Elektromobily se v posledních letech staly hlavním tématem automobilového průmyslu. Každá automobilka pracuje na jejich vývoji a počty nabízených modelů každoročně stoupají. Spolu s rapidním nástupem elektromobility se však objevilo i několik obvinění, podle kterých jsou elektromobily v mnoha ohledech škodlivější, než tradiční automobily se spalovacími motory. Kde je tedy pravda?
Elektromobily by podle vizí mnoha expertů i automobilek měly představovat nejekologičtější způsob přepravy, který současně dokáže potěšit i levnějším provozem, vyšší spolehlivostí a v neposlední řadě i skvělou akcelerací. Odpůrci elektromobility však mají několik pádných argumentů, na které se ve svém posledním videu rozhodl zaměřit Jason Fenske z kanálu Engineering Explained.
Ve svém videu se rozhodl rozebrat tři nejčastější otázky, kterými se odpůrci elektromobility často ohánějí:
1. Nedochází při výrobě baterií pro elektromobily k extrémní produkci emisí CO2? 2. Přinášejí vůbec elektromobily, které jsou poháněny energií získanou z fosilních paliv, nějaké emisní benefity? Resp. mají takové elektromobily vůbec smysl? 3. Není těžba Lithia enormní zátěží pro planetu a životní prostředí?Aby mohl Fenske nabídnout co možná nejpřesnější odpovědi, pustil se do pátrání pátrání po studiích realizovaných univerzitami a dalšími odbornými institucemi. Ke svému výzkumu mohl využít i zdroje z Formule E, se kterou na posledních videích spolupracoval, ovšem to v rámci objektivity neudělal. Všechny informace ve svém videu navíc podložil citacemi s odkazem na zdroj.
Samotné video se pak rozhodl rozdělit na dvě části. Jedna se věnuje emisím elektromobilů a konvenčních automobilů během výroby a provozu, druhá pak získávání materiálů a právě výše zmíněné těžbě lithia. Pojďme ale začít s první částí, kterou je výroba.
Výroba každého automobilu je spojená s emisemi, přičemž přičemž největší procento emisí při výrobě elektromobilu vzniká právě výrobou baterií. Pokud bychom ale srovnávali výrobu tradičního automobilu a elektromobilu bez baterií, budou hodnoty téměř stejné - okolo 10 tun CO2.
Hodnoty emisí při výrobě baterií pak závisí na kapacitě baterií. Pokud se smíříte s menší baterií o kapacitě okolo 30kWh, jakou může nabídnout například minulá generace Nissanu Leaf, budou se emise při výrobě pohybovat okolo 1-5 tun CO2. Naopak při výrobě obrovských baterií o kapacitě 100 kWh, jaké nabízí například extrémně výkonná Tesla P100D, se bavíme o 6 - 17.5 tuny CO2. Aby však byl výzkum férový, rozhodl se Fenske počítat v obou případech s vyššími hodnotami.
Součtem hodnot tak zjišťujeme, že zatímco výroba automobilu s konvenčním pohonem způsobila emisi 10 tun CO2, u elektromobilu s 30kWh baterií se bavíme o 15.3 tunách a u 100kWh elektromobilu dokonce o 27.5 tunách. Pro elektromobily to nevypadá dobře, ovšem teď nastává ještě čas zjistit, jaké jsou emise během provozu.
Emise během provozu elektromobilů jsou v posledních letech přísně sledovány a tak jejich zjištění není problém. Americký energetický úřad dokonce zřizuje web, na kterém lze dohledat data o emisích vypouštěných různými typy automobilů a to dokonce v závislosti na jednotlivých amerických státech.
Z tohoto webu lze zjistit, že průměrné benzínové vozidlo vygeneruje ročně v průměru okolo 5.2 tuny emisí CO2. Oproti tomu elektromobily generují v průměru ročně okolo 2.02 tuny emisí CO2. Z grafů jednotlivých států je však dobře vidět, jaké rozdíly mezi státy existují. Zatímco ve státě Idaho, kde existuje velké množství vodních elektráren, jsou emise elektromobilů naprosto zanedbatelné, v Západní Virginii, kde je velké množství uhelných elektráren, jsou emise elektromobilů téměř shodné s emisemi benzínových aut.
