Od uvedení modelu Prius v roce 1997 prodala Toyota po celém světě přes 15 milionů vozidel s hybridním elektrickým pohonem (HEV). Dosavadní prodeje HEV v Evropě přesahují 2,8 miliony kusů a zahrnují 19 různých modelů HEV značek Toyota a Lexus. Více než polovina prodaných vozů Toyota v loňském roce byla hybridní, v zemích západní Evropy to bylo dokonce 63 procent. V Česku tvoří prodeje hybridů u Toyoty 40 procent, u značky Lexus dokonce přes 90 procent.
Celková nabídka vozů Toyota a Lexus s hybridním elektrickým pohonem čítá v globálním měřítku 44 modelů, což zdaleka zastiňuje původního osamoceného vlajkonoše, který i nadále zůstává symbolem brzkého a vizionářského vpádu automobilky do světa masové elektrifikace.
Rozhodnutí Toyoty vyvíjet hybridní elektrická vozidla padlo před více než 25 lety, kdy Takeši Učijamada vedl vývojový tým pracující na vozidle pro 21. století s cílem snížit emise skleníkových plynů i dalších škodlivých látek. Hybridní technologie dnes výrazně pomáhá snižovat emise CO2, a to tím, že umožňuje řidičům absolvovat i více než 50 procent cesty po městě a okolí v režimu jízdy čistě na elektřinu, tedy s nulovými emisemi, a je tak dostupnou cestou ke zlepšování kvality ovzduší v městských centrech.
První generace modelu Prius se představila v roce 1997, přibližně v době ratifikace Kjótského protokolu, jenž dodal nový impuls celosvětovým environmentálním aktivitám. Dnes se Toyota může pochlubit 15 miliony prodaných hybridních vozů, které významně přispěly k ochraně životního prostředí, neboť samotná hybridní elektrická technologie do dnešních dnů napomohla v globálním měřítku snížit emise CO2 o více než 120 milionů tun oproti srovnatelným vozům s benzínovým motorem.
Toyota se díky své původní vizi stala celosvětovým leaderem mezi automobilkami usilujícími o plnění stále přísnějších emisních předpisů. „Právě díky prodejům našich hybridních vozidel je Toyota na dobré cestě splnit cíl 95 g/km, který platí pro roky 2020 a 2021 v zemích EU, kde jsou předpisy CO2 vůbec nejpřísnější na světě,“ komentuje Matt Harrison, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe (TME). „Naše plně hybridní modely jsou kromě toho neuvěřitelně efektivní, pokud jde o cestování zcela bez emisí po většinu času ve městech,“ dodává Harrison.
Toyota v poslední době zaznamenala prudký nárůst poptávky po svých vozidlech s hybridním elektrickým pohonem společně s tím, jak tuto pokrokovou technologii dokázala spojit s emotivním designem, a to díky nasazení globálních podvozkových platforem TNGA. Nad rámec aktuálního hybridního systému 4. generace pokračuje Toyota ve zdokonalování hybridní technologie s cílem ještě snížit emise a dosáhnout ještě nižší spotřeby paliva. Z pohledu nejširšího spektra zákazníků na evropských trzích jsou dnes hybridní elektrická vozidla cenově dostupná, dosažitelná a plně vyhovující.
Hybrid je přirozeným předskokanem bateriových elektromobilů a elektromobilů na palivové články
Toyota je stále přesvědčena o tom, že hybridní elektrická vozidla (HEV) jsou klíčovou součástí širšího mixu elektrifikovaných vozidel budoucnosti, avšak dvě desetiletí zkušeností v oblasti elektrifikace se odrazily ve vlastní strategii prosazování různorodých typů pohonů.
Toyota nabízí různé druhy elektrifikovaných vozidel s cílem snižovat emise v souladu s předpisy, infrastrukturou trhu a v konečném důsledku i s poptávkou zákazníků. Toyota nevěří ve strategii ‚vítěz bere vše‘, ale v budoucnost, kde konkrétní roli hrají různé elektrifikované technologie, jako např. hybridní elektrická vozidla, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a elektromobily na palivové články.
„Samozřejmě musíme usilovně pracovat na zlepšování parametrů baterií a snižování nákladů bateriových elektromobilů, což také děláme. Avšak musíme se vyvarovat dalšího postupu bez plánu, dokud nepřekonáme překážky v souvislosti s bateriovými elektromobily a vozy na palivové články. V mezidobí můžeme přispět tím, že i nadále budeme pracovat na hybridní technologii,“ říká Šigeki Teraši, vedoucí manažer společnosti Toyota Motor Corporation.
Díky svým širokým zkušenostem s hybridními elektromobily disponuje firma detailními a přenosnými zkušenostmi s klíčovými technologiemi elektrifikace, které jsou společné všem variantám elektrifikovaných hnacích ústrojí, a má tak dobrou startovní pozici pro elektrifikovanou budoucnost.
Dvě desetiletí nepřetržitého vývoje elektromotorů, baterií a jednotek řízení energie poskytly Toyotě detailní znalosti toho, jak efektivně hospodařit s energiemi a opětovně je využívat, a zákazníkům tak nabízet elektrifikované varianty vozů Toyota a Lexus prostřednictvím hybridů a plug-in hybridů, vozů na palivové články a elektromobilů s bateriovým pohonem.
V rámci naplňování své vize v Evropě plánuje Toyota do roku 2025 uvést 40 nových nebo modernizovaných elektrifikovaných modelů s různými druhy technologií, včetně nejméně 10 čistých elektromobilů.
Jádrem skladby pohonů budou i nadále vozidla s hybridním elektrickým pohonem v souladu s potřebami zákazníků a s cílem snižovat emise v kombinaci s dalšími typy elektrifikovaných vozidel. Stejné cíle prosazuje Toyota již od uvedení první Toyoty Prius před více než 20 lety s konečným cílem dosahovat nulových emisí v masovém měřítku a udržitelnou cestou.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.