O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. srpna 2017, 16:23 Aktualizováno 11.8.2017, 16:41 Google+

Většina světových automobilek v poslední době podlehla trendu elektrifikace a elektromobility. Stále se však najdou automobilky jako Mazda, které pevně věří v další využití spalovacích motorů a neustále upozorňují na to, že elektromobily ve skutečnosti nemusí být tak čisté, jak se snaží tvářit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Rychlý nástup elektromobilů v jedné části populace vyvolal velké nadšení, neboť se údajně jedná o zcela čistý a ekologicky nezávadný druh přepravy. Mnohem menší část populace však upozorňuje na to, že elektromobily nejsou ani zdaleka tak ekologické, jak se říká.

U automobilů dochází k velkým emisím CO2 již během jejich výroby, ovšem u elektromobilů jsou tyto emise zhruba dvojnásobné, neboť během dochází k emisím CO2 i během výroby baterií. Automobily se spalovacími motory pak produkují emise neustále po celou dobu svého provozu, zatímco v případě elektromobilů se počítá s emisemi, které produkují elektrárny na fosilní paliva, která vyrábí elektrickou energii.

Obecně se tedy počítá s tím, že elektromobil je zcela ekologicky čistý a nezávadný zhruba okolo 150 - 170 000 kilometrů, v závislosti na zdrojích elektrické energie. Má to ovšem malý háček - stejně jako u kterýchkoliv jiných baterií se i v případě elektromobilů jejich články postupem času opotřebovávají a ztrácí kapacitu.

Při současné technologii se tedy počítá s tím, že kapacita baterie neklesne pod 70% během cca 10 let užívání a více než 170 000 kilometrů. Životnost konkrétní baterie však bude vždy ovlivňována dalšímu různými podmínkami. Co se ale stane až kapacita baterie klesne?

O přímé recyklaci baterií z elektromobilů se prozatím nikde nemluví, pouze se ozývají návrhy na znovu-využívání článků jejich kapacita nestačí v elektromobilech k jiným účinkům. Tomuto tématu se věnuje i video na YouTube kanále CleanCitiesTV, kde se podívali přímo do továrny na recyklaci starších baterií s nízkou kapacitou.

Zde jsou bloky baterií rozebrány na jednotlivé články, ty jsou poté vystaveny sérii několika nabíjecích a vybíjecích cyklů, roztříděny podle kapacity a dále zpracovány. Z těch nejlepších jsou znovu sestaveny baterie pro elektromobily, těm horším se hledají jiná využití.

Tím zřejmě nejzajímavějším je přetvoření baterií z elektromobilů v záložní zdroje pro domácnosti. Jen pro představu: baterie jednoho z prvních Nissanů Leaf, která umožňovala dojezd 80 mil (129 km) na jedno nabití, by dokázala dodávat průměrnému domu energii až po dva dny.

Další možností je využití starších baterií v nabíjecích stanicích pro elektromobily, ve vyrovnávacích stanicích elektrického napětí, záložní zdroje pro elektrické spotřebiče a mnoho dalšího. Například v roce 2015 věnovala společnost Toyota 208 baterií z modelu Camry Hybrid národnímu parku Yellowstone, který je využil pro stavbu sluneční elektrárny.

Stále se však bavíme pouze o dalším využití těchto baterií. O jejich úplné recyklaci naposledy promluvil pouze zástupce automobilky Mazda, který vysvětloval, proč se automobilka netváří na elektromobily příliš nadšeně.

Podle jeho slov totiž stále existují obavy z vlivu baterií na životní prostředí. Příroda je zatěžována emisemi již při výrobě těchto baterií, ovšem jakou zátěž na ni bude vyvíjet i likvidace těchto baterií je podle jeho slov stále otázkou.

Vytisknout

Diskuze: O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Prostorný obytný automobil California XXL vznikl na na základě Volkswagen Crafter

California XXL: prostorná a pohodlná budoucnost obytného vozidla

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud