Na jedné straně barikády stojí někdy až fanatičtí příznivci elektromobility, kteří opěvují velmi levný, bezúdržbový a ekologický provoz elektromobilů. Na druhé straně pak přešlapují zástupy odpůrců, kteří jsou prakticky veškeré argumenty elektromobilistů schopni smést ze stolu svými vlastními výpočty a důkazy. Teď jim navíc přibyl další, a ne zrovna nepodstatný.
Majitelé vozů na elektrický pohon svůj nákup velmi často zdůvodňují tím, že provoz takového auta je v podstatě bezúdržbový. Žádné výměny filtrů, olejů, drahých vstřikovačů nebo nedej bože filtrů pevných částic. Prý jen jezdíte a nic neřešíte. Námitky o poklesu kapacity akumulátorů a tím snižování dojezdu i tržní ceny ojetého auta obvykle odpálkují s tím, že žádný pokles nemáte šanci poznat a všechno funguje, jak má.
Jenže nejnovější průzkumy tvrdí něco docela jiného. Během prvních 5 let provozu elektromobilu klesá kapacita akumulátorů v průměru o 20 procent. Vezmeme-li v potaz, že drtivá většina takových aut nabízí z fabriky reálný dojezd sotva 200 km, přichází každý rok vlastník o 8 km a za první pětiletku mu zbude jen 160 km, v zimě pak ještě méně. A pokud by vás to zajímalo, každý den se tak zkrátí dojezd o 22 metrů.
O poznání lépe než konvenční elektromobily zavedených výrobců, jako jsou třeba Volkswagen e-Golf, Nissan LEAF, KIA Soul EV nebo BMW i3, fungují akumulátorové sety americké Tesly. Ve veřejně dostupných údajích není problém narazit na 4 roky staré Modely S P85 s nájezdem kolem čtvrt milionu kilometrů, jejichž kapacity poklesly jen o 7-10 procent. To je skvělý výsledek, protože dojezd plně nabité Tesly se i tak pohybuje kolem 360 kilometrů, o čemž si může dosavadní konkurence nechat stále jen zdát. Elon Musk se nechal slyšet, že jejich baterie byly dokonce testovány na vzdálenost 500 000 mil, tedy 800 000 kilometrů. I tehdy prý jejich kapacita stále přesahovala 80 procent.
Nezbývá než doufat, že společně s prodlužováním dojezdu i u dostupnějších elektromobilů, rozšiřující se sítí dobíjecích stanic a poklesem cen samotných akumulátorů, se jejich stárnutí a pokles kapacit bude stávat skutečně nedůležitou a okrajovou záležitostí. Tedy přesně tak, jak nám už nyní tvrdí jejich příznivci.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.