Měření emisí hýbe po skandálu Volkswagenu prakticky celým světem. Na světlo se totiž čím dál častěji dostávají informace o tom, že jednotlivé automobilky uvádí hodnoty až o několik desítek procent nižší, než je realita. Evropská unie možná i kvůli tomu chystá do budoucna přísnější emisní limity. Je ovšem otázkou, jak moc budou účinné.
Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. To jsou doposud platné emisní normy Evropské unie. Ta první začala platit již v červenci 1992, ta poslední v září 2014. A rozhodně se nejdná o poslední emisní normu, ta další by měla přijít po roce 2021, kdy vyprší platnost stávající „šestky“: Pokud se zdají být současné limity hodně přísné, pak ty následující budou ještě daleko daleko horší. Evropská komise by měla podle Bloombergu nové emisní normy představit již v příštím roce a vedle osobních aut se mají týkat i lehkých užitkových vozů. U nich dokonce vstoupí v platnost ještě o rok dříve.
Hlavním cílem je snížit objem vypouštěného oxidu uhličitého (CO2) a tím také zlepšit situaci kolem skleníkových plynů. Jejich objem by se měl do roku 2020 snížit v porovnání s rokem 1990 o 20 procent, za deset let by měla být hodnota nižší dokonce o 40 procent. Flotilové emise výrobců osobních automobilů by se mají z průměrných 130 g CO2/km v roce 2015 snížit na 95 g CO2/km v roce 2021, u lehkých užitkových vozů počítá EU s průměrně 175 g CO2/km v roce 2017 a 147 g CO2/km v roce 2020.
Ruku v ruce se zpřísněním emisních limitů půjde i změna měření samotných emisí. Nově by měla být laboratoř vyměněna za běžný provoz, což nás vrací ke skandálu koncernu Volkswagen. V praxi by nová norma i měření měly znamenat větší množství hybridních či elektrických automobilů, které významně sníží flotilové emise. Tedy alespoň na papíře. Automobilkám jejich větší počet také dovolí vyrábět i nadále sportovní modely či velká SUV se šesti- nebo osmiválcovými motory. Čím dál častěji ale zaznívají také hlasy, kritizující stále přísnější emisní limity. Mohlo by to totiž znamenat výrazné zdražení nových automobilů, což by pro změnu mohlo vést k větší oblibě ojetin s méně „čistými“ motory. První soudy ale budeme moci vynášet až příští rok. Jak již bylo řečeno, právě tehdy má Evropská komise představit svůj návrh na úpravu měření emisí i norem samotných.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.