Před třemi lety Nissan překvapil návštěvníky tokijského autosalonu neotřelou studií BlideGlider. Ta byla zajímavá nejen úzkou přední a naopak širokou zadní nápravou, ale i celkovým tvarem karosérie a sezením ve stylu McLarenu F1. Dnes se sporťák dostal do další fáze, při níž už reálně jezdí a má nový design.
Už při představení Nissan zvažoval nejméně malosériovou výrobu BladeGlideru s elektrickým pohonným ústrojím a pohonem zadních kol. Postupem času to ale s plánem produkční verzi začalo vypadat bledě, a to až do tohoto týdne, kdy Japonci odhalili další fázi „projektu“ BlideGlider. Oproti dřívějšku je tady zásadní rozdíl už v tom, že je auto plně funkční. Na naladění pohonného ústrojí spolupracoval Nissan s Williams Advanced Engineering, výsledkem jsou dva elektromotory o výkonu 130 kW (177 k) pro každé zadní kolo. Součástí systému je také vektorování točivého momentu s režimy Off, Agile a Drift, které při neotáčivosti dokáže poslat více výkonu na vnější kolo a tím zlepšit jízdní vlastnosti.
V součinnosti obou elektromotorů disponuje BladeGlider výkonem 200 kW (272 k) a točivým momentem 707 Nm, které při váze 1300 kilogramů stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 5 vteřin a maximální rychlost větší než 190 km/h. Energii poskytují lithium-iontové akumulátory s kapacitou 220 kWh. Oproti provedení z Tokia se také změnil vzhled 4300 milimetrů dlouhého, 1850 milimetrů širokého a 1300 milimetrů vysokého stroje s rozvorem náprav o hodnotě 2800 milimetrů. Tvar karosérie připomínající raketu sice zůstal, rozchod kol vpředu je ale ještě užší než dřív, vzadu se naopak vzdálenost mezi koly rozšířila. Kompletně přepracován byl také design přední a zadní části, nové je též lakování nebo vzhled kol.
Zachovány zůstaly dlouhé dveře, otevírající se nahoru proti směru jízdy. Odnímatelná střecha byla vyztužena strukturou proti převrácení. Samotná automobilka slibuje zážitky otevřeného závodního vozu s bezpečnostní kupé. Klasická zrcátka nahradily kamery, jejichž výstup je po stranách volantu. Ten má také integrovaný displej, zobrazující provozní informace o autě (rychlost nebo stav baterií). Sezení je pořád stejné jako v McLarenu F1, tedy řidič centrálně a po jeho stranách trochu vzadu dva spolujezdci. Každé sedadlo má čtyřbodové bezpečnostní pásy, anatomické tvarování a potah specifickou tkaninou. Horní část sedačky má oranžovou nebo zelenou barvu.
Prezentace vozu proběhne v srpnu v Riu de Janeiru, kde se ukáží hned dva kousky. Jeden bude k dispozici na statickou obhlídku, druhý dostanou k dispozici novináři a VIP hosté. Mohlo by to tedy znamenat, že je BladeGlider zase o něco blíže alespoň malosériové výrobě? Podle všeho bohužel nikoliv. Auto je sice údajně velice blízko tomu, jak by se chovala jeho produkční varianta, do výroby ale nikdy nezamíří. Řekl to alespoň pro Aurocar marketingový ředitel značky Roel de Vries. V plánu je nicméně na tomto vozidle otestovat některé technologie a ty později využít pro sériové elektrické kupé.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.