Hybridy a elektromobily se prosazují. Proč ale o vodík zájem není?

Toyota Mirai
Toyota Mirai, foto: Toyota
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. července 2017 13:04
Sdílej:

Automobily na palivové články byly a mnohými stále jsou považovány za budoucnost, ovšem na rozdíl od elektromobilů mají jednu markantní nevýhodu: chybějící infrastrukturu. Na to již doplácí Toyota v USA se svým modelem Mirai, jehož prodeje váznou právě kvůli nedostatku speciálních čerpacích stanic.

Toyota Mirai byla mnohými považována za další "revoluční" automobil budoucnosti, neboť se jednalo o první vůz poháněný čistě palivovými články, do jejichž vývoje již japonská automobilka nasypala mnoho financí. Jak ovšem informoval Bloobmerg, prodeje tohoto vozu v USA jsou bohužel mizerné.

Je samozřejmé, že lidé jsou vůči novým věcem vždy skeptičtí, ovšem v případě modelu Mirai může za nízké prodeje hlavně absence dostatečně husté infrastruktury speciálních čerpacích stanic s vodíkem, který je pro provoz vozidel s palivovými články nezbytně nutný.

Budování dostatečného množství čerpacích stanic v Kalifornii, kde byl vůz k dostání nejdříve, začalo velmi pomalu, což mělo velký vliv na nízké prodeje. Podle Bloombergu prodala v prvním pololetí Toyota ve státu Californie 708 modelů Mirai, ovšem Nissan a GM byly schopny prodat desetinásobně více svých elektromobilů "Chevrolet Bolt" a " Nissan Leaf". Tesla sice o svých měsíčních prodejích neinformuje, ovšem předpokládá se, že za stejné období prodala cca 23,550 vozidel.

Pokud však vezmeme v úvahu, že Toyotu Mirai můžete v celé Californii dotankovat pouze na 28 místech, místo plánovaných 44 do konce roku 2015, pak se nelze nedůvěře ze strany zákazníků příliš divit.

Největším problémem je podle Bloombergu přizpůsobení požárních předpisů, které příliš nepočítají se stanicemi disponujícími vodíkem, který se v případě úniku uvolní do vzduchu a rozptýlí, zatímco paliva jako benzín či nafta jednoduše stečou na zem.

Toyota se však svého snu o palivových článcích nechce vzdát, neboť na rozdíl od elektromobilů mají vozy s palivovými články delší dojezd, rychleji se tankují a jejich emise jsou také nulové.

Nezbývá tedy než doufat, že se Toyotě povede naplnit její plány o prodeji 30,000 automobilů ročně okolo roku 2020, neboť při současných parametrech elektromobilů má palivový článek stále navrch a byla by škoda o tuto technologii přijít jen kvůli pomalu rostoucí infrastruktuře.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.