Bylo tomu tak u předchůdce a je tomu tak i dnes. O čem je řeč? O Porsche Panamera, které se ani ve druhé generaci nebude spoléhat výhradně na spalovací motory. V Paříži se totiž představí provedení 4 E-Hybrid, značící plug-in hybridní ústrojí v útrobách luxusní limuzíny.
Při premiéře nové Panamery přišly na řadu modely Turbo, 4S a 4S Diesel. Všechny tankují výlučně fosilní paliva, už tehdy ale bylo jasné, že dojde i na nějakou formu hybridu. Spekulovalo se dokonce o upraveném ústrojí z 918 Spyder, zatím se však zájemci o konkurenta Audi A8 nebo BMW řady 7 musí spokojit s „běžným“ plug-in hybridem 4 E-Hybrid. Pod jeho kapotou jsou zkombinovány zážehový šestiválec se dvěma turbodmychadly a elektromotor. První nabízí výkon 243 kW (330 k) a točivý moment 450 Nm, druhý má 100 kW (136 k) a 400 Nm. Start vozu probíhá výhradně na elektřinu a při rychlosti maximálně 140 km/h může bezemisní jízda pokračovat ještě dalších 50 kilometrů.
Limuzína je tak kdykoliv schopná naplno využít systémový výkon 340 kW (452 k), točivý moment 700 Nm, zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy i maximální rychlost 278 km/h. Spotřeba je přitom průměrně 2,5 l/100 km. Stejně jako u čistě spalovacích modelů jsou poháněna všechna čtyři kola, a to přes osmistupňový dvouspojkový automat PDK. Energii poskytuje elektromotoru vodou chlazený lithium-iontový akumulátor, umístěný pod podlahou kufru, s kapacitou 14,1 kWh. Nabití ze zásuvky 10 A trvá 5,8 hodiny, 32 A zásuvka dobu zkrátí na 3,6 hodiny. Začátek nabíjecího procesu lze nastavit přes multimediální systém PCM nebo speciální aplikaci Porsche Car Connect pro chytré telefony či hodiny Apple Watch. Zajímavostí je pomocná klimatizace, upravující teplotu vzduchu v kabině i během nabíjení.
Často bude nejspíše v permanenci otočný volič jízdních režimů na volantu, jenž je součástí balíčku Sport Chrono. Jeho prostřednictvím lze totiž upravovat chování automobilu. Klasikou jsou módy Sport a Sport Plus, kdy především v tom druhém je využíván plný potenciál pohonného ústrojí a také baterií, které jsou dobíjeny tak rychle, jak je to jen možné, aby poskytovaly dostatečnou energii na podporu spalovacího motoru. Čistě elektrický je režim E-Power, Hybrid Auto pro změnu znamená automatické přepínání mezi pohonem na elektřinu nebo benzín. E-Hold udržuje aktuální stav baterie pro případ, že by řidič chtěl přepnout zpět do elektrického režimu, E-Charge znamená dobíjení akumulátoru vidlicovým šestiválcem.
Vedle otočného voliče na volantu je pak v interiéru několik dalších novinek. 12,3palcový displej infotainmentu PCM zobrazuje spolu s přístrojovou deskou informace o pohonném ústrojí, a to včetně aktuálně zbývající energie pro případné využití při potřebě maximálního výkonu. Již zmíněný panel přístrojů je tvořený dvěma sedmipalcovými displeji a centrálním analogovým otáčkoměrem. Objednávky přijímají němečtí prodejci již nyní, ceny startují na 107 553 eurech (cca 2 906 000 korun). První vozy dostanou evropští zákazníci fyzicky v půlce dubna příštího roku, další kontinenty pak budou následovat.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.