Emisní normy budou stále přísnější. Co to může znamenat pro řidiče?

EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto).
EU chystá přísnější emisní normu (ilustrační foto)., foto: cbw.ge
AutoRoad.cz 12. června 2017 07:19
Sdílej:

Měření emisí hýbe po skandálu Volkswagenu prakticky celým světem. Na světlo se totiž čím dál častěji dostávají informace o tom, že jednotlivé automobilky uvádí hodnoty až o několik desítek procent nižší, než je realita. Evropská unie možná i kvůli tomu chystá do budoucna přísnější emisní limity. Je ovšem otázkou, jak moc budou účinné.

Euro 1, Euro 2, Euro 3, Euro 4, Euro 5 a Euro 6. To jsou doposud platné emisní normy Evropské unie. Ta první začala platit již v červenci 1992, ta poslední v září 2014. A rozhodně se nejdná o poslední emisní normu, ta další by měla přijít po roce 2021, kdy vyprší platnost stávající „šestky“: Pokud se zdají být současné limity hodně přísné, pak ty následující budou ještě daleko daleko horší. Evropská komise by měla podle Bloombergu nové emisní normy představit již v příštím roce a vedle osobních aut se mají týkat i lehkých užitkových vozů. U nich dokonce vstoupí v platnost ještě o rok dříve.

Hlavním cílem je snížit objem vypouštěného oxidu uhličitého (CO2) a tím také zlepšit situaci kolem skleníkových plynů. Jejich objem by se měl do roku 2020 snížit v porovnání s rokem 1990 o 20 procent, za deset let by měla být hodnota nižší dokonce o 40 procent. Flotilové emise výrobců osobních automobilů by se mají z průměrných 130 g CO2/km v roce 2015 snížit na 95 g CO2/km v roce 2021, u lehkých užitkových vozů počítá EU s průměrně 175 g CO2/km v roce 2017 a 147 g CO2/km v roce 2020.

Ruku v ruce se zpřísněním emisních limitů půjde i změna měření samotných emisí. Nově by měla být laboratoř vyměněna za běžný provoz, což nás vrací ke skandálu koncernu Volkswagen. V praxi by nová norma i měření měly znamenat větší množství hybridních či elektrických automobilů, které významně sníží flotilové emise. Tedy alespoň na papíře. Automobilkám jejich větší počet také dovolí vyrábět i nadále sportovní modely či velká SUV se šesti- nebo osmiválcovými motory. Čím dál častěji ale zaznívají také hlasy, kritizující stále přísnější emisní limity. Mohlo by to totiž znamenat výrazné zdražení nových automobilů, což by pro změnu mohlo vést k větší oblibě ojetin s méně „čistými“ motory. První soudy ale budeme moci vynášet až příští rok. Jak již bylo řečeno, právě tehdy má Evropská komise představit svůj návrh na úpravu měření emisí i norem samotných.

Stalo se
Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.