Lada má nový elektromobil, Vesta EV ujede až 170 kilometrů

Lada Vesta EV ujede na jedno nabití až 170 kilometrů.
Lada Vesta EV ujede na jedno nabití až 170 kilometrů., foto: Alexander Bredikhin (Facebook)
ar6 26. července 2016 10:28
Sdílej:

Se stále přísnějšími emisními normami bude poměrně razantně přibývat množství hybridů a elektromobilů. K tomuto trendu se navíc přidají značky, u nichž podobné auto může na první pohled působit poněkud exoticky. To je také případ ruské Lady, která o víkendu předvedla Vestu EV.

Ačkoliv by to někoho mohlo překvapit, Vesta EV není prvním elektromobilem v historii Lady. Průkopníkem bylo v tomto ohledu kombi 2801, vycházející ze standardního modelu 2102. Aby však do něj mohly být nainstalovány nikl-zinkové baterie s napětím 24 V, přišlo auto o zadní dveře, sedačky i 130 kilogramů užitečné hmotnosti. Lada 2801 byla představena v roce 1984 a celkem 47 exemplářů sloužilo poštovním úřadům napříč Ruskem. Do běžné výroby se vůz nedostal kvůli ceně a reálné využitelnosti – jen nabíjení trvalo 24 hodin.

Střih, moskevský autosalon 2012 a na něm opět elektrické kombi. Ten už nejde o Žigulík, ale novější Kalinu značenou jako EL Lada, tedy elektrická Lada. Ta dosahuje výkonu 60 kW (81 k), přičemž lithium-železo-fosfátové akumulátory o kapacitě 23 kWh stačí na papírový dojezd 140 kilometrů. Ruská zima však podle dostupných informací snižuje dojezd na 100 kilometrů, aktivní topení a vyhřívání sedadel znamená jen 50 až 70 kilometrů a úplně neekonomická jízda dokonce jen 45 kilometrů. Dobíjení zabere 8 hodin, maximální rychlost je 140 km/h. Na rozdíl od předchůdce se EL Lady vyrobilo o něco více kusů – 100 aut se dostalo do regionu Stavropol, kde byly použity jako taxíky, to stejné potom čekalo i některé další oblasti. V roce 2014 dokonce začal přímý prodej právnickým osobám za 960 000 rublů (cca 364 000 korun), vzhledem k neexistující infrastruktuře a problémům s dojezdem však ani tato cesta nebyla úspěšná.

Teď tedy přichází na scénu elektrická Vesta, jejíž oficiální premiéru zřejmě uvidíme za měsíc v Moskvě. První fotografie a informace ale zveřejnil na svém Facebooku již o víkendu, kdy se konala malá přehlídka elektrických a hybridních aut, marketingový ředitel AvtoVAZu Alexander Bredikhin. Až na nápisy byste však Vestu EV od té běžné nejspíše nepoznali. Na rozdíl od jiných elektromobilů nekřičí 4410 milimetrů dlouhý sedan do světa co je zač. Pod kapotou se nachází motor o výkonu 60 kW (81 k), udělující sedanu zrychlení z 0 na 100 km/h za 15,5 sekundy a maximální rychlost 140 km/h. Akumulátory s kapacitou 25 kWh jsou lithium-iontové a jejich plné nabití zabere 9 hodin, konektor se nachází na místě palivové nádrže. Udávaný dojezd je 150 kilometrů v kombinovaném cyklu a 170 kilometrů ve městě. Další informace zatím nevíme, odpovědi by ale měl dát moskevský autosalon. Ten se i při neúčasti mnoha značek konat bude, Lada na něj přiveze také sériovou Vestu s karosérií kombi a pseudoterénní Vestu Cross.

Témata:
Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.