O likvidaci elektromobilů se mlčí. Co nám automobilky neříkají?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Ford Motor Company
Antonín Marek , AutoRoad.cz 11. srpna 2017 16:23 | akt. 11. srpna 2017 16:41
Sdílej:

Většina světových automobilek v poslední době podlehla trendu elektrifikace a elektromobility. Stále se však najdou automobilky jako Mazda, které pevně věří v další využití spalovacích motorů a neustále upozorňují na to, že elektromobily ve skutečnosti nemusí být tak čisté, jak se snaží tvářit.

Rychlý nástup elektromobilů v jedné části populace vyvolal velké nadšení, neboť se údajně jedná o zcela čistý a ekologicky nezávadný druh přepravy. Mnohem menší část populace však upozorňuje na to, že elektromobily nejsou ani zdaleka tak ekologické, jak se říká.

U automobilů dochází k velkým emisím CO2 již během jejich výroby, ovšem u elektromobilů jsou tyto emise zhruba dvojnásobné, neboť během dochází k emisím CO2 i během výroby baterií. Automobily se spalovacími motory pak produkují emise neustále po celou dobu svého provozu, zatímco v případě elektromobilů se počítá s emisemi, které produkují elektrárny na fosilní paliva, která vyrábí elektrickou energii.

Obecně se tedy počítá s tím, že elektromobil je zcela ekologicky čistý a nezávadný zhruba okolo 150 - 170 000 kilometrů, v závislosti na zdrojích elektrické energie. Má to ovšem malý háček - stejně jako u kterýchkoliv jiných baterií se i v případě elektromobilů jejich články postupem času opotřebovávají a ztrácí kapacitu.

Při současné technologii se tedy počítá s tím, že kapacita baterie neklesne pod 70% během cca 10 let užívání a více než 170 000 kilometrů. Životnost konkrétní baterie však bude vždy ovlivňována dalšímu různými podmínkami. Co se ale stane až kapacita baterie klesne?

O přímé recyklaci baterií z elektromobilů se prozatím nikde nemluví, pouze se ozývají návrhy na znovu-využívání článků jejich kapacita nestačí v elektromobilech k jiným účinkům. Tomuto tématu se věnuje i video na YouTube kanále CleanCitiesTV, kde se podívali přímo do továrny na recyklaci starších baterií s nízkou kapacitou.

Zde jsou bloky baterií rozebrány na jednotlivé články, ty jsou poté vystaveny sérii několika nabíjecích a vybíjecích cyklů, roztříděny podle kapacity a dále zpracovány. Z těch nejlepších jsou znovu sestaveny baterie pro elektromobily, těm horším se hledají jiná využití.

Tím zřejmě nejzajímavějším je přetvoření baterií z elektromobilů v záložní zdroje pro domácnosti. Jen pro představu: baterie jednoho z prvních Nissanů Leaf, která umožňovala dojezd 80 mil (129 km) na jedno nabití, by dokázala dodávat průměrnému domu energii až po dva dny.

Další možností je využití starších baterií v nabíjecích stanicích pro elektromobily, ve vyrovnávacích stanicích elektrického napětí, záložní zdroje pro elektrické spotřebiče a mnoho dalšího. Například v roce 2015 věnovala společnost Toyota 208 baterií z modelu Camry Hybrid národnímu parku Yellowstone, který je využil pro stavbu sluneční elektrárny.

Stále se však bavíme pouze o dalším využití těchto baterií. O jejich úplné recyklaci naposledy promluvil pouze zástupce automobilky Mazda, který vysvětloval, proč se automobilka netváří na elektromobily příliš nadšeně.

Podle jeho slov totiž stále existují obavy z vlivu baterií na životní prostředí. Příroda je zatěžována emisemi již při výrobě těchto baterií, ovšem jakou zátěž na ni bude vyvíjet i likvidace těchto baterií je podle jeho slov stále otázkou.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.