Evropská města zavírají brány. Kam už se autem nikdy nedostaneme?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 7. března 2018, 10:12 Aktualizováno 7.3.2018, 12:30 Google+

Evropská města se krok za krokem „zavírají“ před vozy, jejichž emise jsou nižší než Euro 5. Nejbližší budoucnost, tedy postupně od roku 2020, bude ještě více zaplněná dalšími omezeními. Zatím se jedná obvykle jen o vjezd do center města, ale postupně se očekává úplný zákaz nejdříve dieselů, následně v řadě míst dokonce i všech osobních, ale i užitkových automobilů se spalovacími agregáty. Důvod? Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné ročně za úmrtí 3 milionu lidí. Je tedy pochopitelné, že vlajku boje proti tomu zvedli především zástupci měst Evropy.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Sdílejte článek

Celkem je v Evropě přes 220 měst (včetně místních omezení), která řeší své ekologické problémy i cestou zavádění nízkoemisních zón. „Je to zjevný trend, který bude nadále pokračovat, a s nímž je třeba počítat jak teď, tak především v blízké budoucnosti“, říká prezident ÚAMK JUDr. Oldřich Vaníček. „Motoristé budou muset volit nákup nového vozu i s ohledem na tyto skutečnosti. Na nás, autoklubu ÚAMK je, abychom motoristy s předstihem informovali o tomto vývoji, konkrétních krocích, v jednotlivých zemích i u nás.

img-responsive

EU chystá přísnější opatření pro automobily nesplňující nejvyšší emisní normy (ilustrační foto). | foto: cbw.ge

První nízkoemisní zóny zavedlo v 90. letech Švédsko. Konkrétně šlo o města Stockholm a Göteborg (asi zcela první město v roce 1996). Největší rozmach tohoto řešení zažívá Německo. Zákon, který zavedení tzv. „umweltzone“ povolil, vešel v platnost 1. 3. 2007 a od roku 2008 začalo jejich zavádění. V současnosti se odhaduje, že se omezení týká zhruba 70 měst, přičemž jde i o 19 územních celků, z nichž zřejmě největším je Porúří s 850 kilometry čtverečními. Za nedodržení tohoto pravidla, tedy vjezd do center měst bez emisní známky, hrozí pokuta. Pro příklad dodejme, že nejnižší ze tří možných známek – červenou, mají obvykle vozidla roku výroby 1997 a splňující normu Euro 2. Následuje známka žlutá a nejvyšší je zelená.

Posledním a zcela nedávným krokem je rozhodnutí německého federálního soudu potvrzující právo měst zcela zakázat vjezd vozidel s dieselovými motory (vyjma těch splňujících nejvyšší normu Euro 6). 

Proč tak tvrdý postup? Důvodem je zdraví lidí. Evropská komise od roku 2010 eviduje 17 členských států, které překračují povolené limity znečištění ovzduší, přičemž řízení pro porušení práva bylo zahájeno proti Velké Británii, Portugalsku, Itálii, Španělsku i Francii a Německu. V následujícím období pak dané země mohou očekávat finanční sankce za neplnění norem ohledně ochrany ovzduší.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Tlak na rychlé a zásadní řešení tak míří od občanů, zástupců měst a aglomerací, až po orgány EU. A v jistém smyslu nejjednodušší cestou, jak dosáhnout nápravy, je zavedení v té nebo jiné podobě emisní zóny pro centra měst. Tak v současnosti podle odborníků ÚAMK postupuje zhruba 220 města a oblastí v Evropě.

Tento krok se v řadě míst chystají využít i samosprávy českých měst. V roce 2009 byl představen návrh zákona ministerstva životního prostředí o ovzduší, který takové řešení předpokládal. V září 2011 byl zákon schválen, v roce 2013 bylo schváleno nařízení vlády o podmínkách zřizování nízkoemisních zón ve městech. Například jako první avizovaly připravenost využít zákona lázně Klimkovice u Ostravy.

Samozřejmě nejde jen o vyhlášení nízkoemisní zóny, tedy zamezení vjezdu automobilů splňujících jen Euro 2 (zhruba do roku výroby 1997) až Euro 4. Vyhlášení totiž doprovází celá řada nutných opatření, od zajištění náhradních tras pro starší automobily, kterým bude vjezd do centra odepřen (pokud nejsou v majetku v centru trvale žijících občanů), přes potřebu zavedení nového značení až po nezbytné zajištění vydávání emisních známek tří stupňů atd. Nemluvě o administrativních požadavcích a potřebné informační kampani. O zavedení zóny budou podle všeho usilovat kromě zmiňovaných lázní také Karlovy Vary, Praha a další města.

V Evropě už je tento krok běžnou záležitostí a počítat s ním musí i čeští motoristé, kteří do daných měst nebo oblastí vyrážejí. Odborníci z UAMK proto přináší podrobný přehled míst, kterých se tato opatření již dnes týkají:

Belgie

  • Kde: Antverpy a Brusel.  
  • Co: Nízkoemisní zóna.
  • Kdo: Všechna vozidla. 
  • Kdy: Každý den, nepřetržitě.

Dánsko

  • Kde: Kodaň Frederiksberg, Aalborg, Aarhus a Odense. 
  • Co: Ekologické zóny (Miljøzonemærke undtaget) 
  • Kdo: Netýká se dieselů s objemem větším než 3,5 t pro přepravu cestujících.

