Poslední hřebíček do rakve? Ani nové diesely nejsou moc ekologické

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 6. června 2018, 14:00 Aktualizováno 6.6.2018, 14:49 Google+

Dieselové motory se v posledních letech staly kontroverzním tématem. Zatím co dříve se podle mnoha ekologů a státních úředníků jednalo o naprostou spásu pro všechny motoristy, dnes už s jistotou víme, že učinit dieselový motor ekologickým je téměř nemožné - a to navzdory stále přísnějším emisním normám limitům, kterými se Evropská unie snaží tlačit na automobilky.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Bosch

Sdílejte článek

Dieselové motory během praktických testů v reálném prostředí stále produkují příliš vysoké množství oxidů dusíku a to navzdory novým a přísnějším evropským regulacím emisních limitů.

Tak lze shrnout závěr vědců z Mezinárodní rady pro čistou dopravu (International Council on Clean Transportation / ICCT), nezávislé a nevýdělečné organizace sídlící v Berlíně, která zveřejnila první výsledky svých nových výzkumů, na kterých se podílela řada dalších organizací - například i FIA.

Iniciativa TRUE (The Real Urban Emissions Initiative) dnes podle webu Motor1.com zveřejnila zajímavou grafiku, která ukazuje skutečné emise oxidů dusíku během zkoušek v městském prostředí. Výsledky jsou řazeny dle barev zelená, žlutá červená s klasickým systémem dobré, průměrné a špatné.

Podle True prošlo testy na 4 850 modelů, které splňovaly ekologické normy od Euro 3 po Euro 6. Výsledky se pak nedají označit jinak než za překvapivě tragické. Všechny dieselové modely od Euro 3 po 5  a 91 % modelů Euro 6 získalo hodnocení špatné. Naproti tomu emise většiny benzínových automobilů v kategorii Euro 6 byly označeny za dobré, menší část pak za průměrné.

Studie dokonce zjistila, že modely čtyř skupin výrobců překračovaly limity Euro 6 až dvanáctinásobně. Nejhorší výsledek pak předvedla skupina automobilů / motorů, jejichž emise překračovaly limity až osmnáctinásobně. 

img-responsive

Testy 4850 automobilů ukazují tragické výsledky většiny dieselových motorů | foto: motor1.com

Nejhorší však je, že všechny automobily ze skupiny Euro 6 překonávaly během praktických zkoušet v městském režimu výrobcem udávané hodnoty NOx. Průzkum měl navíc zjistit, že benzínový automobil s nejvyššími emisemi ve skupině Euro 6 produkoval zhruba stejně NOx, jako nejekologičtější naftový automobil.

Ve skupině Euro 5 se navíc zjistilo, že většina dieselových modelů překračuje emise své skupiny minimálně dvojnásobně, přičemž nejhorší zástupce překračoval emise NOx až 18-násobně.

img-responsive

Na základě výsledků posledních testů dieselových motorů by se mohl zákaz vjezdu do centra měst rozšířit i na novější diesely | foto: youtube.com

„Pokud bych byl zákazník a viděl bych výsledky těchto testů, pravděpodobně bych se nerozhodl koupit si naftový automobil," pronesl Peter Mock z ICCT. „Dokonce ani automobily splňující Euro 6 nebyly schopny dodržet své sliby. Všem podobným automobilům by tak měl být vjezd do center měst zakázán."

Mike Hawes, generální ředitel společnosti výrobců a prodejců motorových vozidel (SMMT) pronesl: „Díky masivním investicím je každá generace automobilů pokročilejší než generace předešlá a samozřejmě nabízí nižší emise. To je ověřeno testy a zákazníci si mohou být jisti, že nové automobily jsou ty nejčistší vůbec a samozřejmě splňují emisní standardy nařízené EU.

Vytisknout

Diskuze: Poslední hřebíček do rakve? Ani nové diesely nejsou moc ekologické

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ukázky z nového filmu Bumblebee

Jak udělat z Camara starý Beetle? Zeptejte se režiséra filmu Bumblebee

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud