Navrhované emisní limity jsou agresivní. Budoucnost EU však patří ekologii

ekologie
ekologie, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 12. listopadu 2017 10:14
Sdílej:

Aktuálně projednávaný návrh v Bruselu má jasný vzkaz: "Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30% nižší emise, než v roce 2021." Evropský automobilový průmysl takový návrh pochopitelně kritizuje. Nejen že bude složité takové cíle splnit, ale plnění tak přísných emisních limitů navíc značně znevýhodní evropské automobilky oproti zahraniční konkurenci.

Návrh komise konkrétně upravuje snížení emisí osobních automobilů i dodávek, a to tak, že budou muset mít v roce 2025 o 15%, a v roce 2030 o 30% nižší emise, ve srovnání s rokem 2021. 

"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," uvedl evropský komisař pro klimatické změny Maroš Šefčovič. 

"Současný návrh je velmi agresivní," uvedl generální tajemník ACEA (Evropské sdružení výrobců automobilů) Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. "Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou," prohlásil.

A jaké hrozí sankce? Pokud automobilka svůj emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (cca 2 500 korun) za každý! gram CO2 na kilometr navíc, za každý v tom roce nově registrovaný automobil. 

Součástí projednávaných návrhů je i snaha podpořit nákupy "čistých" automobilů veřejným sektorem. Tato podpora je prozatím v každém státě individuální, ovšem jak je vidět například v Norsku, které je průkopníkem a vedoucím žebříčku v prodeji "čistých" aut, jakékoliv zvýhodnění potencionální kupci vítají (nižší/žádná silniční daň, vjezd/parkování zdarma v centru města atp.)

Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacím motorem. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.

Stalo se
Pit Lane
Peugeot 9X8 verze Evolution 2024

1812 km Kataru: Tým Peugeot TotalEnergies zahajuje sezónu 2025

Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW posouvá hranice: Revoluční 800voltová technologie pro Neue Klasse slibuje rychlejší nabíjení i delší dojezd

BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.

Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.