Do Paříže nevjedou auta starší roku 1997. Platí zde pro ně nový zákaz

Peugeot 205 GTI se do centra Paříže nedostane.
Peugeot 205 GTI se do centra Paříže nedostane., foto: Peugeot
ar5 11. července 2016 00:00
Sdílej:

Francie se odhodlala k celkem ráznému kroku. V Paříži začal platit nový zákaz pro vjezd vozidel vyrobených do roku 1997. Co to znamená pro její obyvatele a cizince, co tam jedou na dovolenou?

Zhruba dva týdny platí nová povinnost nalepit na svůj vůz ekologickou plaketu. Snaha o lepší vzduch v hlavním městě Francie ale má své trhliny, a tak již dnes má tříměsíční odklad. Tvrdé vykázání aut vyrobených před rokem 1997 včetně tak bude aplikováno letos v říjnu.

Už loni přitom byl v Paříži udělen zákáz vjetí autobusům a velkým nákladním autům vyrobeným před říjnem 2001. Dnes to jsou osobní a jednostopá vozidla, která nedosáhnou na emisní plakety, tedy vozy vyrobené přibližně do roku 1997.

V plánu je celkem šest ekologických plaket, které musí mít povinně všechna auta a motorky. První nejlepší plaketu dostanou elektromobily, ten nejnižší stupeň plakety naopak dostanou auta vyrobená před rokem 1997 a motorky s datem produkce před rokem 1999. Ve výsledku to  znamená, že do Paříže nevjede přibližně 10 procent z celého současného počtu automobilů ve Francii.

Plán však ještě není domyšlený, radnice proto ihned zavedla tříměsíční odklad. „Po tuto dobu budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur,“ upozornil ÚAMK.

A co se stane v případě, že vůz nebude mít potřebnou plaketu? Zatím je pokuta stanovena na 68 eur a není jasně určeno, jak se bude zacházet s vozy cizinců a zda bude omezený vjezd platit i pro ně. A mimochodem, do roku 2020 pak nevjedou do Paříže ani auta vyrobená před rokem 2011.

Témata:
Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?