Elektromobily si získaly velkou podporu hned z několika důvodů přičemž jedním z těch nejčastěji omílaných je „čistší provoz." Nová studie zkoumající elektromobily však poukazuje na čínský paradox, kdy narůstající počet elektromobilů přináší i narůstající znečištění ovzduší.
Hned na začátek je potřeba si připomenout, že Čína má s kvalitou ovzduší dlouhodobě obrovské potíže. Vláda se s nimi snaží bojovat hned několika cestami, počínaje pokutami pro dovozce neekologických automobilů, až po rozvoj elektromobility.
Čínská vláda pevně věřila, že podpora elektromobility a investice do společností zabývajících se jejím rozvojem přinesou kromě předního postavení na trhu elektromobilů i výrazné zlepšení problémů s ovzduším. První část plánu se víceméně povedla a čínské automobilky představují jeden elektromobil za druhým. Druhá fáze má však zásadní problém, neboť podstatná většina elektrické energie v Číně pochází z uhelných elektráren.
„Přechod na elektromobily neznamená výrazné omezení používání fosilních paliv, tedy alespoň dokud jsou elektromobily napájeny energií pocházející z fosilních paliv, což je v případě Číny uhlí" citoval web CarScoops Scotta Kennedyho z "Center for Strategic and International Studies" ve Washingtonu D.C. „Elektromobily tak mohou jen přesouvat znečištění vzduchu z jedné části země do druhé."
Problém je navíc částečně ukryt i v samotných čínských elektromobilech. Transportation Research Institute z University of Michigan minulý rok zveřejnil informace, podle kterých jsou automobily se spalovacími motory, které spotřebují méně než 7 litrů paliva na 100 km, více eco-friendly, než elektromobily které Čína chrlí na trh. Výhoda automobilů se spalovacími motory se navíc násobí, pokud připočteme daň, kterou si na přírodě vybírá jen výroba elektromobilů, jak uvedl Financial Times.
Výzkum univerzit Harvard a Tsinghua v Pekingu současně odhalil, že čínská výroba elektromobilů, plug-in hybridů a automobilů s palivovými články generuje zhruba o 50 % skleníkových plynů více, než výroba tradičních automobilů se spalovacím motorem.
Další výzkum čínské ropné společnosti CNPC uvádí, že bateriemi poháněné elektromobily způsobují dvojnásobné emise jedovatých částic PM2.5 odpovědných za největší problémy Číny se smogem, než automobily s tradičními spalovacími motory.
Poslední výzkum vztahující se k tématu pochází ještě z roku 2015 a uvádí, že zhruba 72 % elektrické energie používané v Číně pochází z uhelných elektráren. Tohle číslo mělo do roku 2040 spadnout pod hranici 50 %, ovšem i tak to znamená další desetiletí, během kterých budou ovzduší znečišťovat uhelné elektrárny, který produkují energii pro výrobu "zelených vozidel. Docela ironické, že?
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?