Většina světových automobilek v poslední době podlehla trendu elektrifikace a elektromobility. Stále se však najdou automobilky jako Mazda, které pevně věří v další využití spalovacích motorů a neustále upozorňují na to, že elektromobily ve skutečnosti nemusí být tak čisté, jak se snaží tvářit.
Rychlý nástup elektromobilů v jedné části populace vyvolal velké nadšení, neboť se údajně jedná o zcela čistý a ekologicky nezávadný druh přepravy. Mnohem menší část populace však upozorňuje na to, že elektromobily nejsou ani zdaleka tak ekologické, jak se říká.
U automobilů dochází k velkým emisím CO2 již během jejich výroby, ovšem u elektromobilů jsou tyto emise zhruba dvojnásobné, neboť během dochází k emisím CO2 i během výroby baterií. Automobily se spalovacími motory pak produkují emise neustále po celou dobu svého provozu, zatímco v případě elektromobilů se počítá s emisemi, které produkují elektrárny na fosilní paliva, která vyrábí elektrickou energii.
Obecně se tedy počítá s tím, že elektromobil je zcela ekologicky čistý a nezávadný zhruba okolo 150 - 170 000 kilometrů, v závislosti na zdrojích elektrické energie. Má to ovšem malý háček - stejně jako u kterýchkoliv jiných baterií se i v případě elektromobilů jejich články postupem času opotřebovávají a ztrácí kapacitu.
Při současné technologii se tedy počítá s tím, že kapacita baterie neklesne pod 70% během cca 10 let užívání a více než 170 000 kilometrů. Životnost konkrétní baterie však bude vždy ovlivňována dalšímu různými podmínkami. Co se ale stane až kapacita baterie klesne?
O přímé recyklaci baterií z elektromobilů se prozatím nikde nemluví, pouze se ozývají návrhy na znovu-využívání článků jejich kapacita nestačí v elektromobilech k jiným účinkům. Tomuto tématu se věnuje i video na YouTube kanále CleanCitiesTV, kde se podívali přímo do továrny na recyklaci starších baterií s nízkou kapacitou.
Zde jsou bloky baterií rozebrány na jednotlivé články, ty jsou poté vystaveny sérii několika nabíjecích a vybíjecích cyklů, roztříděny podle kapacity a dále zpracovány. Z těch nejlepších jsou znovu sestaveny baterie pro elektromobily, těm horším se hledají jiná využití.
Tím zřejmě nejzajímavějším je přetvoření baterií z elektromobilů v záložní zdroje pro domácnosti. Jen pro představu: baterie jednoho z prvních Nissanů Leaf, která umožňovala dojezd 80 mil (129 km) na jedno nabití, by dokázala dodávat průměrnému domu energii až po dva dny.
Další možností je využití starších baterií v nabíjecích stanicích pro elektromobily, ve vyrovnávacích stanicích elektrického napětí, záložní zdroje pro elektrické spotřebiče a mnoho dalšího. Například v roce 2015 věnovala společnost Toyota 208 baterií z modelu Camry Hybrid národnímu parku Yellowstone, který je využil pro stavbu sluneční elektrárny.
Stále se však bavíme pouze o dalším využití těchto baterií. O jejich úplné recyklaci naposledy promluvil pouze zástupce automobilky Mazda, který vysvětloval, proč se automobilka netváří na elektromobily příliš nadšeně.
Podle jeho slov totiž stále existují obavy z vlivu baterií na životní prostředí. Příroda je zatěžována emisemi již při výrobě těchto baterií, ovšem jakou zátěž na ni bude vyvíjet i likvidace těchto baterií je podle jeho slov stále otázkou.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.