Kauza Dieselgate se s koncernem Volkswagen táhne již od září 2015, kdy americká Agentura pro životní prostředí zveřejnila informace o tom, že VW montuje do svých vozů s dieselovým motorem software, který falšuje výsledky emisních měření.
K celému odhalení by ale nejspíš nedošlo, pokud by jeden ze zaměstnanců americké pobočky VW nepromluvil. Ve spisu ke kauze Dieselgate se o tomto člověku mluví jen jako o "Spolupracujícím svědku 1" a dlouho o něm bylo známo jen to, že pracuje v oddělení vývoje motorů. Nedávno se ale objevily nové informace.
Přesněji řečeno, nové informace přináší kniha "Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal" od reportéra NY Times jménem Jack Ewing. Ten ve své knize celý skandál podrobně sleduje a rozebírá. Ačkoliv má kniha vyjít až v květnu, redakce Automotive News už od vydavatele jeden výtisk obdržela a nalezla v něm pravděpodobné jméno onoho tajemného svědka.
Tím by měl být jistý Stuart Johnson, vedoucí oddělení pro techniku a životní prostředí společnosti VW, sídlící v Auburn Hills, stát Michigan. V knize se totiž objevuje pasáž, kde je právě Johnson označen jako člověk, který poprvé informoval agenturu CARB (California Air Resources Board) o existenci zařízení, které pomáhá upravovat výkony motorů tak, aby množství vznikajících oxidů dusíku splňovalo zákonné limity. Autor se dále zmiňuje o tom, že Johnson měl tímto odhalením porušit příkazy, které mu dali jeho přímí nadřízení.
Právník pana Johnsona ani mluvčí amerického zastoupení koncernu VW se k tomu nechtěli nijak vyjadřovat.
Pro připomenutí, kauza Dieselgate koncern VW stála 4.3 miliardy dolarů jen na pokutách za falšování emisních testů. Dále musel VW vykoupit skoro půl milionu automobilů a uhradit úpravy na vozech, kde byl falšující software nainstalován. Kromě vozů značky VW se skandál týká i automobilek Audi, Škoda a Seat.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.