Rok 2017 byl výjimečný, pokud jde o průměrné emise CO2 nových automobilů v Evropě. Poprvé za 10 let jejich hodnota podle výzkumu Jato Dynamics vzrostla a činila 118,1g/km, tedy o 0,3 g více než v roce 2016 roku. Souvisí to s rostoucím zájmem o segment SUV a poklesem popularity dieselových motorů částečně ve prospěch motorů benzínových.
Nejnižší průměrnou emisi CO2 ze značek populárních v Evropě měly nové Toyoty prodané v roce 2017. V minulém roce klesla průměrná emise CO2 nových modelů Toyoty o 2,7 g/km na 101,2 g/km. Druhé místo zaujal Peugeot, jehož průměrná emise během roku stoupla o 2,7 g/km na 104,5 g/km. Na třetí pozici se umístil Citroen s výsledkem 105,5 g/km s nárůstem 2,2 g/km.
Mladoboleslavská domácí automobilka Škoda Auto si také bohužel pohoršila a to ze všech sledovaných nejvíce - o +4.1 g/km na výsledných 115.9 g/km, čímž spadla z místa pátého na místo osmé. Výzkum JATO Dynamics zahrnoval 23 evropských trhů.
Ke snížení průměrné emise vozů Toyoty došlo díky nárůstu zájmu o hybridy, které v uplynulém roce tvořily 53 procent celkového prodeje značky. Konvenční benzínové automobily představují 42 procent celkového počtu Toyot, naftové motory pak mělo 7,5 procent vozů.
Hybridy jako cesta k redukci emisí
Podle Jato Dynamics budou auta s plně hybridním pohonem schopné provozu pouze na elektromotor bez napájení z externí sítě představovat ideální alternativu dieselových motorů. Vznětové motory jsou sice výkonné a emitují méně CO2 než konvenční auta, nicméně mají na svědomí nárůst zdraví škodlivých emisí oxidů dusíku a prachových částic.
Hybridní pohon emituje méně CO2 a škodlivin než konvenční motory bez podpory elektropohonu. Je také odolnější a spolehlivější než kupříkladu turbodmychadla – v případě hybridu dodatečný výkon a točivý moment, potřebné k dynamickému zrychlení, pocházejí z bezemisního elektromotoru. Hybridní pohon představuje způsob, jak splnit stále přísnější normy týkající se zplodin za ceny přijatelné pro široký okruh kupujících.
Růst emisí má na svědomí většina evropských zemí
Z 23 evropských států zahrnutých ve výzkumu Jato Dynamics je nejekologičtější zemí Norsko, Česká republika je na 19. místě. Norsko za poslední rok snížilo průměrnou emisi prodávaných aut o celých 10,1 procenta a je lídr elektrifikace vozového parku. V posledním roce tvořily hybridy a elektromobily více než polovinu celkového počtu nových automobilů prodaných v tomto státě.
Žádná jiná evropská země nedosáhla výsledku nižšího než 100 g/km. Mezi prvními pěti jsou kromě Norska ještě Portugalsko (104,2 g/km), Dánsko (108 g/km), Řecko (108,6 g/km) a Nizozemsko (109 g/km). Celých 15 z 23 zkoumaných států zaznamenalo vloni nárůst průměrných emisí CO2 u nových aut.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?