O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 11. srpna 2017, 16:23 Aktualizováno 11.8.2017, 16:41 Google+

Většina světových automobilek v poslední době podlehla trendu elektrifikace a elektromobility. Stále se však najdou automobilky jako Mazda, které pevně věří v další využití spalovacích motorů a neustále upozorňují na to, že elektromobily ve skutečnosti nemusí být tak čisté, jak se snaží tvářit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Ford Motor Company

Sdílejte článek

Rychlý nástup elektromobilů v jedné části populace vyvolal velké nadšení, neboť se údajně jedná o zcela čistý a ekologicky nezávadný druh přepravy. Mnohem menší část populace však upozorňuje na to, že elektromobily nejsou ani zdaleka tak ekologické, jak se říká.

U automobilů dochází k velkým emisím CO2 již během jejich výroby, ovšem u elektromobilů jsou tyto emise zhruba dvojnásobné, neboť během dochází k emisím CO2 i během výroby baterií. Automobily se spalovacími motory pak produkují emise neustále po celou dobu svého provozu, zatímco v případě elektromobilů se počítá s emisemi, které produkují elektrárny na fosilní paliva, která vyrábí elektrickou energii.

Obecně se tedy počítá s tím, že elektromobil je zcela ekologicky čistý a nezávadný zhruba okolo 150 - 170 000 kilometrů, v závislosti na zdrojích elektrické energie. Má to ovšem malý háček - stejně jako u kterýchkoliv jiných baterií se i v případě elektromobilů jejich články postupem času opotřebovávají a ztrácí kapacitu.

Při současné technologii se tedy počítá s tím, že kapacita baterie neklesne pod 70% během cca 10 let užívání a více než 170 000 kilometrů. Životnost konkrétní baterie však bude vždy ovlivňována dalšímu různými podmínkami. Co se ale stane až kapacita baterie klesne?

O přímé recyklaci baterií z elektromobilů se prozatím nikde nemluví, pouze se ozývají návrhy na znovu-využívání článků jejich kapacita nestačí v elektromobilech k jiným účinkům. Tomuto tématu se věnuje i video na YouTube kanále CleanCitiesTV, kde se podívali přímo do továrny na recyklaci starších baterií s nízkou kapacitou.

Zde jsou bloky baterií rozebrány na jednotlivé články, ty jsou poté vystaveny sérii několika nabíjecích a vybíjecích cyklů, roztříděny podle kapacity a dále zpracovány. Z těch nejlepších jsou znovu sestaveny baterie pro elektromobily, těm horším se hledají jiná využití.

Tím zřejmě nejzajímavějším je přetvoření baterií z elektromobilů v záložní zdroje pro domácnosti. Jen pro představu: baterie jednoho z prvních Nissanů Leaf, která umožňovala dojezd 80 mil (129 km) na jedno nabití, by dokázala dodávat průměrnému domu energii až po dva dny.

Další možností je využití starších baterií v nabíjecích stanicích pro elektromobily, ve vyrovnávacích stanicích elektrického napětí, záložní zdroje pro elektrické spotřebiče a mnoho dalšího. Například v roce 2015 věnovala společnost Toyota 208 baterií z modelu Camry Hybrid národnímu parku Yellowstone, který je využil pro stavbu sluneční elektrárny.

Stále se však bavíme pouze o dalším využití těchto baterií. O jejich úplné recyklaci naposledy promluvil pouze zástupce automobilky Mazda, který vysvětloval, proč se automobilka netváří na elektromobily příliš nadšeně.

Podle jeho slov totiž stále existují obavy z vlivu baterií na životní prostředí. Příroda je zatěžována emisemi již při výrobě těchto baterií, ovšem jakou zátěž na ni bude vyvíjet i likvidace těchto baterií je podle jeho slov stále otázkou.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

hyundai santa fe

Modernizovaný Hyundai Santa Fe. Nové hybridní motory a řada prémiových vylepšení

Omlazená Škoda Superb

Octavii a Superbu vystavili jasné zúčtování čtenáři Auto Bild Allrad. Co na to Škoda?

PSA Groupe

PSA bude mít nový koncept hybridní převodovky

Toyota Hilux

Legenda jménem Toyota Hilux obléká nový kabát i techniku

Toyota

Kde se bude vyrábět motor pro novou Toyotu Yaris ?

BMW 4 Coupé je tady. Sportovní geny mají být vybroušeny do dokonalosti...

Nové BMW 4 Coupé. Ledvinky kam oko dohlédne a slib vybroušených sportovních genů

Nehoda vozu tesla model 3

Autopilot Tesly Modelu 3 nechal vůz nabourat v plné rychlosti

Volkswagen Arteon 2020

Nový Volkswagen Arteon a Arteon Shooting Brake 2020 je tady!

Dodge Challenger

Šílenost na prodej! Kříženec Dodge Challengera a armádního Chevroletu Blazer má řadu výhod

DS 7 Crossback E-TENSE

Test: DS7 crossback E-TENSE 4x4, moderní technologie v elegantním hávu

Peugeot Boxer

Peugeot přichází s nabídkou obytného vozu Peugeot Boxer

ford mustang

Autoškola jinak, aneb naučte se řídit ve Fordu Mustang GT!

Alexis Ren a Ferrari 328

Krásná Alexis Ren focená s rudým Ferrari 328 GTS

Škoda Enyaq iV bude dodávána se třemi různými kapacitami baterie, pěti výkonovými stupni a nabídne i rychlonabíjení

Škoda promluvila o pracném skrývání svých tajemství

Volkswagen Transporter se zajímavou vestavbou VISU pro výlet či dovolenou

Volkswagen Transporter s vestavbou VISU pro výlet či dovolenou

reklama

Doporučujeme

Prostorný obytný automobil California XXL vznikl na na základě Volkswagen Crafter

California XXL: prostorná a pohodlná budoucnost obytného vozidla

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda promluvila o pracném skrývání svých tajemství

  2. Peugeot přichází s nabídkou obytného vozu Peugeot Boxer

  3. Šílenost na prodej! Kříženec Dodge Challengera a armádního Chevroletu Blazer má řadu výhod

  4. Test: DS7 crossback E-TENSE 4x4, moderní technologie v elegantním hávu

  5. Nové BMW 4 Coupé. Ledvinky kam oko dohlédne a slib vybroušených sportovních genů

  6. Nový Volkswagen Arteon a Arteon Shooting Brake 2020 je tady!

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud