Měření emisí hýbe po skandálu Volkswagenu prakticky celým světem. Na světlo se totiž čím dál častěji dostávají informace o tom, že jednotlivé automobilky uvádí hodnoty až o několik desítek procent nižší, než je realita. Evropská unie možná i kvůli tomu chystá do budoucna přísnější emisní limity. Je ovšem otázkou, jak moc budou účinné.
Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. To jsou doposud platné emisní normy Evropské unie. Ta první začala platit již v červenci 1992, ta poslední v září 2014. A rozhodně se nejdná o poslední emisní normu, ta další by měla přijít po roce 2021, kdy vyprší platnost stávající „šestky“: Pokud se zdají být současné limity hodně přísné, pak ty následující budou ještě daleko daleko horší. Evropská komise by měla podle Bloombergu nové emisní normy představit již v příštím roce a vedle osobních aut se mají týkat i lehkých užitkových vozů. U nich dokonce vstoupí v platnost ještě o rok dříve.
Hlavním cílem je snížit objem vypouštěného oxidu uhličitého (CO2) a tím také zlepšit situaci kolem skleníkových plynů. Jejich objem by se měl do roku 2020 snížit v porovnání s rokem 1990 o 20 procent, za deset let by měla být hodnota nižší dokonce o 40 procent. Flotilové emise výrobců osobních automobilů by se mají z průměrných 130 g CO2/km v roce 2015 snížit na 95 g CO2/km v roce 2021, u lehkých užitkových vozů počítá EU s průměrně 175 g CO2/km v roce 2017 a 147 g CO2/km v roce 2020.
Ruku v ruce se zpřísněním emisních limitů půjde i změna měření samotných emisí. Nově by měla být laboratoř vyměněna za běžný provoz, což nás vrací ke skandálu koncernu Volkswagen. V praxi by nová norma i měření měly znamenat větší množství hybridních či elektrických automobilů, které významně sníží flotilové emise. Tedy alespoň na papíře. Automobilkám jejich větší počet také dovolí vyrábět i nadále sportovní modely či velká SUV se šesti- nebo osmiválcovými motory. Čím dál častěji ale zaznívají také hlasy, kritizující stále přísnější emisní limity. Mohlo by to totiž znamenat výrazné zdražení nových automobilů, což by pro změnu mohlo vést k větší oblibě ojetin s méně „čistými“ motory. První soudy ale budeme moci vynášet až příští rok. Jak již bylo řečeno, právě tehdy má Evropská komise představit svůj návrh na úpravu měření emisí i norem samotných.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.