Pojďme se ale opět vrátit k celostátnímu průměru a zjistit, za jak dlouho se stane elektromobil ekologičtějším co se emisí CO2 týče. K tomu lze využít jednoduchou rovnici, která srovnává součet produkce CO2 + roční produkci CO2 * čas u elektromobilu a benzínového vozu. Výsledkem je pak zjištění, že elektromobil s 30kWh baterií je v USA ekologičtější v průměru již po 1.67 roku provozu.
Pokud provedeme stejné srovnání s elektromobilem se 100kWh baterií, zjistíme, že výkonnější elektromobil bude ekologičtější až po 5.5 roku. Mnozí mohou namítat, že baterie mají omezenou životnost, ovšem také jsou dlouhou dobu kryty zárukou od výrobce. Navíc elektromobily obsahují i podstatně menší množství pohyblivých částic, což dále snižuje jejich náklady na údržbu.
Nyní je potřeba si uvědomit, že Fenske počítal s maximálními emisemi CO2 během výroby elektromobilu. Kdyby počítal s minimálními hodnotami, byl by elektromobil s menší baterií ekologičtější již po cca 4 měsících. Elektromobil s větší baterií pak během méně než dvou let.
Velkou roli ale hraje i zdroj elektrické energie v příslušném státě. Zatímco v Idahu, kde je velká část energie získávána z vodních elektráren, by elektromobil s menší baterií mohl být ekologičtější již za 1.1 roku a elektromobil s větší baterií za 3.6 roku, zcela jiná situace by panovala v Západní Virginii. Jelikož je zde elektrická energie získávána především z uhelných elektráren, stal by se menší elektromobil ekologičtějším až za 5.4 roku a elektromobil s větší baterií až za 17.8 roku.
Fenske navíc upozorňuje na skutečnost, že v USA neexistuje jediný stát, kde by bylo ekologičtější jezdit s autem se spalovacím motorem. Naopak elektromobily jsou nejekologičtější volbou zhruba v polovině států. V druhé polovině jsou pak ideálním řešením hybridy nebo plug-in hybridy.
Tím lze sekci se srovnáním elektromobilů a hybridů uzavřít a můžeme přejít na otázku ekologičnost těžby lithia.
Hned na začátek je potřeba říci, že ačkoliv je Lithium zmíněno dokonce i v názvu akumulátorů, jeho obsah je zde minimální. VE skutečnosti se bavíme o 5 - 7 procentech, zatímco Kobalt je zastoupen 5-20 procenty a Nikl 5 - 10 %. Velkou část těchto cenných kovů pak lze navíc poměrně snadno z baterií recyklovat.
Samotná těžba lithia je pak enormně náročná na vodu, ovšem často probíhá v odlehlých částech světa, jako je poušť Atacama v Chile. Právě tohle místo je jedním z největších producentů Lithia na světě. Během těžby dochází k těžbě materiálu z podzemí, ze kterého se následně odpaří voda a směs lithia a dalších látek se odesílá k dalšímu rafinování. Ačkoliv je tento proces pro přírodu náročný, odehrává se v místech, kde stěží přežívá minimum jakéhokoliv života.
Oproti tomu těžba ropy často probíhá v mnohem různorodějších a hlavně křehčích ekosystémech, například na dnech moří a oceánů či v různých stepích. Těžba Lithia tedy rozhodně není méně škodlivá nebo snad drastická pro přírodu, ale ve srovnání s těžbou ropy se rozhodně nedá označit za škodlivější.
Technologie baterií, ve kterých se Lithium využívá, je přitom neustále rozvíjena a vědcům se daří zvyšovat kapacitu i životnost baterií. To je ostatně vidět i na závodech série Formula E, kde za celou sezónu došlo jen ke 2 selháním baterií v závodních vozech, které jsou extrémně namáhány. Během konvenčních závodů přitom dochází k výměnám motorů poměrně často.
Závěrem se tedy dá říci, že elektromobily rozhodně nejsou pro životní prostředí škodlivější a to bez ohledu na zdroj elektrické energie. Naopak ve většině případů mohou být poměrně brzy považovány za ekologicky šetrnější, než jsou vozy se spalovacími motory.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.