Mezi elektrickými crossovery prémiové třídy kraluje aktuálně Tesla s Modelem X. Za rok už by to ale nemuselo platit, protože právě tehdy ukáže Jaguar výsledky několikaletého vývoje modelu I-Pace. Ten se nyní objevuje v koncepčním mezi stádiu, jenž napovídá, že řeči o revoluci nebo nejlepším autě segmentu rozhodně nebudou jen do větru.
Jaguar na elektrickém autě pracuje již řadu let a dokonce provozuje vlastní stáj v šampionátu elektrických formulí. I odtud přitom čerpal know-how pro vývoj svého prvního čistě elektrického crossoveru. Ten je zajímavý několika prvky, především velkou příbuzností s konvenčním SUV F-Pace. K vnějšímu vzhledu se ještě dostaneme, ale třeba takový podvozek mu vlastně také odpovídá. Vpředu tak najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu potom víceprvkové zavěšení Integral Link. Tohle se do sériové výroby určitě nezmění. Hlavním prvkem elektrického crossoveru je ale jeho pohonné ústrojí, skládající se ze dvou elektromotorů. Každý má výkon 147 kW (200 k) a pohání jednu nápravu, ve výsledku je tak I-Pace elektrickou čtyřkolkou s jednostupňovou převodovkou, výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem 700 Nm.
Napájení mají na starosti lithium-iontové baterie s kapacitou 90 kWh, jejichž umístění pod podlahou mezi oběma nápravami má snižovat těžiště vozu. Nabití při využití 50 kW zásuvky zabere něco přes dvě hodiny, na 80 procent jsou ale baterie připraveny již za 90 minut. Udávaný dojezd je podle evropského cyklu 500 kilometrů, akcelerace z 0 na 100 km/h pak zabere asi 4 sekundy. A to je hodnota, vlastní spíše supersportům než 4680 milimetrů dlouhému, 1890 milimetrů širokému a 1560 milimetrů vysokému crossoveru s rozvorem náprav o délce 2990 milimetrů. Přesnou hmotnost vozu Jaguar v materiálech neuvádí, samotné elektromotory ale váží asi 38 kilogramů jeden, celková váha je pak v duchu tradice rozdělena v poměru 50:50, což zlepšuje jízdní vlastnosti.
Vnější vzhled v mnohých ohledech připomíná F-Pace, na rozdíl od něj ale disponuje siluetou takzvaného SUV-kupé s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,29. Při pohledu z profilu zaujme rovněž kontrast dlouhého rozvoru a krátkých převisů karosérie. Ačkoliv mají kola 23 palců, nepůsobí nikterak přemrštěně či nepatřičně. Přední část na první pohled odpovídá dnešním modelům značky, a to jak velikostí masky chladiče, tak i tvarem full-LED světlometů s diodami pro denní svícení ve tvaru písmene J. Poněkud atypicky ale působí kapota s nasávacím otvorem ve stylu konceptu C-X75. Rovněž zadní část svými LED světlomety a vůbec celkovým ztvárněním nevybočuje ze zajetých kolejí. Nová je ovšem spodní část nárazníku, kde menší nasávací otvory vizuálně nahrazují koncovky výfuku a především usměrňují obtékající vzduch.
Pětimístný interiér konceptu demonstruje, jak moc prostorný může být elektromobil. Vedle štědrého množství místa pro cestující vzadu je tu ještě kufr s objemem 530 litrů vzadu a 28 litrů vpředu. A to u podobně laděných strojů není běžným jevem. Jako kontrast k tomuto působí sportovní pozice za novým tříramenným volantem, připomínající řadu F-Type. Klasické analogové budíky tady ale před volantem nahradil 12palcový TFT displej ve spolupráci s barevným head-up displejem. Středovou konzoli tvoří 12palcová obrazovka infotainmentu InControl Touch Pro a 5,5palcová obrazovka pro nastavování klimatizace mezi dvěma otočnými ovladači. Multimediální systém se chlubí připojením k internetu, WiFi hotspotem, množstvím aplikací nebo plnou konektivitou s chytrými telefony. Celek dotváří čalounění přední části sedadel kůží Windsor a zadní části Alcantarou. Strop přes den tvoří panoramatické okno, v noci je podsvícen LED diodami. Sériová verze konceptu se ukáže na konci příštího roku, do prodeje se dostane začátkem roku 2018. Dá se však odhadovat, že ze základních linií a technických řešení se toho příliš měnit nebude, Tesla je totiž pěkně těžký konkurent.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.