SUV se jménem Niro odhalila Kia poprvé na frankfurtském autosalonu v roce 2013. Tehdy se jednalo o konkurenta Nissanu Juke s nahoru se otevírajícími dveřmi a hybridním pohonným ústrojím. A právě kombinace benzínového a elektrického motoru je, vedle jména, asi jediným prvkem, spojující koncept se sériovým modelem.
Produkční Kia Niro si odbyla svou premiéru na výstavě v Chicagu a návštěvníky musela rozhodně zaujmout. Snad už jen proto, že podle jihokorejské automobilky spadá do kategorie HUV (Hybrid Utility Vehicle), v níž se spojuje zajímavý design, praktičnost a hospodárnost hybridního pohonného ústrojí. Kdo přesně do tohoto segmentu dále patří Kia nespecifikuje, s rozvorem 2700 milimetrů je ale Niro větší než Sportage. A na to model s nízkou a širokou karosérií rozhodně nevypadá.
Na první pohled byste asi úplně nehádali, že je Niro, podobně jako třeba Toyota Prius, ekologickým automobilem. Kvůli krátkým převisům a dlouhé linii střechy vypadá HUV atraktivně a dynamicky. Tomuto dojmu jistě napomáhají také maska chladiče ve tvaru tygřího nosu, velká přední světla protažená do boků, chromované lišty s tvarem bumerangu v obou náraznících a velká zadní světla, propojená černou linkou s výrazným střešním spoilerem. Podběhy kol jsou chráněné plastovým obložením, o jejich vyplnění se starají velká litá kola. Tvar karosérie mimochodem není jen atraktivní, ale s koeficientem cx = 0,29 i docela aerodynamický.
V interiéru nejvíce zaujme ztvárnění přístrojového panelu, kombinující analogové budíky s velkým displejem palubního počítače. Ve vrchní části středové konzole je pro změnu sedmipalcová obrazovka multimediálního systému UVO3 s rozhraním Apple CarPlay a Android Auto, WiFi hotspotem, 8 GB místa na hudbu a několika užitečnými aplikacemi. Podobně jako třeba Kia Soul nabízí Niro vyšší pozici sedadel, což zlepšuje přehled řidiče o dění kolem vozu. Na vysoké úrovni je odhlučnění kabiny, to stejné se dá říct i o prostoru na zadních sedadlech a v kufru.
Je pravdou, že velkou zásluhu na prostoru uvnitř mají lithium-iontové polymerové baterie o kapacitě 1,56 kWh, umístěné pod zadními sedadly. Akumulátory dodávají sílu elektromotoru o výkonu 43,5 koně, umístěnému pro změnu v šestistupňové dvouspojkové automatické převodovce. Sparing partnera dělá elektromotoru zážehová šestnáctistovka GDI o výkonu 104 koní, pracující v Atkinsonově cyklu. Celkově Niro dosahuje výkonu 148 koní a točivého momentu 265 Nm, přenášeného na přední kola prostřednictvím již zmiňovaného automatu. Průměrná spotřeba má být 4,7 l/100 km.
K co největší efektivitě pohonného ústrojí pomáhá Niru i funkce Eco-DAS, zahrnující technologie Coasting Guide a Predictive Energy Control. V prvním případě se jedná o rady řidiči, kdy „plachtit“ a kdy brzdit, v tom druhém o vyhodnocování zvolené trasy a určování, kdy je nejlepší dobíjet baterie a kdy využít jejich celý potenciál. Pod karosérii je zcela nová platforma, určená pro kombinaci benzínového a elektrického motoru, využívající až z 53 procent vysokopevnostní ocel. Ta nezvyšuje jen tuhost, ale zároveň snižuje hmotnost celého vozu. S aspektem váhy dále pracují také kapota, víko kufru nebo některé komponenty podvozku z hliníku.
Z bezpečnostních asistentů budou k dispozici hlídání slepého úhlu, sledování dopravy za vozidlem, asistent pro změnu jízdního pruhu, varování při vybočení z místního pruhu, adaptivní tempomat nebo autonomní brzdění. Do prodeje se Niro dostane ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku a zároveň je také prvním modelem chystané ofenzivy Kie, počítající do roku 2020 se ztrojnásobením portfolia ekologických vozů.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.