Mezi elektrickými crossovery prémiové třídy kraluje aktuálně Tesla s Modelem X. Za rok už by to ale nemuselo platit, protože právě tehdy ukáže Jaguar výsledky několikaletého vývoje modelu I-Pace. Ten se nyní objevuje v koncepčním mezi stádiu, jenž napovídá, že řeči o revoluci nebo nejlepším autě segmentu rozhodně nebudou jen do větru.
Jaguar na elektrickém autě pracuje již řadu let a dokonce provozuje vlastní stáj v šampionátu elektrických formulí. I odtud přitom čerpal know-how pro vývoj svého prvního čistě elektrického crossoveru. Ten je zajímavý několika prvky, především velkou příbuzností s konvenčním SUV F-Pace. K vnějšímu vzhledu se ještě dostaneme, ale třeba takový podvozek mu vlastně také odpovídá. Vpředu tak najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu potom víceprvkové zavěšení Integral Link. Tohle se do sériové výroby určitě nezmění. Hlavním prvkem elektrického crossoveru je ale jeho pohonné ústrojí, skládající se ze dvou elektromotorů. Každý má výkon 147 kW (200 k) a pohání jednu nápravu, ve výsledku je tak I-Pace elektrickou čtyřkolkou s jednostupňovou převodovkou, výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem 700 Nm.
Napájení mají na starosti lithium-iontové baterie s kapacitou 90 kWh, jejichž umístění pod podlahou mezi oběma nápravami má snižovat těžiště vozu. Nabití při využití 50 kW zásuvky zabere něco přes dvě hodiny, na 80 procent jsou ale baterie připraveny již za 90 minut. Udávaný dojezd je podle evropského cyklu 500 kilometrů, akcelerace z 0 na 100 km/h pak zabere asi 4 sekundy. A to je hodnota, vlastní spíše supersportům než 4680 milimetrů dlouhému, 1890 milimetrů širokému a 1560 milimetrů vysokému crossoveru s rozvorem náprav o délce 2990 milimetrů. Přesnou hmotnost vozu Jaguar v materiálech neuvádí, samotné elektromotory ale váží asi 38 kilogramů jeden, celková váha je pak v duchu tradice rozdělena v poměru 50:50, což zlepšuje jízdní vlastnosti.
Vnější vzhled v mnohých ohledech připomíná F-Pace, na rozdíl od něj ale disponuje siluetou takzvaného SUV-kupé s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,29. Při pohledu z profilu zaujme rovněž kontrast dlouhého rozvoru a krátkých převisů karosérie. Ačkoliv mají kola 23 palců, nepůsobí nikterak přemrštěně či nepatřičně. Přední část na první pohled odpovídá dnešním modelům značky, a to jak velikostí masky chladiče, tak i tvarem full-LED světlometů s diodami pro denní svícení ve tvaru písmene J. Poněkud atypicky ale působí kapota s nasávacím otvorem ve stylu konceptu C-X75. Rovněž zadní část svými LED světlomety a vůbec celkovým ztvárněním nevybočuje ze zajetých kolejí. Nová je ovšem spodní část nárazníku, kde menší nasávací otvory vizuálně nahrazují koncovky výfuku a především usměrňují obtékající vzduch.
Pětimístný interiér konceptu demonstruje, jak moc prostorný může být elektromobil. Vedle štědrého množství místa pro cestující vzadu je tu ještě kufr s objemem 530 litrů vzadu a 28 litrů vpředu. A to u podobně laděných strojů není běžným jevem. Jako kontrast k tomuto působí sportovní pozice za novým tříramenným volantem, připomínající řadu F-Type. Klasické analogové budíky tady ale před volantem nahradil 12palcový TFT displej ve spolupráci s barevným head-up displejem. Středovou konzoli tvoří 12palcová obrazovka infotainmentu InControl Touch Pro a 5,5palcová obrazovka pro nastavování klimatizace mezi dvěma otočnými ovladači. Multimediální systém se chlubí připojením k internetu, WiFi hotspotem, množstvím aplikací nebo plnou konektivitou s chytrými telefony. Celek dotváří čalounění přední části sedadel kůží Windsor a zadní části Alcantarou. Strop přes den tvoří panoramatické okno, v noci je podsvícen LED diodami. Sériová verze konceptu se ukáže na konci příštího roku, do prodeje se dostane začátkem roku 2018. Dá se však odhadovat, že ze základních linií a technických řešení se toho příliš měnit nebude, Tesla je totiž pěkně těžký konkurent.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.