Francie se odhodlala k celkem ráznému kroku. V Paříži začal platit nový zákaz pro vjezd vozidel vyrobených do roku 1997. Co to znamená pro její obyvatele a cizince, co tam jedou na dovolenou?
Zhruba dva týdny platí nová povinnost nalepit na svůj vůz ekologickou plaketu. Snaha o lepší vzduch v hlavním městě Francie ale má své trhliny, a tak již dnes má tříměsíční odklad. Tvrdé vykázání aut vyrobených před rokem 1997 včetně tak bude aplikováno letos v říjnu.
Už loni přitom byl v Paříži udělen zákáz vjetí autobusům a velkým nákladním autům vyrobeným před říjnem 2001. Dnes to jsou osobní a jednostopá vozidla, která nedosáhnou na emisní plakety, tedy vozy vyrobené přibližně do roku 1997.
V plánu je celkem šest ekologických plaket, které musí mít povinně všechna auta a motorky. První nejlepší plaketu dostanou elektromobily, ten nejnižší stupeň plakety naopak dostanou auta vyrobená před rokem 1997 a motorky s datem produkce před rokem 1999. Ve výsledku to znamená, že do Paříže nevjede přibližně 10 procent z celého současného počtu automobilů ve Francii.
Plán však ještě není domyšlený, radnice proto ihned zavedla tříměsíční odklad. „Po tuto dobu budou policisté jen upozorňovat řidiče na fakt, že nemají ekologickou plaketu. Od října budou následovat pokuty ve výši 35 eur,“ upozornil ÚAMK.
A co se stane v případě, že vůz nebude mít potřebnou plaketu? Zatím je pokuta stanovena na 68 eur a není jasně určeno, jak se bude zacházet s vozy cizinců a zda bude omezený vjezd platit i pro ně. A mimochodem, do roku 2020 pak nevjedou do Paříže ani auta vyrobená před rokem 2011.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.