Emise v Evropě poprvé vzrostly. Nárůst zaznamenala i Škoda, nejekologičtější byla Toyota

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. května 2018 13:42
Sdílej:

Rok 2017 byl výjimečný, pokud jde o průměrné emise CO2 nových automobilů v Evropě. Poprvé za 10 let jejich hodnota podle výzkumu Jato Dynamics vzrostla a činila 118,1g/km, tedy o 0,3 g více než v roce 2016 roku. Souvisí to s rostoucím zájmem o segment SUV a poklesem popularity dieselových motorů částečně ve prospěch motorů benzínových.

Nejnižší průměrnou emisi CO2 ze značek populárních v Evropě měly nové Toyoty prodané v roce 2017. V minulém roce klesla průměrná emise CO2 nových modelů Toyoty o 2,7 g/km na 101,2 g/km. Druhé místo zaujal Peugeot, jehož průměrná emise během roku stoupla o 2,7 g/km na 104,5 g/km. Na třetí pozici se umístil Citroen s výsledkem 105,5 g/km s nárůstem 2,2 g/km.

Mladoboleslavská domácí automobilka Škoda Auto si také bohužel pohoršila a to ze všech sledovaných nejvíce - o +4.1 g/km na výsledných 115.9 g/km, čímž spadla z místa pátého na místo osmé. Výzkum JATO Dynamics zahrnoval 23 evropských trhů.

Ke snížení průměrné emise vozů Toyoty došlo díky nárůstu zájmu o hybridy, které v uplynulém roce tvořily 53 procent celkového prodeje značky. Konvenční benzínové automobily představují 42 procent celkového počtu Toyot, naftové motory pak mělo 7,5 procent vozů.

Hybridy jako cesta k redukci emisí

Podle Jato Dynamics budou auta s plně hybridním pohonem schopné provozu pouze na elektromotor bez napájení z externí sítě představovat ideální alternativu dieselových motorů. Vznětové motory jsou sice výkonné a emitují méně CO2 než konvenční auta, nicméně mají na svědomí nárůst zdraví škodlivých emisí oxidů dusíku a prachových částic.

Hybridní pohon emituje méně CO2 a škodlivin než konvenční motory bez podpory elektropohonu. Je také odolnější a spolehlivější než kupříkladu turbodmychadla – v případě hybridu dodatečný výkon a točivý moment, potřebné k dynamickému zrychlení, pocházejí z bezemisního elektromotoru. Hybridní pohon představuje způsob, jak splnit stále přísnější normy týkající se zplodin za ceny přijatelné pro široký okruh kupujících.

Růst emisí má na svědomí většina evropských zemí

Z 23 evropských států zahrnutých ve výzkumu Jato Dynamics je nejekologičtější zemí Norsko, Česká republika je na 19. místě. Norsko za poslední rok snížilo průměrnou emisi prodávaných aut o celých 10,1 procenta a je lídr elektrifikace vozového parku. V posledním roce tvořily hybridy a elektromobily více než polovinu celkového počtu nových automobilů prodaných v tomto státě.

Žádná jiná evropská země nedosáhla výsledku nižšího než 100 g/km. Mezi prvními pěti jsou kromě Norska ještě Portugalsko (104,2 g/km), Dánsko (108 g/km), Řecko (108,6 g/km) a Nizozemsko (109 g/km). Celých 15 z 23 zkoumaných států zaznamenalo vloni nárůst průměrných emisí CO2 u nových aut.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.