Možnost výrazného snížení emisí CO2: Nejnovější vznětové motory jsou schváleny pro používání paliv vyráběných ze zbytkových a recyklovaných materiálů. Všechny modely se čtyřválcovými motory TDI, které byly předány zákazníkům od konce června 2021, mohou ke svému pohonu používat parafinické motorové nafty.
Volkswagen sníží ve své evropské flotile emise CO2 o 40 procent do roku 2030, a proto ve stále větší míře sází na vozidla s kompletně nebo částečně elektrickým pohonem. Další alternativou jsou modely s nejnovějšími vznětovými čtyřválci, které mohou nyní na základě oficiálního schválení společnosti Volkswagen používat parafinické motorové nafty. Tato nově vyvinutá paliva s obsahem bio složek umožňují při provozu vznětových motorů výrazné snížení emisí CO2, a to o 70 až 95 procent v porovnání s konvenční naftou.
Prof. Thomas Garbe, vedoucí oddělení paliv pro zážehové a vznětové motory ve společnosti Volkswagen, k tomu vysvětluje: „Používáním ekologických paliv ve schválených modelech značky Volkswagen umožňujeme zákazníkům v celé Evropě výrazně snížit jejich emise CO2, jakmile bude pro ně toto palivo lokálně dostupné. Použití parafinické motorové nafty je smysluplným řešením například pro firmy s kombinovaným vozovým parkem, který zahrnuje jak modely s elektrickým pohonem, tak i s konvenčními pohony.“
Spektrum parafinických motorových naft je široké. Jedna skupina těchto paliv, např. HVO (Hydrotreated Vegetable Oil = hydrogenované rostlinné oleje), se vyrábí z biologických zbytků a odpadů. Uvedené rostlinné oleje se reakcí s vodíkem přeměňují na uhlovodíky, které se v libovolném množství přimíchávají do nafty, ale mohou být používány také ze 100 procent jako palivo. Rostlinné oleje, například řepkový olej, se mohou sice používat i pro výrobu HVO, ale maximální přínosy pro ochranu životního prostředí mají až při zpracování v podobě zbytků nebo odpadů, například použitého stolního oleje, pilin atd. Bio paliva, jako je HVO, jsou již na trhu a jejich podíl v Evropě by se v průběhu příštích deseti let mohl zvýšit pravděpodobně na 20 až 30 procent celkového trhu s energiemi pro silniční dopravu.
Zákazníci se již dnes mohou na trhu setkat s několika parafinickými motorovými naftami pod různými produktovými označeními, mj. C.A.R.E Diesel, NEXTBTL, HVO. Současně jsou také dostupné a výrazně více rozšířené motorové nafty, které odpovídají normě EN 590 a obsahují příměs parafinické motorové nafty. Mezi ně patří Diesel R33, V-Power Diesel, OMV MaxxMotion, Aral Ultimate Diesel atd. Tato paliva lze používat pro všechny, ale i starší vznětové motory.
Budoucnost kromě toho přinese tzv. e-paliva, například PtL (Power-to-Liquid), vyráběná z CO2 a elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Metody XtL (X-to-Liquid), GtL a PtL využívají možnost vyrábět z různých surovin nejprve syntézní plyn, který je následně tzv. Fischer-Tropschovou syntézou přeměňován na motorovou naftu odpovídající příslušné normě. K výrobě lze přitom zužitkovat nadměrná množství „zelené“ elektrické energie.
Z výše uvedeného je dost pravděpodobné, že nové TDI budou výrazně šetrnější k životnímu prostředí než elektromobily, jejichž bezemisnost je obecně zveličována a nastává dle několika studií až po ujetí vzdálenosti, která je pro běžné uživatele bez výměny baterie nereálná...
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.