Startup DoDo testoval elektromobil Citroën Ami. Dva opakující se mínusy rozhodly

Citroën Ami
Citroën Ami, foto: FYI Prague
Petr Boháč , AutoRoad.cz 9. července 2021 13:47
Sdílej:

Potenciál elektromobility v logistice je obrovský, cesta k plné elektrifikaci bude ale trnitá. Startup DoDo testoval kompaktní Citroën Ami, který by kurýři mohli řídit již od 15 let věku.

Startup DoDo, který se specializuje na městskou logistiku, má za sebou další ostrý test nasazení elektromobilu do své rozvozové flotily. Součástí vozového parku DoDo se dočasně stal unikátní kompaktní elektromobil Citroën Ami, který DoDo nasadilo na expresní rozvoz jídla z KFC. DoDo zvažuje přechod na plně elektrickou flotilu dlouhodobě. V současné době má startup flotilu o zhruba 700 vozech, které využívají takřka výhradně pohon na CNG.

Společnost DoDo se soustředí na maximální udržitelnost v logistice s důrazem na precizní plánování, využívání všech dostupných dat z provozu a dokonalé vytížení všech aut a kurýrů. Díky tomu DoDo umožňuje rozvážet vyšší počet zásilek s mnohem nižším počtem vozů a ulevuje tak městu. Kromě efektivity se ale DoDo přirozeně zaměřujeme i na udržitelnost samotného vozového parku, přičemž firma pravidelně testuje různá elektronická vozidla včetně skútrů a cargo-kol. Tentokrát byl do ostrého provozu nasazen malý elektromobil Citroën Ami, který je dobře přizpůsobený provozu v nejužších centrech měst.

„Jelikož naše auta jezdí denně po městě, chceme dělat vše pro to, abychom byli vůči ovzduší co nejšetrnější. Kromě takřka výhradního využívání vozů na CNG tedy pravidelně testujeme také elektromobily. Kompaktní Citroën Ami, který existuje i ve verzi „Cargo“ je velmi zajímavým vozem, který v malých rozvozových zónách, kde není potřeba dlouhý dojezd, může velmi dobře posloužit. Dá se s ním zaparkovat i kolmo k chodníku a na malé objednávky, jako je třeba jídlo z restaurace, jeho zavazadlový prostor dostačuje,“ komentuje test elektrického vozítka Martin Marek, výkonný ředitel DoDo. 

Kompaktní Citroën Ami se dobře osvědčil primárně v centru města, kde díky svým rozměrům velmi usnadňuje parkování a vykládku objednávky. V centru navíc provoz nekomplikuje ani maximální rychlost omezená jen na 45 km/h. I v malé rozvozové zóně je ovšem omezením nízký dojezd vozidla, který byl reálně kolem 50–60 km, a dlouhé dobíjení. Pro určité provozy může být výhodou možnost řídit vozidlo již od 15 let věku. DoDo ale kurýry mladší 18 let pro rozvoz KFC nevyužívá.

„V horizontu nejbližších let chceme významnou část flotily převést na elektrický pohon. Vidíme ale, že cesta k plné elektrifikaci bude minimálně dalších pár let velmi trnitá. V cestě stojí překážky v podobě nedostatečné infrastruktury pro nabíjení, stále ještě poměrně nízkého dojezdu většiny elektromobilů a také v nedostatku servisních kapacit, dostupnosti náhradních dílů a podobně. Pro náš vozový park o zhruba 700 vozech zatím nejsou připraveny potřebné návazné služby, které se s provozem elektromobilů pojí. V dlouhodobý potenciál elektromobility ale věříme a nevzdáváme se,“ uzavírá Martin Marek.

V následujících měsících se chce DoDo zaměřit primárně na rozvoj rozvozu s pomocí elektrických nákladních kol, a to s využitím městských cyklodep na Florenci a na Andělu, kam mohou být zásilky hromadně sváženy a následně ekologicky distribuovány zákazníkům v přilehlých oblastech centra města. Firma chce pokračovat také v testování dalších možností nasazení elektromobilů do flotily a hledání cest, jak dále snižovat produkci emisí spojených s logistikou a e-commerce.

_____

O startupu DoDo

DoDo spadající do fondu V-Sharp funguje v rámci segmentu B2B jako vysoce efektivní, spolehlivé a „tailor-made“ řešení poslední míle. Startup DoDo, který aktuálně operuje s více než 1 200 kurýry a 600 automobily, působí v Praze a přilehlých městech, jako jsou Říčany, Beroun či Kladno, dále pak například v Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích, Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kolíně a Prostějově. Svoje služby již ale startup rozšířil i do sousedního Slovenska, Polska či Maďarska.

DoDo je zároveň vysoce flexibilní osobní asistenční a kurýrní služba, která je na základě objednávky pomocí SMS nebo Facebook Messengeru schopna zajistit okamžitou pomoc s takřka jakýmkoli problémem – ať se jedná o dovoz čerstvé pizzy, nákup kancelářských potřeb, vyzvednutí obleku z čistírny či podání zásilky na poště. 

Stalo se
Novinky ze světa EV
Xiaomi SU7 Ultra

Xiaomi SU7 Ultra v prodeji. Žlutého ďábla lze koupit za 1,7 milionu korun

Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.

Ekonomika
NISSAN

Fúze Nissan - Honda bude? Situace se mění

Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.

Testy aut
Škoda Octavia 4

Škoda Octavia Style 2.0 TDI – dieselový etalon mezi služebními vozy

Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?

Novinky
Audi A6 Avant (2025)

Nové Audi A6 Avant odhaleno. Skvělá aerodynamika, má diesel i šestiválec a nejmodernější technologie

Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.