Kauza Dieselgate, to nejsou jen čtyřválcové dvoulitry TDI a malé tříválcové dvanáctistovky TDI. S emisemi podváděly také větší třílitrové šestiválce TDI, objevující se vedle Volkswagenů pod kapotami Audi a Porsche. A právě u šestiválců je nyní známá výše finančního vyrovnání, které musí německý gigant zaplatit.
Vypořádávání se s Dieselgate se pro Evropu a Ameriku značným způsobem liší. Je tedy třeba mít na paměti, že za mořem už se Volkswagen dohodl na finančním vyrovnání, týkající se dvoulitrových čtyřválců. Částka, kterou výrobce zaplatí, je podle agentury Reuters asi 10,7 miliard dolarů (cca 278,93 miliard korun) a obsahuje i možnost vykoupit všech 475 tisíc postižených automobilů. Další 2,7 miliardy dolarů (cca 70,38 miliard korun) pošle Volkswagen do speciálního fondu, určeného pro snížení emisí naftových motorů.
Tolik nedávná historie, nyní se totiž celá aféra přesouvá k modelům s třílitrovým šestiválcem pod kapotou. Těch je ve Spojených státech 80 tisíc, nově uzavřená dohoda říká, že 20 tisíc starších modelů s tímto motorem bude vykoupeno zpět a 6, tisíc novějších vozů značek Audi, Porsche a Volkswagen projde úpravou softwaru. Mimo to přiteče do výše zmíněného fondu asi 225 milionů dolarů (cca 5,86 miliard korun). Celkovou částku pak mohou jednotlivé státy použít na výměnu starých vozů s vysokými emisemi za nové a mnohem úspornější kousky. Týká se to například školních autobusů starých více než 10 let.
S problémy se Němci musejí vyrovnávat i v jednotlivých státech. Například v Kalifornii musí Volkswagen zaplatit 25 milionů dolarů (cca 651,7 milionů korun) státní komisi pro stav ovzduší, zároveň podle magazínu Automotive News musí automobilka přidat do svého portfolia tři elektromobily, a to do roku 2020. V průměru navíc musí prodat 5000 bezemisních automobilů ročně.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?