Dnešní doba stále přeje spalovacím motorům a hybridy či elektromobily jsou brány pouze jako alternativa. Již brzy se ale může stát, že právě z ekologických modelů se stejnou jedničky a z benzínových či naftových motorů alternativní pohony. Na základě podobných aut by pak byla postavena celá modelová řada, včetně kombi. Jak by taková hybridní kombi vypadala dnes?
Velké baterie a nízká užitná hodnota, to jsou dva hlavní faktory, proč se zatím na trhu nevyskytuje příliš rodinných aut s hybridním pohonem. V nižší střední třídě dokonce figuruje jedno jediné kombi s alternativním typem paliva. Toyota Auris Touring Sports navíc není pouze hybridem, existuje i ve spalovací variantě. Mnohem zajímavější je představa, že by se praktické a mezi rodinami žádané karosérie dočkal Prius, průkopník na poli hybridních automobilů. Pětidveřová karosérie typu liftback už sama o sobě není nepraktická, teprve kombi by ale posunulo maximální využití vozu. A to navzdory existenci Priusu+, MPV s technikou minulého Priusu.
Jak ukazuje grafik X-Tomi, Priusu Touring Sports by to překvapivě mohlo i slušet. Rozhodně se nekoná nějaká soutěž o co největší rakev za zadními sedadly. Prodloužená zadní část ke zbytku karosérie opravdu sedí, troufáme si tvrdit že více než ke konvenčnímu Aurisu. Hlavní výhodou takové karosérie by byl nárůst zavazadlového prostoru – ze standardních 502 litrů by se stalo něco mezi 600 až 700 litry. Netknuté by naopak zůstalo pohonné ústrojí, složené z 1.8 VVT-i a elektromotoru. Maximální výkon 90 kW (122 k) přenáší na kola automat e-CVT. Elektrická energie se ukládá do NiMH akumulátorů, průměrná spotřeba je 3,3 l/100 km. Ceny u nás startují na 744 900 korunách.
Úhlavním rivalem Priusu je od letošního roku Hyundai Ioniq, první auto na světě, dostupné jako hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Karosérie svým tvarem Toyotu až nápadně připomíná, jednotlivé prvky jsou ale samozřejmě jiné. Pokud by však došlo na Prius Touring Sports, Ioniq Wagon by se minimálně dostal do úrovně potenciálního uvedení. Na rozdíl od Toyoty jihokorejskému zástupci praktičtější zadní část úplně nesluší, opět by ale došlo na navýšení kufru ze současných 443 litrů až někam k šesti stovkám. Výhodou Hyundaie je silnější pohonné ústrojí – 1.6 GDI a elektromotor mají maximálně 104 kW (141 k). Sílu přenáší na kola šestistupňový dvouspojkový automat, energie se ukládá do LiPol akumulátoru. Spotřeba je průměrně 3,4 l/100 km, základní česká cena 699 990 korun.
Dočkáme-li se však někdy souboje těchto dvou hybridních kombíků je otázkou. Trh na masivní invazi hybridů zjevně ještě není připraven, v Americe pak podobná auta příliš na růžích ustláno nemají. Praktičtější varianta Priusu i Ioniqu tak prozatím asi zůstane jen snem šikovného počítačového grafika a naftová Octavia s naftovým Golfem mohou být naprosto v klidu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.