Loga STI v poslední době nenosí jen pravověrná „superSubaru“, ale i modely s písmenky tS. Ta značí jisté změny vzhledu i techniky, chybí ale výraznější zásahy do motorového prostoru a celkově je takové Subaru jen lehce přiostřené. Nově do této rodinky přibývá crossover XV.
Letos v lednu ukázalo Subaru v Tokiu hned dva nové modely s logy STI. Levorg už se do výroby dostal, na řadu teď přišel také crossover XV, odvozený od Imprezy. Zatímco kombi se ve své nové podobě jmenuje STI Sport, zvýšený hatchback se musí spokojit se jménem tS, navíc podpořené hybridním pohonným ústrojím. O tom ale až za chvíli. V porovnání s lednovým konceptem se produkční verze příliš nezměnila, zachovány zůstaly především atraktivní oranžové detaily karosérie. Ty se objevují na nových náraznících a nástavcích prahů, Subaru dále použilo masku chladiče s logem STI, nové okolí mlhovek, zadní spoiler, černé kryty zrcátek a samozřejmě loga STI a tS různě po karosérii. Kola s oranžovými prvky mají 17 palců, k dispozici pak budou jen tři odstíny karosérie – bílá Crystal Pearl, černá Crystal Silica a modrá Hyper.
Kabina uvítá pasažéry trochu divoce zbarveným čalouněním sedadel v kombinaci kůže a semiše. Středy sedaček jsou černé, bočnice jsou béžové a oranžové. Druhý jmenovaný odstín má také prošívání téměř všech prvků interiéru, respektive loketní opěrky ve dveřích a okolí tří otočných ovladačů na středové konzoli. Kožený volant (stejným potahem disponují i horní část přístrojové desky a hlavice řadicí páky a páky ruční brzdy) má ve svém středu logo STI, stejné se nachází i na opěrkách hlav předních sedaček a prazích dveří. Dekory obstarávají černé a metalické lišty.
Po technické stránce asi nejvíce zaujmou přední zavěšení, zadní tlumiče, pružiny, přední výztuhy a další komponenty podvozku naladěné specialisty divize STI. Pod kapotou 4485 milimetrů dlouhého vozu už to taková sláva není. Nachází se tam totiž dvoulitrový Boxer, který dává maximálně 110 kW (150 k) při 6000 ot./min a 196 Nm při 4200 ot./min, v kombinaci s elektromotorem. Ten je uložen v bezestupňovém automatu Lineartronic a dává dalších 9 kW (12 k) a 65 Nm. Poháněna jsou všechna kola. Jak už bylo řečeno, XV Hybrid tS míří do sériové výroby. Cena vozu je nejméně 3 326 400 jenů (cca 797 000 korun). K nám se japonský crossover s prvky a logy STI zcela určitě nepodívá.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?