pozice elektromobilů, ať už těch s vodíkovými palivovými články (FCEV), nebo elektromobilů napájených akumulátory, je trvalým cílem společnosti Hyundai Motor Company v rámci Strategie 2025. Ambicí jihokorejského koncernu je stát se do roku 2025 třetím největším výrobcem ekologických vozidel na světě a ročně prodávat až 670 000 elektricky poháněných vozidel.