Dnešní doba stále přeje spalovacím motorům a hybridy či elektromobily jsou brány pouze jako alternativa. Již brzy se ale může stát, že právě z ekologických modelů se stejnou jedničky a z benzínových či naftových motorů alternativní pohony. Na základě podobných aut by pak byla postavena celá modelová řada, včetně kombi. Jak by taková hybridní kombi vypadala dnes?
Velké baterie a nízká užitná hodnota, to jsou dva hlavní faktory, proč se zatím na trhu nevyskytuje příliš rodinných aut s hybridním pohonem. V nižší střední třídě dokonce figuruje jedno jediné kombi s alternativním typem paliva. Toyota Auris Touring Sports navíc není pouze hybridem, existuje i ve spalovací variantě. Mnohem zajímavější je představa, že by se praktické a mezi rodinami žádané karosérie dočkal Prius, průkopník na poli hybridních automobilů. Pětidveřová karosérie typu liftback už sama o sobě není nepraktická, teprve kombi by ale posunulo maximální využití vozu. A to navzdory existenci Priusu+, MPV s technikou minulého Priusu.
Jak ukazuje grafik X-Tomi, Priusu Touring Sports by to překvapivě mohlo i slušet. Rozhodně se nekoná nějaká soutěž o co největší rakev za zadními sedadly. Prodloužená zadní část ke zbytku karosérie opravdu sedí, troufáme si tvrdit že více než ke konvenčnímu Aurisu. Hlavní výhodou takové karosérie by byl nárůst zavazadlového prostoru – ze standardních 502 litrů by se stalo něco mezi 600 až 700 litry. Netknuté by naopak zůstalo pohonné ústrojí, složené z 1.8 VVT-i a elektromotoru. Maximální výkon 90 kW (122 k) přenáší na kola automat e-CVT. Elektrická energie se ukládá do NiMH akumulátorů, průměrná spotřeba je 3,3 l/100 km. Ceny u nás startují na 744 900 korunách.
Úhlavním rivalem Priusu je od letošního roku Hyundai Ioniq, první auto na světě, dostupné jako hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Karosérie svým tvarem Toyotu až nápadně připomíná, jednotlivé prvky jsou ale samozřejmě jiné. Pokud by však došlo na Prius Touring Sports, Ioniq Wagon by se minimálně dostal do úrovně potenciálního uvedení. Na rozdíl od Toyoty jihokorejskému zástupci praktičtější zadní část úplně nesluší, opět by ale došlo na navýšení kufru ze současných 443 litrů až někam k šesti stovkám. Výhodou Hyundaie je silnější pohonné ústrojí – 1.6 GDI a elektromotor mají maximálně 104 kW (141 k). Sílu přenáší na kola šestistupňový dvouspojkový automat, energie se ukládá do LiPol akumulátoru. Spotřeba je průměrně 3,4 l/100 km, základní česká cena 699 990 korun.
Dočkáme-li se však někdy souboje těchto dvou hybridních kombíků je otázkou. Trh na masivní invazi hybridů zjevně ještě není připraven, v Americe pak podobná auta příliš na růžích ustláno nemají. Praktičtější varianta Priusu i Ioniqu tak prozatím asi zůstane jen snem šikovného počítačového grafika a naftová Octavia s naftovým Golfem mohou být naprosto v klidu.
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.