Kauza Dieselgate, to nejsou jen čtyřválcové dvoulitry TDI a malé tříválcové dvanáctistovky TDI. S emisemi podváděly také větší třílitrové šestiválce TDI, objevující se vedle Volkswagenů pod kapotami Audi a Porsche. A právě u šestiválců je nyní známá výše finančního vyrovnání, které musí německý gigant zaplatit.
Vypořádávání se s Dieselgate se pro Evropu a Ameriku značným způsobem liší. Je tedy třeba mít na paměti, že za mořem už se Volkswagen dohodl na finančním vyrovnání, týkající se dvoulitrových čtyřválců. Částka, kterou výrobce zaplatí, je podle agentury Reuters asi 10,7 miliard dolarů (cca 278,93 miliard korun) a obsahuje i možnost vykoupit všech 475 tisíc postižených automobilů. Další 2,7 miliardy dolarů (cca 70,38 miliard korun) pošle Volkswagen do speciálního fondu, určeného pro snížení emisí naftových motorů.
Tolik nedávná historie, nyní se totiž celá aféra přesouvá k modelům s třílitrovým šestiválcem pod kapotou. Těch je ve Spojených státech 80 tisíc, nově uzavřená dohoda říká, že 20 tisíc starších modelů s tímto motorem bude vykoupeno zpět a 6, tisíc novějších vozů značek Audi, Porsche a Volkswagen projde úpravou softwaru. Mimo to přiteče do výše zmíněného fondu asi 225 milionů dolarů (cca 5,86 miliard korun). Celkovou částku pak mohou jednotlivé státy použít na výměnu starých vozů s vysokými emisemi za nové a mnohem úspornější kousky. Týká se to například školních autobusů starých více než 10 let.
S problémy se Němci musejí vyrovnávat i v jednotlivých státech. Například v Kalifornii musí Volkswagen zaplatit 25 milionů dolarů (cca 651,7 milionů korun) státní komisi pro stav ovzduší, zároveň podle magazínu Automotive News musí automobilka přidat do svého portfolia tři elektromobily, a to do roku 2020. V průměru navíc musí prodat 5000 bezemisních automobilů ročně.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.