Mezi elektrickými crossovery prémiové třídy kraluje aktuálně Tesla s Modelem X. Za rok už by to ale nemuselo platit, protože právě tehdy ukáže Jaguar výsledky několikaletého vývoje modelu I-Pace. Ten se nyní objevuje v koncepčním mezi stádiu, jenž napovídá, že řeči o revoluci nebo nejlepším autě segmentu rozhodně nebudou jen do větru.
Jaguar na elektrickém autě pracuje již řadu let a dokonce provozuje vlastní stáj v šampionátu elektrických formulí. I odtud přitom čerpal know-how pro vývoj svého prvního čistě elektrického crossoveru. Ten je zajímavý několika prvky, především velkou příbuzností s konvenčním SUV F-Pace. K vnějšímu vzhledu se ještě dostaneme, ale třeba takový podvozek mu vlastně také odpovídá. Vpředu tak najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu potom víceprvkové zavěšení Integral Link. Tohle se do sériové výroby určitě nezmění. Hlavním prvkem elektrického crossoveru je ale jeho pohonné ústrojí, skládající se ze dvou elektromotorů. Každý má výkon 147 kW (200 k) a pohání jednu nápravu, ve výsledku je tak I-Pace elektrickou čtyřkolkou s jednostupňovou převodovkou, výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem 700 Nm.
Napájení mají na starosti lithium-iontové baterie s kapacitou 90 kWh, jejichž umístění pod podlahou mezi oběma nápravami má snižovat těžiště vozu. Nabití při využití 50 kW zásuvky zabere něco přes dvě hodiny, na 80 procent jsou ale baterie připraveny již za 90 minut. Udávaný dojezd je podle evropského cyklu 500 kilometrů, akcelerace z 0 na 100 km/h pak zabere asi 4 sekundy. A to je hodnota, vlastní spíše supersportům než 4680 milimetrů dlouhému, 1890 milimetrů širokému a 1560 milimetrů vysokému crossoveru s rozvorem náprav o délce 2990 milimetrů. Přesnou hmotnost vozu Jaguar v materiálech neuvádí, samotné elektromotory ale váží asi 38 kilogramů jeden, celková váha je pak v duchu tradice rozdělena v poměru 50:50, což zlepšuje jízdní vlastnosti.
Vnější vzhled v mnohých ohledech připomíná F-Pace, na rozdíl od něj ale disponuje siluetou takzvaného SUV-kupé s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,29. Při pohledu z profilu zaujme rovněž kontrast dlouhého rozvoru a krátkých převisů karosérie. Ačkoliv mají kola 23 palců, nepůsobí nikterak přemrštěně či nepatřičně. Přední část na první pohled odpovídá dnešním modelům značky, a to jak velikostí masky chladiče, tak i tvarem full-LED světlometů s diodami pro denní svícení ve tvaru písmene J. Poněkud atypicky ale působí kapota s nasávacím otvorem ve stylu konceptu C-X75. Rovněž zadní část svými LED světlomety a vůbec celkovým ztvárněním nevybočuje ze zajetých kolejí. Nová je ovšem spodní část nárazníku, kde menší nasávací otvory vizuálně nahrazují koncovky výfuku a především usměrňují obtékající vzduch.
Pětimístný interiér konceptu demonstruje, jak moc prostorný může být elektromobil. Vedle štědrého množství místa pro cestující vzadu je tu ještě kufr s objemem 530 litrů vzadu a 28 litrů vpředu. A to u podobně laděných strojů není běžným jevem. Jako kontrast k tomuto působí sportovní pozice za novým tříramenným volantem, připomínající řadu F-Type. Klasické analogové budíky tady ale před volantem nahradil 12palcový TFT displej ve spolupráci s barevným head-up displejem. Středovou konzoli tvoří 12palcová obrazovka infotainmentu InControl Touch Pro a 5,5palcová obrazovka pro nastavování klimatizace mezi dvěma otočnými ovladači. Multimediální systém se chlubí připojením k internetu, WiFi hotspotem, množstvím aplikací nebo plnou konektivitou s chytrými telefony. Celek dotváří čalounění přední části sedadel kůží Windsor a zadní části Alcantarou. Strop přes den tvoří panoramatické okno, v noci je podsvícen LED diodami. Sériová verze konceptu se ukáže na konci příštího roku, do prodeje se dostane začátkem roku 2018. Dá se však odhadovat, že ze základních linií a technických řešení se toho příliš měnit nebude, Tesla je totiž pěkně těžký konkurent.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?