Na jedné straně barikády stojí někdy až fanatičtí příznivci elektromobility, kteří opěvují velmi levný, bezúdržbový a ekologický provoz elektromobilů. Na druhé straně pak přešlapují zástupy odpůrců, kteří jsou prakticky veškeré argumenty elektromobilistů schopni smést ze stolu svými vlastními výpočty a důkazy. Teď jim navíc přibyl další, a ne zrovna nepodstatný.
Majitelé vozů na elektrický pohon svůj nákup velmi často zdůvodňují tím, že provoz takového auta je v podstatě bezúdržbový. Žádné výměny filtrů, olejů, drahých vstřikovačů nebo nedej bože filtrů pevných částic. Prý jen jezdíte a nic neřešíte. Námitky o poklesu kapacity akumulátorů a tím snižování dojezdu i tržní ceny ojetého auta obvykle odpálkují s tím, že žádný pokles nemáte šanci poznat a všechno funguje, jak má.
Jenže nejnovější průzkumy tvrdí něco docela jiného. Během prvních 5 let provozu elektromobilu klesá kapacita akumulátorů v průměru o 20 procent. Vezmeme-li v potaz, že drtivá většina takových aut nabízí z fabriky reálný dojezd sotva 200 km, přichází každý rok vlastník o 8 km a za první pětiletku mu zbude jen 160 km, v zimě pak ještě méně. A pokud by vás to zajímalo, každý den se tak zkrátí dojezd o 22 metrů.
O poznání lépe než konvenční elektromobily zavedených výrobců, jako jsou třeba Volkswagen e-Golf, Nissan LEAF, KIA Soul EV nebo BMW i3, fungují akumulátorové sety americké Tesly. Ve veřejně dostupných údajích není problém narazit na 4 roky staré Modely S P85 s nájezdem kolem čtvrt milionu kilometrů, jejichž kapacity poklesly jen o 7-10 procent. To je skvělý výsledek, protože dojezd plně nabité Tesly se i tak pohybuje kolem 360 kilometrů, o čemž si může dosavadní konkurence nechat stále jen zdát. Elon Musk se nechal slyšet, že jejich baterie byly dokonce testovány na vzdálenost 500 000 mil, tedy 800 000 kilometrů. I tehdy prý jejich kapacita stále přesahovala 80 procent.
Nezbývá než doufat, že společně s prodlužováním dojezdu i u dostupnějších elektromobilů, rozšiřující se sítí dobíjecích stanic a poklesem cen samotných akumulátorů, se jejich stárnutí a pokles kapacit bude stávat skutečně nedůležitou a okrajovou záležitostí. Tedy přesně tak, jak nám už nyní tvrdí jejich příznivci.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?