Spása dieselu na obzoru? Britští vědci dokázali se škodovkou nemožné

Technologie ACCT by se mohla stát spásou pro dieselové motory
Technologie ACCT by se mohla stát spásou pro dieselové motory, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 22. března 2018 15:35 | akt. 22. března 2018 20:41
Sdílej:

Od vypuknutí skandálu Dieselgate to s dieselovými motory nevypadá vůbec dobře. Některé státy hodlají zavést pro vozidla se vznětovými motory vyšší daně, některá města jim chtějí úplně zakázat vjezd a poptávka po nich stále klesá. Objev britského vědeckého týmu by však mohl všechno změnit.

Jednoduché, dostupné a v spolehlivé zařízení by mohlo během dvou let ukončit novodobý hon na čarodějnice v podobě vznětových motorů. Díky týmu britských odborníků na automobilový výzkum na univerzitě v Loughborough by totiž mohlo být možné téměř úplně odbourat emise NOx u naftových motorů.

Zařízení s označením ACCT (ammonia creation and conversion technology / technologie tvorby a konverze amoniaku) totiž dosahuje takové úspěšnosti, že jeho autoři už jsou doslova obklopeni zástupy automobilek, výrobci dílů i majiteli velkých flotil dieselových vozidel, kteří v jejich nápadu vidí řešení palčivého problému.

Výzkumný tým, který vede profesor Graham Hargrave a výzkumný pracovník Jonathan Wilson, pracuje na technologiích ekologického zpracování výfukových plynů již řadu let, nicméně skutečných úspěchů dosahují až v posledních dvou.

Mimochodem, obrovskou předností systému ACCT je skutečnost, že jeho výroba by neměla být komplikovaná ani nákladná. Výzkumný tým navíc věří, že pokud by se podařilo najít tu "správnou podporu" (partnera / investora), mohla by se sériová produkce rozběhnout již během dvou let.

Podle webu AutoCar by celý princip fungování systému ACCT měl být velmi jednoduchý, neboť i nadále pracuje s močovinou známou pod pojmem AdBlue. Díky speciální úpravě v komoře hned u výfukového potrubí však z AdBlue vzniká zvláštní ACCT kapalina.

Podobně jako systémy selektivní katalytické redukce (SCR), i ACCT využívá uvolnění amoniak k "roztržení" molekul NOx, díky čemuž vzniká pouze dusík a voda. Zásadní rozdíl mezi oběma systémy jak však v tom, že ACCT funguje i za nižších teplot výfukových spalin, s čímž ostatní systémy zatím neúspěšně bojují.

První testy nového systému byly provedeny na automobilu značky Škoda, který jako vůz taxi-služby jezdil po městě s neustále aktivovaným systémem Stop-Start. Výsledek měření pak ukázal, že systém ACCT zachytil 98 procent všech emisí NOx, zatím co klasická konverze podle normy Euro 6 zachytila pouze 60 % NOx. Vědci však upozorňují, že se jednalo o test hrubého systému, který je potřeba ještě doladit pro co nejlepší výkony. Zasvěcení experti tak začínají pomalu mluvit o dieselu s takřka nulovými emisemi a příchod technologie ACCT velebí jako důležitější, než příchod systému Common-rail.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?