Od vypuknutí skandálu Dieselgate to s dieselovými motory nevypadá vůbec dobře. Některé státy hodlají zavést pro vozidla se vznětovými motory vyšší daně, některá města jim chtějí úplně zakázat vjezd a poptávka po nich stále klesá. Objev britského vědeckého týmu by však mohl všechno změnit.
Jednoduché, dostupné a v spolehlivé zařízení by mohlo během dvou let ukončit novodobý hon na čarodějnice v podobě vznětových motorů. Díky týmu britských odborníků na automobilový výzkum na univerzitě v Loughborough by totiž mohlo být možné téměř úplně odbourat emise NOx u naftových motorů.
Zařízení s označením ACCT (ammonia creation and conversion technology / technologie tvorby a konverze amoniaku) totiž dosahuje takové úspěšnosti, že jeho autoři už jsou doslova obklopeni zástupy automobilek, výrobci dílů i majiteli velkých flotil dieselových vozidel, kteří v jejich nápadu vidí řešení palčivého problému.
Výzkumný tým, který vede profesor Graham Hargrave a výzkumný pracovník Jonathan Wilson, pracuje na technologiích ekologického zpracování výfukových plynů již řadu let, nicméně skutečných úspěchů dosahují až v posledních dvou.
Mimochodem, obrovskou předností systému ACCT je skutečnost, že jeho výroba by neměla být komplikovaná ani nákladná. Výzkumný tým navíc věří, že pokud by se podařilo najít tu "správnou podporu" (partnera / investora), mohla by se sériová produkce rozběhnout již během dvou let.
Podle webu AutoCar by celý princip fungování systému ACCT měl být velmi jednoduchý, neboť i nadále pracuje s močovinou známou pod pojmem AdBlue. Díky speciální úpravě v komoře hned u výfukového potrubí však z AdBlue vzniká zvláštní ACCT kapalina.
Podobně jako systémy selektivní katalytické redukce (SCR), i ACCT využívá uvolnění amoniak k "roztržení" molekul NOx, díky čemuž vzniká pouze dusík a voda. Zásadní rozdíl mezi oběma systémy jak však v tom, že ACCT funguje i za nižších teplot výfukových spalin, s čímž ostatní systémy zatím neúspěšně bojují.
První testy nového systému byly provedeny na automobilu značky Škoda, který jako vůz taxi-služby jezdil po městě s neustále aktivovaným systémem Stop-Start. Výsledek měření pak ukázal, že systém ACCT zachytil 98 procent všech emisí NOx, zatím co klasická konverze podle normy Euro 6 zachytila pouze 60 % NOx. Vědci však upozorňují, že se jednalo o test hrubého systému, který je potřeba ještě doladit pro co nejlepší výkony. Zasvěcení experti tak začínají pomalu mluvit o dieselu s takřka nulovými emisemi a příchod technologie ACCT velebí jako důležitější, než příchod systému Common-rail.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?