Geely končí s benzínovými motory, budoucností je elektřina

První model programu Blue Geely Initiative, Geely Emgrand EV.
První model programu Blue Geely Initiative, Geely Emgrand EV., foto: Geely Group
ar6 26. listopadu 2015 06:05
Sdílej:

Nabízet klasické spalovací motory maximálně v kombinaci s elektromotorem, to je v rámci programu Blue Geely Initiative plán čínské automobilky Geely na příští čtyři roky. Hlavní motivací k tomuto kroku je nařízení čínské vlády o snížení průměrné spotřeby jednotlivých automobilek na 5 l/100 km.

Pokud se ptáte, co tedy hodlá Geely svým zákazníkům nabídnout, tak jsou to hybridy, plug-in hybridy a elektromobily. Ty budou navíc postaveny pouze kolem dvou platforem, PE a FE, a jedné architektury CMA, čímž se povede výrazně zredukovat vývojové náklady. Tato redukce bude dokonce tak dramatická, že Číňané slibují vyrovnání cen dnešních modelů se spalovacím motorem a budoucích plug-in hybridů.

Na základě Compact Modular Architecture  (zkráceně CMA), kterou aktuálně vyvíjí čínské technologické centrum v Göteborgu, bude postaven plug-in hybrid s přeplňovanou zážehovou patnáctistovkou, sedmistupňovým dvouspojkovým automatem a průměrnou spotřebou 2 l/100 km. Tato hodnota se v roce 2019 sníží na 1,8 l/100 km a o rok později dokonce jen na 1,5 l/100 km. Pokud jde o elektromobily, tam první vlaštovky v podobě modelů pro třídu těch nejmenších vozů uvidíme již v příštím roce.

Vedle segmentu ekologických aut chce Geely bodovat rovněž v produkci lehkých materiálů a multimediálních systémů. Nemalé prostředky budou vynaloženy také na vývoj vodíkových a kovových palivových článků.

Současnou vlajkovou lodí Blue Geely Initiative je 4631 mm dlouhý, 1789 mm široký a 1495 mm vysoký sedan Emgrand EV s rozvorem náprav 2650 mm. Pod jeho kapotou najdeme elektromotor o výkonu 129 koní s točivým momentem 250 Nm, který v kombinaci s bateriemi o kapacitě 44,8 kWh stačí na dojezd 330 kilometrů při konstantních 60 km/h, respektive 253 kilometrů při vyšších rychlostech. Z domácí sítě se sedan nabije za 14 hodin, rychlonabíječka tuto dobu zkrátí na 48 minut.

Řidič může volit z jízdních režimů Eco, Eco+ a Sports, přičemž v posledním se zrychlí odezva plynového pedálu a přístroje se místo modré podbarví oranžovou. Součástí výbavy je rovněž multimediální systém s rozhraním G-Netlnk, přes nějž je obrazovka mobilního telefonu promítána na displej infotainmentu. Z bezpečnostních prvků nechybí regenerativní brzdění, kontrola dynamiky, elektronická parkovací brzda nebo elektronický posilovač řízení.

Témata:
Stalo se
Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.