Společnost Argo buduje na mnichovském letišti druhou zkušební zónu podle vzoru z Pensylvánie. VW sází u autonomně řízených vozidel úrovně 4 na kombinaci lidarových a radarových senzorů a kamerových systémů.
První prototypy na základě připravovaného modelu ID. BUZZ budou od letošního léta autonomně jezdit ve zkušební zóně v okolí Mnichova. Jedná se o milník mezinárodní spolupráce koncernu Volkswagen. Volkswagen Užitkové vozy v rámci tohoto projektu vyvíjí systémy autonomní jízdy úrovně 4 u vozidel pro přepravu osob i nákladu. Pro využití funkcí autonomní jízdy totiž logicky přichází jako první v úvahu kategorie lehkých užitkových vozů. „Naším cílem je umožnit komerční využití autonomní verze modelu ID. BUZZ v oblasti přepravy osob a doručovacích služeb od roku 2025,“ vysvětlil Christian Senger, vedoucí oddělení autonomní jízdy značky Volkswagen Užitkové vozy, na digitální tiskové konferenci. „Zákazníci ve vybraných městech se pak budou moci nechat dopravit do svého cíle autonomními vozidly, autonomní jízda významně usnadní práci také doručovatelům zásilkových služeb.“
Značka Volkswagen Užitkové vozy založila pro vývoj autonomní jízdy samostatnou obchodní oblast a kvůli integraci technologie do elektromobilu ID. BUZZ AD získala podíl v americké společnosti Argo AI, která vyvíjí systém pro autonomní jízdu SDS (Self-Driving System). Společnost Argo jím na jaře vybavila první prototyp, jenž bude poprvé testován také v Německu. Generální ředitel společnosti Argo Bryan Salesky referoval na tiskové konferenci o dosaženém pokroku: „Naše mnichovská pobočka právě buduje testovací zónu v bezprostřední blízkosti letiště. Rozsáhlé zkušenosti z dlouholetého amerického zkušebního programu společnosti Argo AI tak nyní přenášíme i do evropských podmínek.“
Jak Volkswagen Užitkové vozy, tak i Argo AI považují použití kombinace senzorů a kamerových systémů ve vozidle za nepostradatelné. Společnost Argo AI nedávno představila lidarový skener (Light detection and ranging), který na rozdíl od radarových systémů pracuje se světelnými vlnami a dokáže zaznamenávat objekty vzdálené až 400 metrů. Patentovaný lidar má v Geigerově režimu schopnost rozpoznávat dokonce i nejmenší částici světla – jeden foton. Systém díky tomu zaznamenává také objekty s velmi slabou schopností odrážet světlo, což je důležitým předpokladem pro vytváření velmi přesných modelů okolí. „Tuto technologii využijeme i u prototypů značky Volkswagen Užitkové vozy s funkcí autonomní jízdy,“ říká Salesky.
Konkrétní plány existují již i pro komerční využití budoucí autonomní techniky u poskytovatelů přepravních služeb. Prvním uživatelem autonomních vozů ID. BUZZ AD se v roce 2025 stane MOIA, dceřiná společnost koncernu Volkswagen. „MOIA disponuje rozsáhlými zkušenostmi s nabídkou služeb pro mobilitu a se správou vozových parků. Během nejkratší doby jsme vybudovali největší ridepoolingovou elektromobilovou službu v Evropě a přepravili miliony cestujících. Tyto zkušenosti vkládáme do spolupráce se značkou Volkswagen Užitkové vozy a společností Argo AI. Hamburk bude mít jako první město autonomní ridepoolingovou službu s vozem ID. BUZZ,“ řekl generální ředitel Robert Henrich. MOIA je plošným pokrytím největší poskytovatel sdílené jízdy v Hamburku a v současnosti zde pracuje 1200 zaměstnanců. Autonomní jízda je pro společnost důležitým krokem k dalšímu rozšiřování této nové obchodní oblasti.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.