Před třemi lety Nissan překvapil návštěvníky tokijského autosalonu neotřelou studií BlideGlider. Ta byla zajímavá nejen úzkou přední a naopak širokou zadní nápravou, ale i celkovým tvarem karosérie a sezením ve stylu McLarenu F1. Dnes se sporťák dostal do další fáze, při níž už reálně jezdí a má nový design.
Už při představení Nissan zvažoval nejméně malosériovou výrobu BladeGlideru s elektrickým pohonným ústrojím a pohonem zadních kol. Postupem času to ale s plánem produkční verzi začalo vypadat bledě, a to až do tohoto týdne, kdy Japonci odhalili další fázi „projektu“ BlideGlider. Oproti dřívějšku je tady zásadní rozdíl už v tom, že je auto plně funkční. Na naladění pohonného ústrojí spolupracoval Nissan s Williams Advanced Engineering, výsledkem jsou dva elektromotory o výkonu 130 kW (177 k) pro každé zadní kolo. Součástí systému je také vektorování točivého momentu s režimy Off, Agile a Drift, které při neotáčivosti dokáže poslat více výkonu na vnější kolo a tím zlepšit jízdní vlastnosti.
V součinnosti obou elektromotorů disponuje BladeGlider výkonem 200 kW (272 k) a točivým momentem 707 Nm, které při váze 1300 kilogramů stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 5 vteřin a maximální rychlost větší než 190 km/h. Energii poskytují lithium-iontové akumulátory s kapacitou 220 kWh. Oproti provedení z Tokia se také změnil vzhled 4300 milimetrů dlouhého, 1850 milimetrů širokého a 1300 milimetrů vysokého stroje s rozvorem náprav o hodnotě 2800 milimetrů. Tvar karosérie připomínající raketu sice zůstal, rozchod kol vpředu je ale ještě užší než dřív, vzadu se naopak vzdálenost mezi koly rozšířila. Kompletně přepracován byl také design přední a zadní části, nové je též lakování nebo vzhled kol.
Zachovány zůstaly dlouhé dveře, otevírající se nahoru proti směru jízdy. Odnímatelná střecha byla vyztužena strukturou proti převrácení. Samotná automobilka slibuje zážitky otevřeného závodního vozu s bezpečnostní kupé. Klasická zrcátka nahradily kamery, jejichž výstup je po stranách volantu. Ten má také integrovaný displej, zobrazující provozní informace o autě (rychlost nebo stav baterií). Sezení je pořád stejné jako v McLarenu F1, tedy řidič centrálně a po jeho stranách trochu vzadu dva spolujezdci. Každé sedadlo má čtyřbodové bezpečnostní pásy, anatomické tvarování a potah specifickou tkaninou. Horní část sedačky má oranžovou nebo zelenou barvu.
Prezentace vozu proběhne v srpnu v Riu de Janeiru, kde se ukáží hned dva kousky. Jeden bude k dispozici na statickou obhlídku, druhý dostanou k dispozici novináři a VIP hosté. Mohlo by to tedy znamenat, že je BladeGlider zase o něco blíže alespoň malosériové výrobě? Podle všeho bohužel nikoliv. Auto je sice údajně velice blízko tomu, jak by se chovala jeho produkční varianta, do výroby ale nikdy nezamíří. Řekl to alespoň pro Aurocar marketingový ředitel značky Roel de Vries. V plánu je nicméně na tomto vozidle otestovat některé technologie a ty později využít pro sériové elektrické kupé.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?