Potenciál elektromobility v logistice je obrovský, cesta k plné elektrifikaci bude ale trnitá. Startup DoDo testoval kompaktní Citroën Ami, který by kurýři mohli řídit již od 15 let věku.
Startup DoDo, který se specializuje na městskou logistiku, má za sebou další ostrý test nasazení elektromobilu do své rozvozové flotily. Součástí vozového parku DoDo se dočasně stal unikátní kompaktní elektromobil Citroën Ami, který DoDo nasadilo na expresní rozvoz jídla z KFC. DoDo zvažuje přechod na plně elektrickou flotilu dlouhodobě. V současné době má startup flotilu o zhruba 700 vozech, které využívají takřka výhradně pohon na CNG.
Společnost DoDo se soustředí na maximální udržitelnost v logistice s důrazem na precizní plánování, využívání všech dostupných dat z provozu a dokonalé vytížení všech aut a kurýrů. Díky tomu DoDo umožňuje rozvážet vyšší počet zásilek s mnohem nižším počtem vozů a ulevuje tak městu. Kromě efektivity se ale DoDo přirozeně zaměřujeme i na udržitelnost samotného vozového parku, přičemž firma pravidelně testuje různá elektronická vozidla včetně skútrů a cargo-kol. Tentokrát byl do ostrého provozu nasazen malý elektromobil Citroën Ami, který je dobře přizpůsobený provozu v nejužších centrech měst.
„Jelikož naše auta jezdí denně po městě, chceme dělat vše pro to, abychom byli vůči ovzduší co nejšetrnější. Kromě takřka výhradního využívání vozů na CNG tedy pravidelně testujeme také elektromobily. Kompaktní Citroën Ami, který existuje i ve verzi „Cargo“ je velmi zajímavým vozem, který v malých rozvozových zónách, kde není potřeba dlouhý dojezd, může velmi dobře posloužit. Dá se s ním zaparkovat i kolmo k chodníku a na malé objednávky, jako je třeba jídlo z restaurace, jeho zavazadlový prostor dostačuje,“ komentuje test elektrického vozítka Martin Marek, výkonný ředitel DoDo.
Kompaktní Citroën Ami se dobře osvědčil primárně v centru města, kde díky svým rozměrům velmi usnadňuje parkování a vykládku objednávky. V centru navíc provoz nekomplikuje ani maximální rychlost omezená jen na 45 km/h. I v malé rozvozové zóně je ovšem omezením nízký dojezd vozidla, který byl reálně kolem 50–60 km, a dlouhé dobíjení. Pro určité provozy může být výhodou možnost řídit vozidlo již od 15 let věku. DoDo ale kurýry mladší 18 let pro rozvoz KFC nevyužívá.
„V horizontu nejbližších let chceme významnou část flotily převést na elektrický pohon. Vidíme ale, že cesta k plné elektrifikaci bude minimálně dalších pár let velmi trnitá. V cestě stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu většiny elektromobilů a také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně. Pro náš vozový park o zhruba 700 vozech zatím nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí. V dlouhodobý potenciál elektromobility ale věříme a nevzdáváme se,“ uzavírá Martin Marek.
V následujících měsících se chce DoDo zaměřit primárně na rozvoj rozvozu s pomocí elektrických nákladních kol, a to s využitím městských cyklodep na Florenci a na Andělu, kam mohou být zásilky hromadně sváženy a následně ekologicky distribuovány zákazníkům v přilehlých oblastech centra města. Firma chce pokračovat také v testování dalších možností nasazení elektromobilů do flotily a hledání cest, jak dále snižovat produkci emisí spojených s logistikou a e-commerce.
_____
O startupu DoDo
DoDo spadající do fondu V-Sharp funguje v rámci segmentu B2B jako vysoce efektivní, spolehlivé a „tailor-made“ řešení poslední míle. Startup DoDo, který aktuálně operuje s více než 1 200 kurýry a 600 automobily, působí v Praze a přilehlých městech, jako jsou Říčany, Beroun či Kladno, dále pak například v Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kolíně a Prostějově. Svoje služby již ale startup rozšířil i do sousedního Slovenska, Polska či Maďarska.
DoDo je zároveň vysoce flexibilní osobní asistenční a kurýrní služba, která je na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru schopna zajistit okamžitou pomoc s takřka jakýmkoli problémem – ať se jedná o dovoz čerstvé pizzy, nákup kancelářských potřeb, vyzvednutí obleku z čistírny či podání zásilky na poště.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.