Hyundai Nexo čistí vzduch: po čtvrthodině dýcháte i v Praze šumavský vzduch

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 7. září 2020, 21:01 Google+

Fasáda historické budovy Národního muzea byla dlouhá léta symbolem toho, jak každodenní hustý provoz zásadně ovlivňuje kvalitu ovzduší v centru města. První zátěžový eko-test vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo v českých reáliích potvrdil, že výkonný filtrační systém účinně a spolehlivě zachycuje až 75 % pevných částic (PM2,5). Vůz také při jízdě zredukuje stejné množství CO2 jako 60 stromů. Emisně neutrální provoz Hyundai Nexo pomůže udržet v budoucnu historickou budovu muzea bez „dopravních“ vrásek.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 09.09. 16:05) Napište svůj názor
Auta na náplavce 2019: Hyundai Nexo

Auta na náplavce 2019: Hyundai Nexo | foto: Hyundai

Sdílejte článek

„Hyundai Nexo má obrovský potenciál sehrát klíčovou roli v cestě za emisně neutrální masově dostupnou individuální dopravou. Již teď je reálnou alternativou pro zeleně smýšlející nadšence, kteří fandí špičkovým technologiím a čisté mobilitě. Z hlediska infrastruktury je pro motoristy mimořádně pozitivní zprávou partnerství Hyundai s ÚJV v Řeži, kde je možné vodíkové elektromobily tankovat. Zároveň se bavíme o výstavbě plnicích stanic s dodavateli infrastruktury, se zástupci státní správy a samosprávy v rámci navazujících pilotních projektů,“ říká generální ředitel Hyundai Motor Czech Martin Saitz.

img-responsive

Hyundai Nexo | foto: wheelsage.org

Druhá generace vodíkového elektromobilu Hyundai Nexo je žádaná hlavně v evropských metropolích – ve své flotile už model mají policejní sbory v Itálii, Velké Británii nebo Německu. Je vybaven palivovým článkem, který chemickou reakcí vodíku a kyslíku vyrábí elektřinu potřebnou k jízdě. Hyundai Nexo tedy vodík ani nespaluje, ale používá pro výrobu elektrické energie a z výfuku vypouští pouze vodní páru (H20, dva atomy vodíku a jeden atom kyslíku). Vodík a kyslík (spolu s pročištěným vzduchem) vrací zpět do prostředí. To, že filtrační systém Hyundai Nexo vzduch ve svém okolí skutečně čistí a nevytváří žádné částicové emise, potvrzují výsledky certifikovaného měření Státního zdravotního ústavu v Praze.

„Simulace běžného městského provozu v rámci opakovaných kontinuálních jízd různé délky na válcovém dynamometru v rychlostech 30–50 km/h prokázala mimořádně zajímavý jev – automobil Huyndai Nexo snížil koncentraci pevných částic ve svém bezprostředním okolí do 15 minut až o 75 %. Pokles koncentrace měřicí sondy zaznamenaly prakticky okamžitě po nastartování, přičemž po dosažení hraničních hodnot kvalita vzduchu zůstávala stabilní. Po vypnutí motoru se hodnoty koncentrace pevných částic bez účinného filtračního systému Hyundai Nexo začaly vracet na výchozí hodnoty. Každý, kdo někdy jel centrem Prahy, ví, jak jsou velká města z hlediska kvality ovzduší problematická. Vodíkové pohony jsou jedním z konkrétních řešení, které přispívají mobilitě emisně neutrální,“ říká Dr. Bohumil Kotlík, vedoucí Oddělení hygieny ovzduší a odpadů Státního zdravotního ústavu.

Kvalita vzduchu v bezprostředním okolí Hyundai Nexo se v průběhu eko zátěžového certifikovaného měření v relativně zatíženém prostředí servisu dokonce zlepšila natolik, že nebyla překročena hodnota 20 µg/m3, která je pro dlouhodobou zátěž částicemi PM2,5 stanovena zákonem o ochraně ovzduší. Průměrná koncentrace takových pevných částic na Legerově ulici (u historické budovy Národního muzea), které je jedním z nejvytíženějších dopravních uzlů v Praze, přitom pravidelně přesahuje hodnotu 27 µg/m3.

img-responsive

Hyundai Nexo FCV | foto: Hyundai

Pro škodlivost částic v ovzduší je kromě koncentrace určující i jejich velikost. Částice velikosti PM2,5 mohou pronikat až do průdušinek, a kromě dýchacího ústrojí nepříznivě ovlivňují také např. funkci srdce a cévního systému. Může docházet k podráždění sliznice dýchacích cest, narušení struktury a funkce řasinkové tkáně, a tím ke snížení samočisticí schopnosti dýchacího ústrojí, což usnadňuje vznik infekce. Světová zdravotnická organizace předpokládá, že působení částic PM2,5 se může projevovat už od koncentrací 5 µg/m3.

Právě významná tržní pozice elektromobilů, ať už těch s vodíkovými palivovými články (FCEV), nebo elektromobilů napájených akumulátory, je trvalým cílem společnosti Hyundai Motor Company v rámci Strategie 2025. Ambicí jihokorejského koncernu je stát se do roku 2025 třetím největším výrobcem ekologických vozidel na světě a ročně prodávat až 670 000 elektricky poháněných vozidel.

Vytisknout

Diskuze: Hyundai Nexo čistí vzduch: po čtvrthodině dýcháte i v Praze šumavský vzduch

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 09.09.2020 16:05 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Piasecki PA-890

První vrtulník na vodík se pomalu ale jistě začíná rýsovat, vypadá opravdu zajímavě

ford fiesta

Ford představuje modernizovanou Fiestu, která je připravená na budoucnost

Ilustrační fotografie

V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

Tatra Tactic 4x4 II. generace

Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

Ford Transit Trail

Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

Škoda Fabia Combi Scoutline

Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

on-line prodej

Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Jeep Willys

Test: Jeep Willys, legenda U.S. Army

Toyota přepracovala Mirai, nová generace má mít dojezd 650 km, atraktivní vzhled a produkuje jen čistou vodu

Na vodíkovou Toyotu Mirai stříleli z pistole

Mercedes-Benz G-Boss

Mercedes-Benz třídy G od G&B Design vypadá jako rozzlobený school bus

Ilustrační foto

Nemáte kabriolet? I tak můžete dýchat čerstvý vzduch

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Nákup aut se přesouvá do online prostředí

Ilustrační foto

Škoda v Česku zastaví výrobu. Promluvily odbory

mercedes-benz citan

Nový Mercedes-Benz Citan jako obytný vůz

Hyundai Kona Electric

Test Hyundai Kona electric. Má stále co nabídnout?

reklama

Doporučujeme

Volkswagen prozradil podrobnosti o interiéru připravovaného SUV ID.4

SPECIÁLNÍ INTERIÉR - Volkswagen prozradil další podrobnosti o připravovaném ID.4

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Ford představuje modernizovanou Fiestu, která je připravená na budoucnost

  2. V Česku vzniká kladivo na auta odmítaná lidmi a protlačovaná EU

  3. Na polygonu v Kopřivnici probíhá představení vojenské, hasičské i stavební techniky

  4. Test: Ford Transit Trail – outdoor dodávka, která je skvělým základem pro „malého“ bydlíka

  5. Škoda Fabia Combi končí. Jak to s ní vypadá v bazarech?

  6. Jako plech po tornádu. Automobilový trh je pokřivený, covid, elektromobilita, čipy...

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud