Mezi elektrickými crossovery prémiové třídy kraluje aktuálně Tesla s Modelem X. Za rok už by to ale nemuselo platit, protože právě tehdy ukáže Jaguar výsledky několikaletého vývoje modelu I-Pace. Ten se nyní objevuje v koncepčním mezi stádiu, jenž napovídá, že řeči o revoluci nebo nejlepším autě segmentu rozhodně nebudou jen do větru.
Jaguar na elektrickém autě pracuje již řadu let a dokonce provozuje vlastní stáj v šampionátu elektrických formulí. I odtud přitom čerpal know-how pro vývoj svého prvního čistě elektrického crossoveru. Ten je zajímavý několika prvky, především velkou příbuzností s konvenčním SUV F-Pace. K vnějšímu vzhledu se ještě dostaneme, ale třeba takový podvozek mu vlastně také odpovídá. Vpředu tak najdeme dvojité lichoběžníky z hliníku, vzadu potom víceprvkové zavěšení Integral Link. Tohle se do sériové výroby určitě nezmění. Hlavním prvkem elektrického crossoveru je ale jeho pohonné ústrojí, skládající se ze dvou elektromotorů. Každý má výkon 147 kW (200 k) a pohání jednu nápravu, ve výsledku je tak I-Pace elektrickou čtyřkolkou s jednostupňovou převodovkou, výkonem 294 kW (400 k) a točivým momentem 700 Nm.
Napájení mají na starosti lithium-iontové baterie s kapacitou 90 kWh, jejichž umístění pod podlahou mezi oběma nápravami má snižovat těžiště vozu. Nabití při využití 50 kW zásuvky zabere něco přes dvě hodiny, na 80 procent jsou ale baterie připraveny již za 90 minut. Udávaný dojezd je podle evropského cyklu 500 kilometrů, akcelerace z 0 na 100 km/h pak zabere asi 4 sekundy. A to je hodnota, vlastní spíše supersportům než 4680 milimetrů dlouhému, 1890 milimetrů širokému a 1560 milimetrů vysokému crossoveru s rozvorem náprav o délce 2990 milimetrů. Přesnou hmotnost vozu Jaguar v materiálech neuvádí, samotné elektromotory ale váží asi 38 kilogramů jeden, celková váha je pak v duchu tradice rozdělena v poměru 50:50, což zlepšuje jízdní vlastnosti.
Vnější vzhled v mnohých ohledech připomíná F-Pace, na rozdíl od něj ale disponuje siluetou takzvaného SUV-kupé s koeficientem odporu vzduchu cx = 0,29. Při pohledu z profilu zaujme rovněž kontrast dlouhého rozvoru a krátkých převisů karosérie. Ačkoliv mají kola 23 palců, nepůsobí nikterak přemrštěně či nepatřičně. Přední část na první pohled odpovídá dnešním modelům značky, a to jak velikostí masky chladiče, tak i tvarem full-LED světlometů s diodami pro denní svícení ve tvaru písmene J. Poněkud atypicky ale působí kapota s nasávacím otvorem ve stylu konceptu C-X75. Rovněž zadní část svými LED světlomety a vůbec celkovým ztvárněním nevybočuje ze zajetých kolejí. Nová je ovšem spodní část nárazníku, kde menší nasávací otvory vizuálně nahrazují koncovky výfuku a především usměrňují obtékající vzduch.
Pětimístný interiér konceptu demonstruje, jak moc prostorný může být elektromobil. Vedle štědrého množství místa pro cestující vzadu je tu ještě kufr s objemem 530 litrů vzadu a 28 litrů vpředu. A to u podobně laděných strojů není běžným jevem. Jako kontrast k tomuto působí sportovní pozice za novým tříramenným volantem, připomínající řadu F-Type. Klasické analogové budíky tady ale před volantem nahradil 12palcový TFT displej ve spolupráci s barevným head-up displejem. Středovou konzoli tvoří 12palcová obrazovka infotainmentu InControl Touch Pro a 5,5palcová obrazovka pro nastavování klimatizace mezi dvěma otočnými ovladači. Multimediální systém se chlubí připojením k internetu, WiFi hotspotem, množstvím aplikací nebo plnou konektivitou s chytrými telefony. Celek dotváří čalounění přední části sedadel kůží Windsor a zadní části Alcantarou. Strop přes den tvoří panoramatické okno, v noci je podsvícen LED diodami. Sériová verze konceptu se ukáže na konci příštího roku, do prodeje se dostane začátkem roku 2018. Dá se však odhadovat, že ze základních linií a technických řešení se toho příliš měnit nebude, Tesla je totiž pěkně těžký konkurent.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.