Audi se jako jedna z mála světových značek může pochlubit tím, že svým zákazníkům umí nabídnout nejen klasické spalovací motory, ale též hybridy, elektromobily a auta na vodík. Do poslední kategorie spadá nejnovější koncept h-tron quattro, vycházející z frankfurtského SUV e-tron quattro.
Ač je karosérie lakována výraznou žlutou barvou, nejzajímavější je u tohoto modelu pohonné ústrojí. To se skládá hned z několika komponentů. Pohon mají na starosti dva elektromotory o výkonu 122 koní, ten je uložený vpředu, a 190 koní, ten je uložený vzadu. Do jejich skříně je zabudována planetová převodovka s jednostupňovým převodem, součinností obou jednotek potom vzniká elektrifikovaný pohon všech kol quattro. Další součástí pohonného ústrojí je sada palivových článků (celkem jich je 330) o výkonu až 150 koní. Vodík pro ně je skladován ve třech nádržích, umístěných pod prostorem pro cestující a zavazadlovým prostorem, s tlakem 700 barů. To stačí, při spotřebě kilogram vodíku na kilometr, na dojezd 600 kilometrů. Doplňkem palivových článků je lithium-iontový akumulátor s váhou necelých 60 kilogramů, který se nachází pod prostorem pro cestující, jehož 136 koní se hodí například k podpoře akcelerace. Při zpomalování je do něj naopak ukládána energie získávaná rekuperací. Celkově má SUV k dispozici 272 koní a 550 Nm, což stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za 7 sekund a omezenou maximální rychlost 200 km/h.
Dalším zajímavým prvkem tohoto konceptu je střešní solární panel, který výkonem 320 W zajišťuje dodatečný dojezd 1000 kilometrů ročně. Zužitkováno je i přebytečné teplo klimatizace. Vedle vodíkového pohonu se h-tron quattro chlubí rovněž posledním vývojovým stupněm autonomního řízení. To využívá radarové senzory, novou videokameru, ultrazvukové senzory a laserový scanner. Jednotlivé asistenční systémy budou v budoucnu využívat centrální řídící jednotku zFAS, vypočítávající v reálném čase kompletní model okolí vozidla. Tyto informace poskytuje asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu, které dokáží plnit úkoly řidiče při parkování nebo v popojíždějící koloně při jízdě na dálnici rychlostí až 60 km/h. Toto řešení se mimo jiné objeví v nové generaci Audi A8.
Jako základ posloužila SUV platforma MLB Evo s délkou 4,88 metru, šířkou 1,93 metru a výškou 1,54 metru. Samotný podvozek potom využívá adaptivního vzduchového odpružení a řízení všech čtyř kol. Karosérii determinuje především pojem aerodynamika, protože její celkový odpor vzduchu cx = 0,27 je na velikost i třídu vynikající. Tuto vlastnost nicméně h-tron sdílí s již zmiňovaným konceptem e-tron, oproti němuž má jiné nárazníky, kapotu i kola. Zachována zůstala maska chladiče Singleframe, kamery místo zpětných zrcátek i přední světla Matrix Laser. Denní svícení mají na starosti organické diody OLED, které se objevují i ve skupinových reflektorech. Do prahů byla integrována světelná lišta Matrix LED.
Interiér je uzpůsoben k přepravě čtyř osob a pěti set litrů zavazadel. Velice zajímavý je inteligentní software, který dvěma malými senzory zjistí rozměry jednotlivých zavazadel a na displeji, umístěném v oblasti vstupního otvoru do kufru, zobrazí optimální pořadí nakládání. Před řidičem jsou tři velké OLED displeje, jejichž středobodem je Audi Virtual Cockpit. Levá obrazovka potom slouží k ovládání světel a autonomního řízení, pravá obrazovka je výstupem multimediálního a navigačního systému. Pokud nemáte dost OLED displejů, další dva se nachází před voličem převodovky. Zajímavý je volant s dotykovými plochami. Pro cestující vzadu je určen zábavní systém se dvěma tablety, jejichž obrazovky jsou také z organických diod.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.