Elektromobily si získaly velkou podporu hned z několika důvodů přičemž jedním z těch nejčastěji omílaných je „čistší provoz." Nová studie zkoumající elektromobily však poukazuje na čínský paradox, kdy narůstající počet elektromobilů přináší i narůstající znečištění ovzduší.
Hned na začátek je potřeba si připomenout, že Čína má s kvalitou ovzduší dlouhodobě obrovské potíže. Vláda se s nimi snaží bojovat hned několika cestami, počínaje pokutami pro dovozce neekologických automobilů, až po rozvoj elektromobility.
Čínská vláda pevně věřila, že podpora elektromobility a investice do společností zabývajících se jejím rozvojem přinesou kromě předního postavení na trhu elektromobilů i výrazné zlepšení problémů s ovzduším. První část plánu se víceméně povedla a čínské automobilky představují jeden elektromobil za druhým. Druhá fáze má však zásadní problém, neboť podstatná většina elektrické energie v Číně pochází z uhelných elektráren.
„Přechod na elektromobily neznamená výrazné omezení používání fosilních paliv, tedy alespoň dokud jsou elektromobily napájeny energií pocházející z fosilních paliv, což je v případě Číny uhlí" citoval web CarScoops Scotta Kennedyho z "Center for Strategic and International Studies" ve Washingtonu D.C. „Elektromobily tak mohou jen přesouvat znečištění vzduchu z jedné části země do druhé."
Problém je navíc částečně ukryt i v samotných čínských elektromobilech. Transportation Research Institute z University of Michigan minulý rok zveřejnil informace, podle kterých jsou automobily se spalovacími motory, které spotřebují méně než 7 litrů paliva na 100 km, více eco-friendly, než elektromobily které Čína chrlí na trh. Výhoda automobilů se spalovacími motory se navíc násobí, pokud připočteme daň, kterou si na přírodě vybírá jen výroba elektromobilů, jak uvedl Financial Times.
Výzkum univerzit Harvard a Tsinghua v Pekingu současně odhalil, že čínská výroba elektromobilů, plug-in hybridů a automobilů s palivovými články generuje zhruba o 50 % skleníkových plynů více, než výroba tradičních automobilů se spalovacím motorem.
Další výzkum čínské ropné společnosti CNPC uvádí, že bateriemi poháněné elektromobily způsobují dvojnásobné emise jedovatých částic PM2.5 odpovědných za největší problémy Číny se smogem, než automobily s tradičními spalovacími motory.
Poslední výzkum vztahující se k tématu pochází ještě z roku 2015 a uvádí, že zhruba 72 % elektrické energie používané v Číně pochází z uhelných elektráren. Tohle číslo mělo do roku 2040 spadnout pod hranici 50 %, ovšem i tak to znamená další desetiletí, během kterých budou ovzduší znečišťovat uhelné elektrárny, který produkují energii pro výrobu "zelených vozidel. Docela ironické, že?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?