Aktuálně projednávaný návrh v Bruselu má jasný vzkaz: "Nové osobní automobily a dodávky by v Evropské unii měly mít v roce 2030 o 30% nižší emise, než v roce 2021." Evropský automobilový průmysl takový návrh pochopitelně kritizuje. Nejen že bude složité takové cíle splnit, ale plnění tak přísných emisních limitů navíc značně znevýhodní evropské automobilky oproti zahraniční konkurenci.
Návrh komise konkrétně upravuje snížení emisí osobních automobilů i dodávek, a to tak, že budou muset mít v roce 2025 o 15%, a v roce 2030 o 30% nižší emise, ve srovnání s rokem 2021.
"Dnešní sada návrhů nastavuje pro evropské výrobce podmínky tak, aby světový energetický přechod vedli a nebyli ve vleku ostatních. Pobídne je k výrobě nejlepších, nejčistších a konkurenceschopných aut," uvedl evropský komisař pro klimatické změny Maroš Šefčovič.
"Současný návrh je velmi agresivní," uvedl generální tajemník ACEA (Evropské sdružení výrobců automobilů) Erik Jonnaert. Upozornil, že splnění stanovených cílů bude úzce souviset s tím, jak se bude vyvíjet zájem o automobily s alternativním pohonem. "Evropa potřebuje mnohem větší investice do infrastruktury pro dobíjení a tankování automobilů s alternativním pohonem, aby mohla předpokládat, že spotřebitelé po celé EU taková auta přijmou," prohlásil.
A jaké hrozí sankce? Pokud automobilka svůj emisní cíl přesáhne, může od komise dostat pokutu 95 eur (cca 2 500 korun) za každý! gram CO2 na kilometr navíc, za každý v tom roce nově registrovaný automobil.
Součástí projednávaných návrhů je i snaha podpořit nákupy "čistých" automobilů veřejným sektorem. Tato podpora je prozatím v každém státě individuální, ovšem jak je vidět například v Norsku, které je průkopníkem a vedoucím žebříčku v prodeji "čistých" aut, jakékoliv zvýhodnění potencionální kupci vítají (nižší/žádná silniční daň, vjezd/parkování zdarma v centru města atp.)
Přesto by tento vývoj neměl vést ke konci osobních aut se spalovacím motorem. Podle komise bude takový motor mít v roce 2030 v EU stále asi 80 procent automobilů.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.