Již dohromady deset provozovatelů velkých vozových parků ve Velké Británii chce spolupracovat na testování dvou prototypů užitkového a nákladního vozu na vodíkové palivové články od společnosti First Hydrogen. Cílem zkušebního provozu je ukázat vodíková auta v reálném provozu.
Britové se se tak můžou přesvědčit o dojezdu vozidel na vodík a výhodách jejich provozní flexibility.
Do testovacího provozu se zapojil podnik veřejných služeb, národní infrastrukturní společnost, expresní dopravce, telekomunikační společnost, britský národní řetězec supermarketů, flotila sanitních vozů, národní asociace poskytovatelů asistenčních a odtahových služeb pro motoristy, národní leasingová skupina pro vozové parky a technologická skupina se zaměřením na dekarbonizaci.
Zkušební provoz bude probíhat například v Birminghamu, Sheffieldu, západním Londýně, oblasti Tees Valley, Aberdeenu a na dalších místech. Dva prototypy vozidel MAN eTGE poháněných vodíkovými palivovými články Fcgen-LCS by měly tento měsíc zahájit testování a silniční homologaci.
V běžném provozu do konce roku
Vodíková nákladní vozidla a lehké užitkové vozy zařazené do zkušebního programu by ještě před koncem tohoto roku měly být připraveny k nasazení v běžném silničního provozu. Začátkem příštího roku by tak mohlo být zahájeno testování za reálných provozních podmínek.
First Hydrogen se zároveň stala členem britského sdružení AHFC (Aggregated Hydrogen Freight Consortium), které zastřešuje řada předních zástupců vodíkového odvětví ve Velké Británii, a to včetně výrobců, dodavatelů státní správy a automobilek.
V čele AHFC stojí společnost Element Energy. Dalšími členy jsou například Toyota, Hyundai, BOC (člen Linde Group), Air Products a Anglo American. Spolupracuje s provozovateli velkých vozových parků s cílem urychlit prosazování vodíkových nákladních vozidel a lehkých užitkových vozů v komerční sféře, jakož i výstavbu infrastruktury pro tankování vodíkového paliva.
Toyota jako přední výrobce vodíkového pohonu se angažuje i v dalších projektech v Japonsku i ve světě. Patří k nim například vývoj lehkých nákladních vozů na palivové články spolu s firmami Isuzu Motors, Hino Motors a CJPT nebo vývoj vodíkového spalovacího motoru pro těžká nákladní vozidla. Zároveň na trh uvedla už druhou generaci vodíkového modelu Mirai.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.