Se stále přísnějšími emisními normami bude poměrně razantně přibývat množství hybridů a elektromobilů. K tomuto trendu se navíc přidají značky, u nichž podobné auto může na první pohled působit poněkud exoticky. To je také případ ruské Lady, která o víkendu předvedla Vestu EV.
Ačkoliv by to někoho mohlo překvapit, Vesta EV není prvním elektromobilem v historii Lady. Průkopníkem bylo v tomto ohledu kombi 2801, vycházející ze standardního modelu 2102. Aby však do něj mohly být nainstalovány nikl-zinkové baterie s napětím 24 V, přišlo auto o zadní dveře, sedačky i 130 kilogramů užitečné hmotnosti. Lada 2801 byla představena v roce 1984 a celkem 47 exemplářů sloužilo poštovním úřadům napříč Ruskem. Do běžné výroby se vůz nedostal kvůli ceně a reálné využitelnosti – jen nabíjení trvalo 24 hodin.
Střih, moskevský autosalon 2012 a na něm opět elektrické kombi. Ten už nejde o Žigulík, ale novější Kalinu značenou jako EL Lada, tedy elektrická Lada. Ta dosahuje výkonu 60 kW (81 k), přičemž lithium-železo-fosfátové akumulátory o kapacitě 23 kWh stačí na papírový dojezd 140 kilometrů. Ruská zima však podle dostupných informací snižuje dojezd na 100 kilometrů, aktivní topení a vyhřívání sedadel znamená jen 50 až 70 kilometrů a úplně neekonomická jízda dokonce jen 45 kilometrů. Dobíjení zabere 8 hodin, maximální rychlost je 140 km/h. Na rozdíl od předchůdce se EL Lady vyrobilo o něco více kusů – 100 aut se dostalo do regionu Stavropol, kde byly použity jako taxíky, to stejné potom čekalo i některé další oblasti. V roce 2014 dokonce začal přímý prodej právnickým osobám za 960 000 rublů (cca 364 000 korun), vzhledem k neexistující infrastruktuře a problémům s dojezdem však ani tato cesta nebyla úspěšná.
Teď tedy přichází na scénu elektrická Vesta, jejíž oficiální premiéru zřejmě uvidíme za měsíc v Moskvě. První fotografie a informace ale zveřejnil na svém Facebooku již o víkendu, kdy se konala malá přehlídka elektrických a hybridních aut, marketingový ředitel AvtoVAZu Alexander Bredikhin. Až na nápisy byste však Vestu EV od té běžné nejspíše nepoznali. Na rozdíl od jiných elektromobilů nekřičí 4410 milimetrů dlouhý sedan do světa co je zač. Pod kapotou se nachází motor o výkonu 60 kW (81 k), udělující sedanu zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 sekundy a maximální rychlost 140 km/h. Akumulátory s kapacitou 25 kWh jsou lithium-iontové a jejich plné nabití zabere 9 hodin, konektor se nachází na místě palivové nádrže. Udávaný dojezd je 150 kilometrů v kombinovaném cyklu a 170 kilometrů ve městě. Další informace zatím nevíme, odpovědi by ale měl dát moskevský autosalon. Ten se i při neúčasti mnoha značek konat bude, Lada na něj přiveze také sériovou Vestu s karosérií kombi a pseudoterénní Vestu Cross.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.