SUV se jménem Niro odhalila Kia poprvé na frankfurtském autosalonu v roce 2013. Tehdy se jednalo o konkurenta Nissanu Juke s nahoru se otevírajícími dveřmi a hybridním pohonným ústrojím. A právě kombinace benzínového a elektrického motoru je, vedle jména, asi jediným prvkem, spojující koncept se sériovým modelem.
Produkční Kia Niro si odbyla svou premiéru na výstavě v Chicagu a návštěvníky musela rozhodně zaujmout. Snad už jen proto, že podle jihokorejské automobilky spadá do kategorie HUV (Hybrid Utility Vehicle), v níž se spojuje zajímavý design, praktičnost a hospodárnost hybridního pohonného ústrojí. Kdo přesně do tohoto segmentu dále patří Kia nespecifikuje, s rozvorem 2700 milimetrů je ale Niro větší než Sportage. A na to model s nízkou a širokou karosérií rozhodně nevypadá.
Na první pohled byste asi úplně nehádali, že je Niro, podobně jako třeba Toyota Prius, ekologickým automobilem. Kvůli krátkým převisům a dlouhé linii střechy vypadá HUV atraktivně a dynamicky. Tomuto dojmu jistě napomáhají také maska chladiče ve tvaru tygřího nosu, velká přední světla protažená do boků, chromované lišty s tvarem bumerangu v obou náraznících a velká zadní světla, propojená černou linkou s výrazným střešním spoilerem. Podběhy kol jsou chráněné plastovým obložením, o jejich vyplnění se starají velká litá kola. Tvar karosérie mimochodem není jen atraktivní, ale s koeficientem cx = 0,29 i docela aerodynamický.
V interiéru nejvíce zaujme ztvárnění přístrojového panelu, kombinující analogové budíky s velkým displejem palubního počítače. Ve vrchní části středové konzole je pro změnu sedmipalcová obrazovka multimediálního systému UVO3 s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, WiFi hotspotem, 8 GB místa na hudbu a několika užitečnými aplikacemi. Podobně jako třeba Kia Soul nabízí Niro vyšší pozici sedadel, což zlepšuje přehled řidiče o dění kolem vozu. Na vysoké úrovni je odhlučnění kabiny, to stejné se dá říct i o prostoru na zadních sedadlech a v kufru.
Je pravdou, že velkou zásluhu na prostoru uvnitř mají lithium-iontové polymerové baterie o kapacitě 1,56 kWh, umístěné pod zadními sedadly. Akumulátory dodávají sílu elektromotoru o výkonu 43,5 koně, umístěnému pro změnu v šestistupňové dvouspojkové automatické převodovce. Sparing partnera dělá elektromotoru zážehová šestnáctistovka GDI o výkonu 104 koní, pracující v Atkinsonově cyklu. Celkově Niro dosahuje výkonu 148 koní a točivého momentu 265 Nm, přenášeného na přední kola prostřednictvím již zmiňovaného automatu. Průměrná spotřeba má být 4,7 l/100 km.
K co největší efektivitě pohonného ústrojí pomáhá Niru i funkce Eco-DAS, zahrnující technologie Coasting Guide a Predictive Energy Control. V prvním případě se jedná o rady řidiči, kdy „plachtit“ a kdy brzdit, v tom druhém o vyhodnocování zvolené trasy a určování, kdy je nejlepší dobíjet baterie a kdy využít jejich celý potenciál. Pod karosérii je zcela nová platforma, určená pro kombinaci benzínového a elektrického motoru, využívající až z 53 procent vysokopevnostní ocel. Ta nezvyšuje jen tuhost, ale zároveň snižuje hmotnost celého vozu. S aspektem váhy dále pracují také kapota, víko kufru nebo některé komponenty podvozku z hliníku.
Z bezpečnostních asistentů budou k dispozici hlídání slepého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, asistent pro změnu jízdního pruhu, varování při vybočení z místního pruhu, adaptivní tempomat nebo autonomní brzdění. Do prodeje se Niro dostane ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku a zároveň je také prvním modelem chystané ofenzivy Kie, počítající do roku 2020 se ztrojnásobením portfolia ekologických vozů.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?