Dnešní doba stále přeje spalovacím motorům a hybridy či elektromobily jsou brány pouze jako alternativa. Již brzy se ale může stát, že právě z ekologických modelů se stejnou jedničky a z benzínových či naftových motorů alternativní pohony. Na základě podobných aut by pak byla postavena celá modelová řada, včetně kombi. Jak by taková hybridní kombi vypadala dnes?
Velké baterie a nízká užitná hodnota, to jsou dva hlavní faktory, proč se zatím na trhu nevyskytuje příliš rodinných aut s hybridním pohonem. V nižší střední třídě dokonce figuruje jedno jediné kombi s alternativním typem paliva. Toyota Auris Touring Sports navíc není pouze hybridem, existuje i ve spalovací variantě. Mnohem zajímavější je představa, že by se praktické a mezi rodinami žádané karosérie dočkal Prius, průkopník na poli hybridních automobilů. Pětidveřová karosérie typu liftback už sama o sobě není nepraktická, teprve kombi by ale posunulo maximální využití vozu. A to navzdory existenci Priusu+, MPV s technikou minulého Priusu.
Jak ukazuje grafik X-Tomi, Priusu Touring Sports by to překvapivě mohlo i slušet. Rozhodně se nekoná nějaká soutěž o co největší rakev za zadními sedadly. Prodloužená zadní část ke zbytku karosérie opravdu sedí, troufáme si tvrdit že více než ke konvenčnímu Aurisu. Hlavní výhodou takové karosérie by byl nárůst zavazadlového prostoru – ze standardních 502 litrů by se stalo něco mezi 600 až 700 litry. Netknuté by naopak zůstalo pohonné ústrojí, složené z 1.8 VVT-i a elektromotoru. Maximální výkon 90 kW (122 k) přenáší na kola automat e-CVT. Elektrická energie se ukládá do NiMH akumulátorů, průměrná spotřeba je 3,3 l/100 km. Ceny u nás startují na 744 900 korunách.
Úhlavním rivalem Priusu je od letošního roku Hyundai Ioniq, první auto na světě, dostupné jako hybrid, plug-in hybrid a elektromobil. Karosérie svým tvarem Toyotu až nápadně připomíná, jednotlivé prvky jsou ale samozřejmě jiné. Pokud by však došlo na Prius Touring Sports, Ioniq Wagon by se minimálně dostal do úrovně potenciálního uvedení. Na rozdíl od Toyoty jihokorejskému zástupci praktičtější zadní část úplně nesluší, opět by ale došlo na navýšení kufru ze současných 443 litrů až někam k šesti stovkám. Výhodou Hyundaie je silnější pohonné ústrojí – 1.6 GDI a elektromotor mají maximálně 104 kW (141 k). Sílu přenáší na kola šestistupňový dvouspojkový automat, energie se ukládá do LiPol akumulátoru. Spotřeba je průměrně 3,4 l/100 km, základní česká cena 699 990 korun.
Dočkáme-li se však někdy souboje těchto dvou hybridních kombíků je otázkou. Trh na masivní invazi hybridů zjevně ještě není připraven, v Americe pak podobná auta příliš na růžích ustláno nemají. Praktičtější varianta Priusu i Ioniqu tak prozatím asi zůstane jen snem šikovného počítačového grafika a naftová Octavia s naftovým Golfem mohou být naprosto v klidu.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.