Navrhované emisní limity jsou agresivní. Budoucnost EU však patří ekologii

ekologie
ekologie, foto: pixabay.com
-jka , AutoRoad.cz 12. listopadu 2017 10:14
Sdílej:

Aktuálně projednávaný návrh v Bruselu má jasný vzkaz: "Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30% nižší emise, než v roce 2021." Evropský automobilový průmysl takový návrh pochopitelně kritizuje. Nejen že bude složité takové cíle splnit, ale plnění tak přísných emisních limitů navíc značně znevýhodní evropské automobilky oproti zahraniční konkurenci.

Návrh komise konkrétně upravuje snížení emisí osobních automobilů i dodávek, a to tak, že budou muset mít v roce 2025 o 15%, a v roce 2030 o 30% nižší emise, ve srovnání s rokem 2021. 

"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," uvedl evropský komisař pro klimatické změny Maroš Šefčovič. 

"Současný návrh je velmi agresivní," uvedl generální tajemník ACEA (Evropské sdružení výrobců automobilů) Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. "Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou," prohlásil.

A jaké hrozí sankce? Pokud automobilka svůj emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (cca 2 500 korun) za každý! gram CO2 na kilometr navíc, za každý v tom roce nově registrovaný automobil. 

Součástí projednávaných návrhů je i snaha podpořit nákupy "čistých" automobilů veřejným sektorem. Tato podpora je prozatím v každém státě individuální, ovšem jak je vidět například v Norsku, které je průkopníkem a vedoucím žebříčku v prodeji "čistých" aut, jakékoliv zvýhodnění potencionální kupci vítají (nižší/žádná silniční daň, vjezd/parkování zdarma v centru města atp.)

Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacím motorem. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.