Před třemi lety Nissan překvapil návštěvníky tokijského autosalonu neotřelou studií BlideGlider. Ta byla zajímavá nejen úzkou přední a naopak širokou zadní nápravou, ale i celkovým tvarem karosérie a sezením ve stylu McLarenu F1. Dnes se sporťák dostal do další fáze, při níž už reálně jezdí a má nový design.
Už při představení Nissan zvažoval nejméně malosériovou výrobu BladeGlideru s elektrickým pohonným ústrojím a pohonem zadních kol. Postupem času to ale s plánem produkční verzi začalo vypadat bledě, a to až do tohoto týdne, kdy Japonci odhalili další fázi „projektu“ BlideGlider. Oproti dřívějšku je tady zásadní rozdíl už v tom, že je auto plně funkční. Na naladění pohonného ústrojí spolupracoval Nissan s Williams Advanced Engineering, výsledkem jsou dva elektromotory o výkonu 130 kW (177 k) pro každé zadní kolo. Součástí systému je také vektorování točivého momentu s režimy Off, Agile a Drift, které při neotáčivosti dokáže poslat více výkonu na vnější kolo a tím zlepšit jízdní vlastnosti.
V součinnosti obou elektromotorů disponuje BladeGlider výkonem 200 kW (272 k) a točivým momentem 707 Nm, které při váze 1300 kilogramů stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za méně než 5 vteřin a maximální rychlost větší než 190 km/h. Energii poskytují lithium-iontové akumulátory s kapacitou 220 kWh. Oproti provedení z Tokia se také změnil vzhled 4300 milimetrů dlouhého, 1850 milimetrů širokého a 1300 milimetrů vysokého stroje s rozvorem náprav o hodnotě 2800 milimetrů. Tvar karosérie připomínající raketu sice zůstal, rozchod kol vpředu je ale ještě užší než dřív, vzadu se naopak vzdálenost mezi koly rozšířila. Kompletně přepracován byl také design přední a zadní části, nové je též lakování nebo vzhled kol.
Zachovány zůstaly dlouhé dveře, otevírající se nahoru proti směru jízdy. Odnímatelná střecha byla vyztužena strukturou proti převrácení. Samotná automobilka slibuje zážitky otevřeného závodního vozu s bezpečnostní kupé. Klasická zrcátka nahradily kamery, jejichž výstup je po stranách volantu. Ten má také integrovaný displej, zobrazující provozní informace o autě (rychlost nebo stav baterií). Sezení je pořád stejné jako v McLarenu F1, tedy řidič centrálně a po jeho stranách trochu vzadu dva spolujezdci. Každé sedadlo má čtyřbodové bezpečnostní pásy, anatomické tvarování a potah specifickou tkaninou. Horní část sedačky má oranžovou nebo zelenou barvu.
Prezentace vozu proběhne v srpnu v Riu de Janeiru, kde se ukáží hned dva kousky. Jeden bude k dispozici na statickou obhlídku, druhý dostanou k dispozici novináři a VIP hosté. Mohlo by to tedy znamenat, že je BladeGlider zase o něco blíže alespoň malosériové výrobě? Podle všeho bohužel nikoliv. Auto je sice údajně velice blízko tomu, jak by se chovala jeho produkční varianta, do výroby ale nikdy nezamíří. Řekl to alespoň pro Aurocar marketingový ředitel značky Roel de Vries. V plánu je nicméně na tomto vozidle otestovat některé technologie a ty později využít pro sériové elektrické kupé.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.