Zhoršující se kvalita ovzduší je problém, se kterým bojuje téměř celý svět. A zatím co v Evropě jsme svědky stále nových zákazů a omezení, zejména ze stranu EU a eko-aktivistů, v jiných částech světa se snaží problémy řešit kreativněji a to i s ohledem na estetičnost a další benefity.
Automobily v centrech měst jsou považovány za jedny z nejhorších znečisťovatelů ovzduší, což se řada institucí a zapálených eko-aktivistů snaží řešit různými zákazy a omezeními. V Mexiku se však rozhodli pro poněkud jiný přístup, který bychom ocenili i v místních podmínkách.
Zatím co v Evropě se nás snaží nahnat do novějších automobilů s přiškrcenými motory, v Mexiku, zejména pak jeho stejnojmenném hlavním městě s 22 miliony obyvatel, není něco takového z ekonomických důvodů možné. Znečištění ovzduší i vody je však kritické, kvalita vzduchu je totiž nejhorší v celé Latinské Americe a patří i k nejhorším 15 na celém světě, což vedlo k potřebě najít jiné řešení tohoto palčivého problému.
Tím se nakonec staly vertikální zahrady, které obepínají dálniční sloupy a další infrastrukturu. Tyto zahrady jsou budovány na speciálních konstrukcích, na kterých je místo zeminy natažena speciální recyklovaná látka. Zalévání probíhá pomocí automatizovaného systému a to s maximální efektivitou a pomocí dešťové vody.
V současnosti tyto vertikální zahrady obepínají cca 1000 betonových sloupů podél silniční sítě "Mexico City Beltway." Rostliny tak tvoří ploch cca 60 000 m2 zeleně, která se stará o boj s oxidem uhličitým.
Toto řešení, na jehož financování se podílela celá řada investorů ze soukromého sektoru, má však podstatně více benefitů. Kromě samotného zkvalitňování ovzduší se totiž rostliny starají i o snižování hluku a jejich pestrá zelená barva napomáhá rozbíjet silniční šeď, což by mělo napomáhat ke snižování stresu řidičů.
Projekt označovaný ViaVerde má zkrátka celou řadu benefitů a na rozdíl od přibývajících omezení nám přijde jako smysluplný a to hned v celé řadě ohledů.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.