Audi se jako jedna z mála světových značek může pochlubit tím, že svým zákazníkům umí nabídnout nejen klasické spalovací motory, ale též hybridy, elektromobily a auta na vodík. Do poslední kategorie spadá nejnovější koncept h-tron quattro, vycházející z frankfurtského SUV e-tron quattro.
Ač je karosérie lakována výraznou žlutou barvou, nejzajímavější je u tohoto modelu pohonné ústrojí. To se skládá hned z několika komponentů. Pohon mají na starosti dva elektromotory o výkonu 122 koní, ten je uložený vpředu, a 190 koní, ten je uložený vzadu. Do jejich skříně je zabudována planetová převodovka s jednostupňovým převodem, součinností obou jednotek potom vzniká elektrifikovaný pohon všech kol quattro. Další součástí pohonného ústrojí je sada palivových článků (celkem jich je 330) o výkonu až 150 koní. Vodík pro ně je skladován ve třech nádržích, umístěných pod prostorem pro cestující a zavazadlovým prostorem, s tlakem 700 barů. To stačí, při spotřebě kilogram vodíku na kilometr, na dojezd 600 kilometrů. Doplňkem palivových článků je lithium-iontový akumulátor s váhou necelých 60 kilogramů, který se nachází pod prostorem pro cestující, jehož 136 koní se hodí například k podpoře akcelerace. Při zpomalování je do něj naopak ukládána energie získávaná rekuperací. Celkově má SUV k dispozici 272 koní a 550 Nm, což stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za 7 sekund a omezenou maximální rychlost 200 km/h.
Dalším zajímavým prvkem tohoto konceptu je střešní solární panel, který výkonem 320 W zajišťuje dodatečný dojezd 1000 kilometrů ročně. Zužitkováno je i přebytečné teplo klimatizace. Vedle vodíkového pohonu se h-tron quattro chlubí rovněž posledním vývojovým stupněm autonomního řízení. To využívá radarové senzory, novou videokameru, ultrazvukové senzory a laserový scanner. Jednotlivé asistenční systémy budou v budoucnu využívat centrální řídící jednotku zFAS, vypočítávající v reálném čase kompletní model okolí vozidla. Tyto informace poskytuje asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu, které dokáží plnit úkoly řidiče při parkování nebo v popojíždějící koloně při jízdě na dálnici rychlostí až 60 km/h. Toto řešení se mimo jiné objeví v nové generaci Audi A8.
Jako základ posloužila SUV platforma MLB Evo s délkou 4,88 metru, šířkou 1,93 metru a výškou 1,54 metru. Samotný podvozek potom využívá adaptivního vzduchového odpružení a řízení všech čtyř kol. Karosérii determinuje především pojem aerodynamika, protože její celkový odpor vzduchu cx = 0,27 je na velikost i třídu vynikající. Tuto vlastnost nicméně h-tron sdílí s již zmiňovaným konceptem e-tron, oproti němuž má jiné nárazníky, kapotu i kola. Zachována zůstala maska chladiče Singleframe, kamery místo zpětných zrcátek i přední světla Matrix Laser. Denní svícení mají na starosti organické diody OLED, které se objevují i ve skupinových reflektorech. Do prahů byla integrována světelná lišta Matrix LED.
Interiér je uzpůsoben k přepravě čtyř osob a pěti set litrů zavazadel. Velice zajímavý je inteligentní software, který dvěma malými senzory zjistí rozměry jednotlivých zavazadel a na displeji, umístěném v oblasti vstupního otvoru do kufru, zobrazí optimální pořadí nakládání. Před řidičem jsou tři velké OLED displeje, jejichž středobodem je Audi Virtual Cockpit. Levá obrazovka potom slouží k ovládání světel a autonomního řízení, pravá obrazovka je výstupem multimediálního a navigačního systému. Pokud nemáte dost OLED displejů, další dva se nachází před voličem převodovky. Zajímavý je volant s dotykovými plochami. Pro cestující vzadu je určen zábavní systém se dvěma tablety, jejichž obrazovky jsou také z organických diod.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?