Kauza Dieselgate se s koncernem Volkswagen táhne již od září 2015, kdy americká Agentura pro životní prostředí zveřejnila informace o tom, že VW montuje do svých vozů s dieselovým motorem software, který falšuje výsledky emisních měření.
K celému odhalení by ale nejspíš nedošlo, pokud by jeden ze zaměstnanců americké pobočky VW nepromluvil. Ve spisu ke kauze Dieselgate se o tomto člověku mluví jen jako o "Spolupracujícím svědku 1" a dlouho o něm bylo známo jen to, že pracuje v oddělení vývoje motorů. Nedávno se ale objevily nové informace.
Přesněji řečeno, nové informace přináší kniha "Faster, Higher, Farther: The Volkswagen Scandal" od reportéra NY Times jménem Jack Ewing. Ten ve své knize celý skandál podrobně sleduje a rozebírá. Ačkoliv má kniha vyjít až v květnu, redakce Automotive News už od vydavatele jeden výtisk obdržela a nalezla v něm pravděpodobné jméno onoho tajemného svědka.
Tím by měl být jistý Stuart Johnson, vedoucí oddělení pro techniku a životní prostředí společnosti VW, sídlící v Auburn Hills, stát Michigan. V knize se totiž objevuje pasáž, kde je právě Johnson označen jako člověk, který poprvé informoval agenturu CARB (California Air Resources Board) o existenci zařízení, které pomáhá upravovat výkony motorů tak, aby množství vznikajících oxidů dusíku splňovalo zákonné limity. Autor se dále zmiňuje o tom, že Johnson měl tímto odhalením porušit příkazy, které mu dali jeho přímí nadřízení.
Právník pana Johnsona ani mluvčí amerického zastoupení koncernu VW se k tomu nechtěli nijak vyjadřovat.
Pro připomenutí, kauza Dieselgate koncern VW stála 4.3 miliardy dolarů jen na pokutách za falšování emisních testů. Dále musel VW vykoupit skoro půl milionu automobilů a uhradit úpravy na vozech, kde byl falšující software nainstalován. Kromě vozů značky VW se skandál týká i automobilek Audi, Škoda a Seat.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?