Se stále přísnějšími emisními normami bude poměrně razantně přibývat množství hybridů a elektromobilů. K tomuto trendu se navíc přidají značky, u nichž podobné auto může na první pohled působit poněkud exoticky. To je také případ ruské Lady, která o víkendu předvedla Vestu EV.
Ačkoliv by to někoho mohlo překvapit, Vesta EV není prvním elektromobilem v historii Lady. Průkopníkem bylo v tomto ohledu kombi 2801, vycházející ze standardního modelu 2102. Aby však do něj mohly být nainstalovány nikl-zinkové baterie s napětím 24 V, přišlo auto o zadní dveře, sedačky i 130 kilogramů užitečné hmotnosti. Lada 2801 byla představena v roce 1984 a celkem 47 exemplářů sloužilo poštovním úřadům napříč Ruskem. Do běžné výroby se vůz nedostal kvůli ceně a reálné využitelnosti – jen nabíjení trvalo 24 hodin.
Střih, moskevský autosalon 2012 a na něm opět elektrické kombi. Ten už nejde o Žigulík, ale novější Kalinu značenou jako EL Lada, tedy elektrická Lada. Ta dosahuje výkonu 60 kW (81 k), přičemž lithium-železo-fosfátové akumulátory o kapacitě 23 kWh stačí na papírový dojezd 140 kilometrů. Ruská zima však podle dostupných informací snižuje dojezd na 100 kilometrů, aktivní topení a vyhřívání sedadel znamená jen 50 až 70 kilometrů a úplně neekonomická jízda dokonce jen 45 kilometrů. Dobíjení zabere 8 hodin, maximální rychlost je 140 km/h. Na rozdíl od předchůdce se EL Lady vyrobilo o něco více kusů – 100 aut se dostalo do regionu Stavropol, kde byly použity jako taxíky, to stejné potom čekalo i některé další oblasti. V roce 2014 dokonce začal přímý prodej právnickým osobám za 960 000 rublů (cca 364 000 korun), vzhledem k neexistující infrastruktuře a problémům s dojezdem však ani tato cesta nebyla úspěšná.
Teď tedy přichází na scénu elektrická Vesta, jejíž oficiální premiéru zřejmě uvidíme za měsíc v Moskvě. První fotografie a informace ale zveřejnil na svém Facebooku již o víkendu, kdy se konala malá přehlídka elektrických a hybridních aut, marketingový ředitel AvtoVAZu Alexander Bredikhin. Až na nápisy byste však Vestu EV od té běžné nejspíše nepoznali. Na rozdíl od jiných elektromobilů nekřičí 4410 milimetrů dlouhý sedan do světa co je zač. Pod kapotou se nachází motor o výkonu 60 kW (81 k), udělující sedanu zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 sekundy a maximální rychlost 140 km/h. Akumulátory s kapacitou 25 kWh jsou lithium-iontové a jejich plné nabití zabere 9 hodin, konektor se nachází na místě palivové nádrže. Udávaný dojezd je 150 kilometrů v kombinovaném cyklu a 170 kilometrů ve městě. Další informace zatím nevíme, odpovědi by ale měl dát moskevský autosalon. Ten se i při neúčasti mnoha značek konat bude, Lada na něj přiveze také sériovou Vestu s karosérií kombi a pseudoterénní Vestu Cross.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?