Spása dieselu na obzoru? Britští vědci dokázali se škodovkou nemožné

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 22. března 2018, 15:35 Aktualizováno 22.3.2018, 20:41 Google+

Od vypuknutí skandálu Dieselgate to s dieselovými motory nevypadá vůbec dobře. Některé státy hodlají zavést pro vozidla se vznětovými motory vyšší daně, některá města jim chtějí úplně zakázat vjezd a poptávka po nich stále klesá. Objev britského vědeckého týmu by však mohl všechno změnit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Technologie ACCT by se mohla stát spásou pro dieselové motory

Technologie ACCT by se mohla stát spásou pro dieselové motory | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Jednoduché, dostupné a v spolehlivé zařízení by mohlo během dvou let ukončit novodobý hon na čarodějnice v podobě vznětových motorů. Díky týmu britských odborníků na automobilový výzkum na univerzitě v Loughborough by totiž mohlo být možné téměř úplně odbourat emise NOx u naftových motorů.

Zařízení s označením ACCT (ammonia creation and conversion technology / technologie tvorby a konverze amoniaku) totiž dosahuje takové úspěšnosti, že jeho autoři už jsou doslova obklopeni zástupy automobilek, výrobci dílů i majiteli velkých flotil dieselových vozidel, kteří v jejich nápadu vidí řešení palčivého problému.

Výzkumný tým, který vede profesor Graham Hargrave a výzkumný pracovník Jonathan Wilson, pracuje na technologiích ekologického zpracování výfukových plynů již řadu let, nicméně skutečných úspěchů dosahují až v posledních dvou.

Mimochodem, obrovskou předností systému ACCT je skutečnost, že jeho výroba by neměla být komplikovaná ani nákladná. Výzkumný tým navíc věří, že pokud by se podařilo najít tu "správnou podporu" (partnera / investora), mohla by se sériová produkce rozběhnout již během dvou let.

Podle webu AutoCar by celý princip fungování systému ACCT měl být velmi jednoduchý, neboť i nadále pracuje s močovinou známou pod pojmem AdBlue. Díky speciální úpravě v komoře hned u výfukového potrubí však z AdBlue vzniká zvláštní ACCT kapalina.

Podobně jako systémy selektivní katalytické redukce (SCR), i ACCT využívá uvolnění amoniak k "roztržení" molekul NOx, díky čemuž vzniká pouze dusík a voda. Zásadní rozdíl mezi oběma systémy jak však v tom, že ACCT funguje i za nižších teplot výfukových spalin, s čímž ostatní systémy zatím neúspěšně bojují.

Nová technologie ACCT a princip jejího fungování | zdroj: youtube.com

První testy nového systému byly provedeny na automobilu značky Škoda, který jako vůz taxi-služby jezdil po městě s neustále aktivovaným systémem Stop-Start. Výsledek měření pak ukázal, že systém ACCT zachytil 98 procent všech emisí NOx, zatím co klasická konverze podle normy Euro 6 zachytila pouze 60 % NOx. Vědci však upozorňují, že se jednalo o test hrubého systému, který je potřeba ještě doladit pro co nejlepší výkony. Zasvěcení experti tak začínají pomalu mluvit o dieselu s takřka nulovými emisemi a příchod technologie ACCT velebí jako důležitější, než příchod systému Common-rail.

Vytisknout

Diskuze: Spása dieselu na obzoru? Britští vědci dokázali se škodovkou nemožné

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ferrari FXX-K na závodní dráze v Atlantě

VIDEO: Jak vypadá jízda s Ferrari FXX-K za 62 milionů? Podívejte se na úchvatné…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud