Loga STI v poslední době nenosí jen pravověrná „superSubaru“, ale i modely s písmenky tS. Ta značí jisté změny vzhledu i techniky, chybí ale výraznější zásahy do motorového prostoru a celkově je takové Subaru jen lehce přiostřené. Nově do této rodinky přibývá crossover XV.
Letos v lednu ukázalo Subaru v Tokiu hned dva nové modely s logy STI. Levorg už se do výroby dostal, na řadu teď přišel také crossover XV, odvozený od Imprezy. Zatímco kombi se ve své nové podobě jmenuje STI Sport, zvýšený hatchback se musí spokojit se jménem tS, navíc podpořené hybridním pohonným ústrojím. O tom ale až za chvíli. V porovnání s lednovým konceptem se produkční verze příliš nezměnila, zachovány zůstaly především atraktivní oranžové detaily karosérie. Ty se objevují na nových náraznících a nástavcích prahů, Subaru dále použilo masku chladiče s logem STI, nové okolí mlhovek, zadní spoiler, černé kryty zrcátek a samozřejmě loga STI a tS různě po karosérii. Kola s oranžovými prvky mají 17 palců, k dispozici pak budou jen tři odstíny karosérie – bílá Crystal Pearl, černá Crystal Silica a modrá Hyper.
Kabina uvítá pasažéry trochu divoce zbarveným čalouněním sedadel v kombinaci kůže a semiše. Středy sedaček jsou černé, bočnice jsou béžové a oranžové. Druhý jmenovaný odstín má také prošívání téměř všech prvků interiéru, respektive loketní opěrky ve dveřích a okolí tří otočných ovladačů na středové konzoli. Kožený volant (stejným potahem disponují i horní část přístrojové desky a hlavice řadicí páky a páky ruční brzdy) má ve svém středu logo STI, stejné se nachází i na opěrkách hlav předních sedaček a prazích dveří. Dekory obstarávají černé a metalické lišty.
Po technické stránce asi nejvíce zaujmou přední zavěšení, zadní tlumiče, pružiny, přední výztuhy a další komponenty podvozku naladěné specialisty divize STI. Pod kapotou 4485 milimetrů dlouhého vozu už to taková sláva není. Nachází se tam totiž dvoulitrový Boxer, který dává maximálně 110 kW (150 k) při 6000 ot./min a 196 Nm při 4200 ot./min, v kombinaci s elektromotorem. Ten je uložen v bezestupňovém automatu Lineartronic a dává dalších 9 kW (12 k) a 65 Nm. Poháněna jsou všechna kola. Jak už bylo řečeno, XV Hybrid tS míří do sériové výroby. Cena vozu je nejméně 3 326 400 jenů (cca 797 000 korun). K nám se japonský crossover s prvky a logy STI zcela určitě nepodívá.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.