Audi se jako jedna z mála světových značek může pochlubit tím, že svým zákazníkům umí nabídnout nejen klasické spalovací motory, ale též hybridy, elektromobily a auta na vodík. Do poslední kategorie spadá nejnovější koncept h-tron quattro, vycházející z frankfurtského SUV e-tron quattro.
Ač je karosérie lakována výraznou žlutou barvou, nejzajímavější je u tohoto modelu pohonné ústrojí. To se skládá hned z několika komponentů. Pohon mají na starosti dva elektromotory o výkonu 122 koní, ten je uložený vpředu, a 190 koní, ten je uložený vzadu. Do jejich skříně je zabudována planetová převodovka s jednostupňovým převodem, součinností obou jednotek potom vzniká elektrifikovaný pohon všech kol quattro. Další součástí pohonného ústrojí je sada palivových článků (celkem jich je 330) o výkonu až 150 koní. Vodík pro ně je skladován ve třech nádržích, umístěných pod prostorem pro cestující a zavazadlovým prostorem, s tlakem 700 barů. To stačí, při spotřebě kilogram vodíku na kilometr, na dojezd 600 kilometrů. Doplňkem palivových článků je lithium-iontový akumulátor s váhou necelých 60 kilogramů, který se nachází pod prostorem pro cestující, jehož 136 koní se hodí například k podpoře akcelerace. Při zpomalování je do něj naopak ukládána energie získávaná rekuperací. Celkově má SUV k dispozici 272 koní a 550 Nm, což stačí na akceleraci z 0 na 100 km/h za 7 sekund a omezenou maximální rychlost 200 km/h.
Dalším zajímavým prvkem tohoto konceptu je střešní solární panel, který výkonem 320 W zajišťuje dodatečný dojezd 1000 kilometrů ročně. Zužitkováno je i přebytečné teplo klimatizace. Vedle vodíkového pohonu se h-tron quattro chlubí rovněž posledním vývojovým stupněm autonomního řízení. To využívá radarové senzory, novou videokameru, ultrazvukové senzory a laserový scanner. Jednotlivé asistenční systémy budou v budoucnu využívat centrální řídící jednotku zFAS, vypočítávající v reálném čase kompletní model okolí vozidla. Tyto informace poskytuje asistenčním systémům a systémům pro autonomní jízdu, které dokáží plnit úkoly řidiče při parkování nebo v popojíždějící koloně při jízdě na dálnici rychlostí až 60 km/h. Toto řešení se mimo jiné objeví v nové generaci Audi A8.
Jako základ posloužila SUV platforma MLB Evo s délkou 4,88 metru, šířkou 1,93 metru a výškou 1,54 metru. Samotný podvozek potom využívá adaptivního vzduchového odpružení a řízení všech čtyř kol. Karosérii determinuje především pojem aerodynamika, protože její celkový odpor vzduchu cx = 0,27 je na velikost i třídu vynikající. Tuto vlastnost nicméně h-tron sdílí s již zmiňovaným konceptem e-tron, oproti němuž má jiné nárazníky, kapotu i kola. Zachována zůstala maska chladiče Singleframe, kamery místo zpětných zrcátek i přední světla Matrix Laser. Denní svícení mají na starosti organické diody OLED, které se objevují i ve skupinových reflektorech. Do prahů byla integrována světelná lišta Matrix LED.
Interiér je uzpůsoben k přepravě čtyř osob a pěti set litrů zavazadel. Velice zajímavý je inteligentní software, který dvěma malými senzory zjistí rozměry jednotlivých zavazadel a na displeji, umístěném v oblasti vstupního otvoru do kufru, zobrazí optimální pořadí nakládání. Před řidičem jsou tři velké OLED displeje, jejichž středobodem je Audi Virtual Cockpit. Levá obrazovka potom slouží k ovládání světel a autonomního řízení, pravá obrazovka je výstupem multimediálního a navigačního systému. Pokud nemáte dost OLED displejů, další dva se nachází před voličem převodovky. Zajímavý je volant s dotykovými plochami. Pro cestující vzadu je určen zábavní systém se dvěma tablety, jejichž obrazovky jsou také z organických diod.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?