Francie

  • Kde: Paříž, Lyon, Lille, Grenoble, Strassburg.
  • Co: Nízkoemisní zóna v Paříži, v ostatních městech jsou omezení platná v případě vyhlášení zhoršených emisních podmínek.
  • Kdo: Všechna vozidla. 
  • Kdy: V Paříži pondělí až pátek od 8 do 20 h. 

Řecko

  • Kde: Atény.  
  • Co: Nízkoemisní zóna.
  • Kdo: Pouze vozy s řeckou registrací. Vozy z půjčoven m\jí výjimku v prvních 40 dnech používání. 
  • Jak: Uvnitř okruhu "Daktylios" mohou v sudé a liché dny jen vozidla se sudým nebo naopak lichým koncovým číslem. Toto se obvykle vztahuje na všechny měsíce s výjimkou letních.

Itálie

  • Kde: Řím, Bologna, Miláno, Palermo a více než 100 městech, kde platí regionální nebo místní regulace.
  • Co: Městské poplatky, nízkoemisní a zakázané zóny (Zona a traffico limitato).  
  • Kdo: Všechna nerezidentská vozidla. Hoteliéři mohou vydávat dočasná povolení svým hostům
img-responsive

Ilustrační foto | foto: pixabay.com

Malta

  • Kde: Valletta.  
  • Co: Mýto.  
  • Kdo: Pouze domácí vozy, auta se zahraničními poznávacími značkami jsou osvobozeny od mýtného. Na pronajatá auta s maltskou značkou se však vztahuje platební povinnost. 
  • Kdy: Pondělí až pátek 8 - 18 h. Bezplatný vjezd je od 14 h., stejně jako o víkendech a svátcích.

Německo

  • Kde: Zhruba 70 měst a oblastí.
  • Co: Nízkoemisní zóny.
  • Kdo: Platí pro všechna vozidla, vjezd podle jednotlivých zón měst podle emisní plakety.
  • Jak: Emisní plaketu po předložení velkého technického průkazu lze získat i na velkých STK v ČR. Poplatek.

Nizozemsko

  • Kde: Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, dále Arnhem, Breda, Delft, Haag, Eindhoven, Leiden, Maastricht, Rijswijk, Hertogenbosch a Tilburg. 
  • Co: Ekologické a zelené zóny. 
  • Kdo: Podle jednotlivých měst – kamiony, vozy N1, osobní automobily s dieselovým motorem, od 1. 1 2018 také mopedy.

Norsko

  • Kde: Bærum, Bergen, Bodø, Forde, Grenland, Harstad, Haugesund,
  • Kristiansand, Namsos, Nord-Jæren, Oslo a Trondheim  
  • Co: Mýto, nízkoemisní zóna.
  • Kdy: Každý den, poplatek se mění v závislosti na denní době. 

Rakousko

  • Kde: Vídeň a některé východní části Dolního Rakouska.  
  • Co: Dopravní omezení pro nákladní a motorová vozidla kategorie N1, platná pro vozidla s emisními třídami Euro 0 až 3. V Burgenlandu, Horním Rakousku, Štýrsku a Tyrolsku existují omezení pro nákladní automobily.  
  • Jak: Plakety, získané na základě předložení osvědčení o registraci, jsou k dispozici pouze v Rakousku. Udělují: stanice pro kontrolu vozidel, základny ÖAMTC. 
img-responsive

Některá automobilky reagují například náhradou dieselových motorů za hybridní pohonné jednotky. Příkladem může být nová Toyota Auris | foto: Toyota

Portugalsko

  • Kde: Lisabon.  
  • Co: Nízkoemisné zóna (Zona de Emissões Reduzidas). 
  • Kdo: Všechna vozidla. Zóna 1 (osa Avenida da Liberdade Baixa), Euro 3. Zóna 2 (Av Ceutu, osa Norte-Sul, Av Forcas Armadas, Av EUA, Av General Spinola a Av Infante D. Henrique) Euro 2. 
  • Kdy: Ve všední dny od 7 do 21 h.

Švédsko

  • Kde: Göteborg a Stockholm, dále Helsingborg, Lund, Malmö, Mölndal, Umeå a Uppsala.  
  • Co: Ekologické zóny (Miljözon)  
  • Kdo: Všechna vozidla. Výjimka, autobusy a nákladní automobily nad 3,5 t s dieselem služby, přeprava osob atd.

Španělsko

  • Kde: Madrid, Barcelona. 
  • Co: Omezení vjezdu do centra, nízkoemisní zóna. 
  • Kdy: Omezení platná v případě vyhlášení zhoršených emisních podmínek.
  • Kdo: Všechny osobní automobily.

Velká Británie

  • Kde: Londýn. 
  • Co: Mýto, nízkoemisní zóna.  
  • Kdo: Všechna motorová vozidla s výjimkou jednostopých motocyklů (včetně přívěsů) a mopedů. 
  • Kdy: Mýto, pondělí až pátek 7 - 18 h. Bezplatné jsou víkendy, svátky a období od 25. prosince do 1. ledna. Nízkoemisní zóna každý den, nepřetržitě.
Vytisknout

Diskuze: Evropská města zavírají brány. Kam už se autem nikdy nedostaneme?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Modernizovaný Jaguar XJ6 vznikl za spolupráce specializovaného oddělení Jaguar Classic a bubeníka kapely Iron Maiden

Jaguar XJ6 podle bubeníka Iron Maiden? Osmdesátkový Rock'n Roll na drátěných…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud