Elektromobily si získaly velkou podporu hned z několika důvodů přičemž jedním z těch nejčastěji omílaných je „čistší provoz." Nová studie zkoumající elektromobily však poukazuje na čínský paradox, kdy narůstající počet elektromobilů přináší i narůstající znečištění ovzduší.
Hned na začátek je potřeba si připomenout, že Čína má s kvalitou ovzduší dlouhodobě obrovské potíže. Vláda se s nimi snaží bojovat hned několika cestami, počínaje pokutami pro dovozce neekologických automobilů, až po rozvoj elektromobility.
Čínská vláda pevně věřila, že podpora elektromobility a investice do společností zabývajících se jejím rozvojem přinesou kromě předního postavení na trhu elektromobilů i výrazné zlepšení problémů s ovzduším. První část plánu se víceméně povedla a čínské automobilky představují jeden elektromobil za druhým. Druhá fáze má však zásadní problém, neboť podstatná většina elektrické energie v Číně pochází z uhelných elektráren.
„Přechod na elektromobily neznamená výrazné omezení používání fosilních paliv, tedy alespoň dokud jsou elektromobily napájeny energií pocházející z fosilních paliv, což je v případě Číny uhlí" citoval web CarScoops Scotta Kennedyho z "Center for Strategic and International Studies" ve Washingtonu D.C. „Elektromobily tak mohou jen přesouvat znečištění vzduchu z jedné části země do druhé."
Problém je navíc částečně ukryt i v samotných čínských elektromobilech. Transportation Research Institute z University of Michigan minulý rok zveřejnil informace, podle kterých jsou automobily se spalovacími motory, které spotřebují méně než 7 litrů paliva na 100 km, více eco-friendly, než elektromobily které Čína chrlí na trh. Výhoda automobilů se spalovacími motory se navíc násobí, pokud připočteme daň, kterou si na přírodě vybírá jen výroba elektromobilů, jak uvedl Financial Times.
Výzkum univerzit Harvard a Tsinghua v Pekingu současně odhalil, že čínská výroba elektromobilů, plug-in hybridů a automobilů s palivovými články generuje zhruba o 50 % skleníkových plynů více, než výroba tradičních automobilů se spalovacím motorem.
Další výzkum čínské ropné společnosti CNPC uvádí, že bateriemi poháněné elektromobily způsobují dvojnásobné emise jedovatých částic PM2.5 odpovědných za největší problémy Číny se smogem, než automobily s tradičními spalovacími motory.
Poslední výzkum vztahující se k tématu pochází ještě z roku 2015 a uvádí, že zhruba 72 % elektrické energie používané v Číně pochází z uhelných elektráren. Tohle číslo mělo do roku 2040 spadnout pod hranici 50 %, ovšem i tak to znamená další desetiletí, během kterých budou ovzduší znečišťovat uhelné elektrárny, který produkují energii pro výrobu "zelených vozidel. Docela ironické, že?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.