Před třemi lety Nissan překvapil návštěvníky tokijského autosalonu neotřelou studií BlideGlider. Ta byla zajímavá nejen úzkou přední a naopak širokou zadní nápravou, ale i celkovým tvarem karosérie a sezením ve stylu McLarenu F1. Dnes se sporťák dostal do další fáze, při níž už reálně jezdí a má nový design.
Už při představení Nissan zvažoval nejméně malosériovou výrobu BladeGlideru s elektrickým pohonným ústrojím a pohonem zadních kol. Postupem času to ale s plánem produkční verzi začalo vypadat bledě, a to až do tohoto týdne, kdy Japonci odhalili další fázi „projektu“ BlideGlider. Oproti dřívějšku je tady zásadní rozdíl už v tom, že je auto plně funkční. Na naladění pohonného ústrojí spolupracoval Nissan s Williams Advanced Engineering, výsledkem jsou dva elektromotory o výkonu 130 kW (177 k) pro každé zadní kolo. Součástí systému je také vektorování točivého momentu s režimy Off, Agile a Drift, které při neotáčivosti dokáže poslat více výkonu na vnější kolo a tím zlepšit jízdní vlastnosti.
V součinnosti obou elektromotorů disponuje BladeGlider výkonem 200 kW (272 k) a točivým momentem 707 Nm, které při váze 1300 kilogramů stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 5 vteřin a maximální rychlost větší než 190 km/h. Energii poskytují lithium-iontové akumulátory s kapacitou 220 kWh. Oproti provedení z Tokia se také změnil vzhled 4300 milimetrů dlouhého, 1850 milimetrů širokého a 1300 milimetrů vysokého stroje s rozvorem náprav o hodnotě 2800 milimetrů. Tvar karosérie připomínající raketu sice zůstal, rozchod kol vpředu je ale ještě užší než dřív, vzadu se naopak vzdálenost mezi koly rozšířila. Kompletně přepracován byl také design přední a zadní části, nové je též lakování nebo vzhled kol.
Zachovány zůstaly dlouhé dveře, otevírající se nahoru proti směru jízdy. Odnímatelná střecha byla vyztužena strukturou proti převrácení. Samotná automobilka slibuje zážitky otevřeného závodního vozu s bezpečnostní kupé. Klasická zrcátka nahradily kamery, jejichž výstup je po stranách volantu. Ten má také integrovaný displej, zobrazující provozní informace o autě (rychlost nebo stav baterií). Sezení je pořád stejné jako v McLarenu F1, tedy řidič centrálně a po jeho stranách trochu vzadu dva spolujezdci. Každé sedadlo má čtyřbodové bezpečnostní pásy, anatomické tvarování a potah specifickou tkaninou. Horní část sedačky má oranžovou nebo zelenou barvu.
Prezentace vozu proběhne v srpnu v Riu de Janeiru, kde se ukáží hned dva kousky. Jeden bude k dispozici na statickou obhlídku, druhý dostanou k dispozici novináři a VIP hosté. Mohlo by to tedy znamenat, že je BladeGlider zase o něco blíže alespoň malosériové výrobě? Podle všeho bohužel nikoliv. Auto je sice údajně velice blízko tomu, jak by se chovala jeho produkční varianta, do výroby ale nikdy nezamíří. Řekl to alespoň pro Aurocar marketingový ředitel značky Roel de Vries. V plánu je nicméně na tomto vozidle otestovat některé technologie a ty později využít pro sériové elektrické kupé.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?