Od uvedení modelu Prius v roce 1997 prodala Toyota po celém světě přes 15 milionů vozidel s hybridním elektrickým pohonem (HEV). Dosavadní prodeje HEV v Evropě přesahují 2,8 miliony kusů a zahrnují 19 různých modelů HEV značek Toyota a Lexus. Více než polovina prodaných vozů Toyota v loňském roce byla hybridní, v zemích západní Evropy to bylo dokonce 63 procent. V Česku tvoří prodeje hybridů u Toyoty 40 procent, u značky Lexus dokonce přes 90 procent.
Celková nabídka vozů Toyota a Lexus s hybridním elektrickým pohonem čítá v globálním měřítku 44 modelů, což zdaleka zastiňuje původního osamoceného vlajkonoše, který i nadále zůstává symbolem brzkého a vizionářského vpádu automobilky do světa masové elektrifikace.
Rozhodnutí Toyoty vyvíjet hybridní elektrická vozidla padlo před více než 25 lety, kdy Takeši Učijamada vedl vývojový tým pracující na vozidle pro 21. století s cílem snížit emise skleníkových plynů i dalších škodlivých látek. Hybridní technologie dnes výrazně pomáhá snižovat emise CO2, a to tím, že umožňuje řidičům absolvovat i více než 50 procent cesty po městě a okolí v režimu jízdy čistě na elektřinu, tedy s nulovými emisemi, a je tak dostupnou cestou ke zlepšování kvality ovzduší v městských centrech.
První generace modelu Prius se představila v roce 1997, přibližně v době ratifikace Kjótského protokolu, jenž dodal nový impuls celosvětovým environmentálním aktivitám. Dnes se Toyota může pochlubit 15 miliony prodaných hybridních vozů, které významně přispěly k ochraně životního prostředí, neboť samotná hybridní elektrická technologie do dnešních dnů napomohla v globálním měřítku snížit emise CO2 o více než 120 milionů tun oproti srovnatelným vozům s benzínovým motorem.
Toyota se díky své původní vizi stala celosvětovým leaderem mezi automobilkami usilujícími o plnění stále přísnějších emisních předpisů. „Právě díky prodejům našich hybridních vozidel je Toyota na dobré cestě splnit cíl 95 g/km, který platí pro roky 2020 a 2021 v zemích EU, kde jsou předpisy CO2 vůbec nejpřísnější na světě,“ komentuje Matt Harrison, výkonný viceprezident společnosti Toyota Motor Europe (TME). „Naše plně hybridní modely jsou kromě toho neuvěřitelně efektivní, pokud jde o cestování zcela bez emisí po většinu času ve městech,“ dodává Harrison.
Toyota v poslední době zaznamenala prudký nárůst poptávky po svých vozidlech s hybridním elektrickým pohonem společně s tím, jak tuto pokrokovou technologii dokázala spojit s emotivním designem, a to díky nasazení globálních podvozkových platforem TNGA. Nad rámec aktuálního hybridního systému 4. generace pokračuje Toyota ve zdokonalování hybridní technologie s cílem ještě snížit emise a dosáhnout ještě nižší spotřeby paliva. Z pohledu nejširšího spektra zákazníků na evropských trzích jsou dnes hybridní elektrická vozidla cenově dostupná, dosažitelná a plně vyhovující.
Hybrid je přirozeným předskokanem bateriových elektromobilů a elektromobilů na palivové články
Toyota je stále přesvědčena o tom, že hybridní elektrická vozidla (HEV) jsou klíčovou součástí širšího mixu elektrifikovaných vozidel budoucnosti, avšak dvě desetiletí zkušeností v oblasti elektrifikace se odrazily ve vlastní strategii prosazování různorodých typů pohonů.
Toyota nabízí různé druhy elektrifikovaných vozidel s cílem snižovat emise v souladu s předpisy, infrastrukturou trhu a v konečném důsledku i s poptávkou zákazníků. Toyota nevěří ve strategii ‚vítěz bere vše‘, ale v budoucnost, kde konkrétní roli hrají různé elektrifikované technologie, jako např. hybridní elektrická vozidla, plug-in hybridy, bateriové elektromobily a elektromobily na palivové články.
„Samozřejmě musíme usilovně pracovat na zlepšování parametrů baterií a snižování nákladů bateriových elektromobilů, což také děláme. Avšak musíme se vyvarovat dalšího postupu bez plánu, dokud nepřekonáme překážky v souvislosti s bateriovými elektromobily a vozy na palivové články. V mezidobí můžeme přispět tím, že i nadále budeme pracovat na hybridní technologii,“ říká Šigeki Teraši, vedoucí manažer společnosti Toyota Motor Corporation.
Díky svým širokým zkušenostem s hybridními elektromobily disponuje firma detailními a přenosnými zkušenostmi s klíčovými technologiemi elektrifikace, které jsou společné všem variantám elektrifikovaných hnacích ústrojí, a má tak dobrou startovní pozici pro elektrifikovanou budoucnost.
Dvě desetiletí nepřetržitého vývoje elektromotorů, baterií a jednotek řízení energie poskytly Toyotě detailní znalosti toho, jak efektivně hospodařit s energiemi a opětovně je využívat, a zákazníkům tak nabízet elektrifikované varianty vozů Toyota a Lexus prostřednictvím hybridů a plug-in hybridů, vozů na palivové články a elektromobilů s bateriovým pohonem.
V rámci naplňování své vize v Evropě plánuje Toyota do roku 2025 uvést 40 nových nebo modernizovaných elektrifikovaných modelů s různými druhy technologií, včetně nejméně 10 čistých elektromobilů.
Jádrem skladby pohonů budou i nadále vozidla s hybridním elektrickým pohonem v souladu s potřebami zákazníků a s cílem snižovat emise v kombinaci s dalšími typy elektrifikovaných vozidel. Stejné cíle prosazuje Toyota již od uvedení první Toyoty Prius před více než 20 lety s konečným cílem dosahovat nulových emisí v masovém měřítku a udržitelnou cestou.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.