O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Ford Motor Company
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. srpna 2017 16:23 | akt. 11. srpna 2017 16:41
Sdílej:

Většina světových automobilek v poslední době podlehla trendu elektrifikace a elektromobility. Stále se však najdou automobilky jako Mazda, které pevně věří v další využití spalovacích motorů a neustále upozorňují na to, že elektromobily ve skutečnosti nemusí být tak čisté, jak se snaží tvářit.

Rychlý nástup elektromobilů v jedné části populace vyvolal velké nadšení, neboť se údajně jedná o zcela čistý a ekologicky nezávadný druh přepravy. Mnohem menší část populace však upozorňuje na to, že elektromobily nejsou ani zdaleka tak ekologické, jak se říká.

U automobilů dochází k velkým emisím CO2 již během jejich výroby, ovšem u elektromobilů jsou tyto emise zhruba dvojnásobné, neboť během dochází k emisím CO2 i během výroby baterií. Automobily se spalovacími motory pak produkují emise neustále po celou dobu svého provozu, zatímco v případě elektromobilů se počítá s emisemi, které produkují elektrárny na fosilní paliva, která vyrábí elektrickou energii.

Obecně se tedy počítá s tím, že elektromobil je zcela ekologicky čistý a nezávadný zhruba okolo 150 - 170 000 kilometrů, v závislosti na zdrojích elektrické energie. Má to ovšem malý háček - stejně jako u kterýchkoliv jiných baterií se i v případě elektromobilů jejich články postupem času opotřebovávají a ztrácí kapacitu.

Při současné technologii se tedy počítá s tím, že kapacita baterie neklesne pod 70% během cca 10 let užívání a více než 170 000 kilometrů. Životnost konkrétní baterie však bude vždy ovlivňována dalšímu různými podmínkami. Co se ale stane až kapacita baterie klesne?

O přímé recyklaci baterií z elektromobilů se prozatím nikde nemluví, pouze se ozývají návrhy na znovu-využívání článků jejich kapacita nestačí v elektromobilech k jiným účinkům. Tomuto tématu se věnuje i video na YouTube kanále CleanCitiesTV, kde se podívali přímo do továrny na recyklaci starších baterií s nízkou kapacitou.

Zde jsou bloky baterií rozebrány na jednotlivé články, ty jsou poté vystaveny sérii několika nabíjecích a vybíjecích cyklů, roztříděny podle kapacity a dále zpracovány. Z těch nejlepších jsou znovu sestaveny baterie pro elektromobily, těm horším se hledají jiná využití.

Tím zřejmě nejzajímavějším je přetvoření baterií z elektromobilů v záložní zdroje pro domácnosti. Jen pro představu: baterie jednoho z prvních Nissanů Leaf, která umožňovala dojezd 80 mil (129 km) na jedno nabití, by dokázala dodávat průměrnému domu energii až po dva dny.

Další možností je využití starších baterií v nabíjecích stanicích pro elektromobily, ve vyrovnávacích stanicích elektrického napětí, záložní zdroje pro elektrické spotřebiče a mnoho dalšího. Například v roce 2015 věnovala společnost Toyota 208 baterií z modelu Camry Hybrid národnímu parku Yellowstone, který je využil pro stavbu sluneční elektrárny.

Stále se však bavíme pouze o dalším využití těchto baterií. O jejich úplné recyklaci naposledy promluvil pouze zástupce automobilky Mazda, který vysvětloval, proč se automobilka netváří na elektromobily příliš nadšeně.

Podle jeho slov totiž stále existují obavy z vlivu baterií na životní prostředí. Příroda je zatěžována emisemi již při výrobě těchto baterií, ovšem jakou zátěž na ni bude vyvíjet i likvidace těchto baterií je podle jeho slov stále otázkou.

Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.