Etalonem mezi elektrickými limuzínami je Tesla Model S, nemuselo by to ale platit dlouho. Stále více značek totiž připravuje americké konkurenci tvrdě zatopit. Nejnověji se do tohoto pelotonu přidalo Audi, jehož A9 e-tron přijede do roku 2020 hned se třemi elektromotory.
Elektrická ofenziva čtyř kruhů začne již velice brzy. Alespoň s tím počítají plány koncernu Volkswagen, pomalu zvedajícího se po aféře Dieselgate. Prvním velkosériovým elektromobilem Audi tak bude SUV Q6 e-tron v roce 2018, po něm bude následovat nástupce A3 e-tron a pak už sedan A9 e-tron, nepřekvapivě využívající techniku SUV. „V roce 2020 budeme mít tři elektromobily. Začneme s produkční verzí konceptu e-tron quattro s dojezdem 500 kilometrů. Za další pět už bude čtvrtina našeho portfolia jezdit jen na baterie,“ řekl pro Autocar šéf Audi Rupert Stadler. Stejný muž také potvrdil výrobu A9 e-tron, která bude mezi luxusními automobily posazená co nejvýše.
Ze sdílení techniky s Q6 mimo jiné vyplývá, že konkurence Tesly bude mít dojezd minimálně 500 kilometrů, ale především hned tři elektromotory (a tím pádem elektrickou čtyřkolku)! Jinak zkrátka nejrychlejší auto na světě porazit nejde. Jeden elektrický motor vpředu by tak měl pohánět přední nápravu, další dvě jednotky vzadu se budou start o zadní kola. To znamená, že by A9 měla mít celkový výkon 320 kW (435 k) s možností krátkodobého zvýšení na 370 kW (503 k). Těchto hodnot dosahoval loňský koncept a od série se příliš lišit nebudou. Na rozdíl od konkurence dostanou elektrická Audi asynchronní motory. Stefan Knírech, šéf výzkumu a vývoje značky, tuto cestu označuje za účinnější než v případě synchronních motorů.
Nebude to ale jediná odlišnost celého pohonného ústrojí od konkurence. Pohon všech kol Audi by měl využívat elektronického vektorování točivého momentu pro rozdělení síly mezi zadní kola v závislosti na aktuální přilnavosti. Převodovka pak bude pracovat v režimu Drive nebo Sport. Pomalu se tak dostáváme k jízdním výkonům, které budou ve válce s Teslou tím jazýčkem na vahách. Přesné hodnoty pro A9 zatím známy nejsou, SUV Q6 ale udělá stovku za 4,6 sekundy a rozjede se na 210 km/h. Sedan bude lepší, dvě sekundy se ale očekávat nedají. Důležitější než rychlost je nicméně úložiště energie v podobě kapalinou chlazených akumulátorů pod podlahou vozu s kapacitou 95 kWh. Nabíjení bude možné mimo jiné i bezdrátově, technika zajde dokonce tak daleko, že auto si samo najde parkovací místo s nabíječkou a zajede do něj. Zapomínat nesmíme ani na autonomní řízení na úrovni čtyři. Ta značí, že je vůz schopen jezdit sám nejen na dálnicích, ale i běžných silnicích. Stále ale existují některá omezení.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.