V Británii testují provoz užitkových aut na vodík

vodíkový pohon
vodíkový pohon, foto: Google
Petr Boháč , AutoRoad.cz 15. srpna 2022 06:32
Sdílej:

Již dohromady deset provozovatelů velkých vozových parků ve Velké Británii chce spolupracovat na testování dvou prototypů užitkového a nákladního vozu na vodíkové palivové články od společnosti First Hydrogen. Cílem zkušebního provozu je ukázat vodíková auta v reálném provozu.

Britové se se tak můžou přesvědčit o dojezdu vozidel na vodík a výhodách jejich provozní flexibility. 

Do testovacího provozu se zapojil podnik veřejných služeb, národní infrastrukturní společnost, expresní dopravce, telekomunikační společnost, britský národní řetězec supermarketů, flotila sanitních vozů, národní asociace poskytovatelů asistenčních a odtahových služeb pro motoristy, národní leasingová skupina pro vozové parky a technologická skupina se zaměřením na dekarbonizaci. 

Zkušební provoz bude probíhat například v Birminghamu, Sheffieldu, západním Londýně, oblasti Tees Valley, Aberdeenu a na dalších místech. Dva prototypy vozidel MAN eTGE poháněných vodíkovými palivovými články Fcgen-LCS by měly tento měsíc zahájit testování a silniční homologaci.  

V běžném provozu do konce roku

Vodíková nákladní vozidla a lehké užitkové vozy zařazené do zkušebního programu by ještě před koncem tohoto roku měly být připraveny k nasazení v běžném silničního provozu. Začátkem příštího roku by tak mohlo být zahájeno testování za reálných provozních podmínek.  

First Hydrogen se zároveň stala členem britského sdružení AHFC (Aggregated Hydrogen Freight Consortium), které zastřešuje řada předních zástupců vodíkového odvětví ve Velké Británii, a to včetně výrobců, dodavatelů státní správy a automobilek. 

V čele AHFC stojí společnost Element Energy. Dalšími členy jsou například Toyota, Hyundai, BOC (člen Linde Group), Air Products a Anglo American. Spolupracuje s provozovateli velkých vozových parků s cílem urychlit prosazování vodíkových nákladních vozidel a lehkých užitkových vozů v komerční sféře, jakož i výstavbu infrastruktury pro tankování vodíkového paliva. 

Toyota jako přední výrobce vodíkového pohonu se angažuje i v dalších projektech v Japonsku i ve světě. Patří k nim například vývoj lehkých nákladních vozů na palivové články spolu s firmami Isuzu Motors, Hino Motors a CJPT nebo vývoj vodíkového spalovacího motoru pro těžká nákladní vozidla. Zároveň na trh uvedla už druhou generaci vodíkového modelu Mirai. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.