V České republice bylo k 31.12.2020 v Centrálním registru vozidel evidováno 5 091 vozidel kategorie L. Dá se usuzovat, že se jedná minimálně z části o důsledek koronavirových opatření a nutnosti zajistit stále větší požadavky na převoz zboží menšího objemu mezi výrobci a zákazníky.
„V minulém týdnu jsme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zveřejnili Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility. V posledních letech pozorujeme také rostoucí trend registrací elektrických motocyklů. Zajímavé je se podívat na vývoj registrací v čase. Na začátku uplynulé dekády to vypadalo na vzrůstající trend, který se však v roce 2012 zastavil. Některé společnosti se tehdy od motocyklů přesunuly k elektrokolům. Od roku 2016 pak lze v tomto segmentu vozidel pozorovat každoroční růst – v roce 2020 bylo registrováno 1 584 elektrických motocyklů,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem. V Centrálním registru vozidel je evidováno 1 214 586 vozidel kategorie L, v roce 2020 se jejich počet zvýšil o 34 265. Průměrné stáří vozidlového parku uvedené kategorie dosáhlo na konci loňského roku 33,71 let. „Každé páté registrované bateriové elektrické vozidlo kategorie L si připsala značka HECHT (19% podíl), s 10% podílem pak následuje AKUMOTO a 8% podíl patří značce TORROT. V případě elektrických motocyklů zatím nejsou významně zastoupeny tradiční značky, např. u BMW je evidováno 26 registrací, PIAGGIO 14 a 4 registrace jsou pak evidovány u HARLEY-DAVIDSON. Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické skútry, jejich výhodou je jednak finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a samozřejmě nulové lokální emise. Na jednom takovém jsem se léta přepravoval po Praze a mimo zanedbatelné provozní náklady musím vyzdvihnout rychlost přepravy, která zejména v období dopravních špiček byla velkým plusem, byť dosahoval skútr maximální rychlosti „pouze“ 45 km/h. Osobně očekávám, že o elektrické motocykly bude i nadále zájem, stále však čekáme na ty tradiční značky, jako jsou Honda, Yamaha, KTM, Suzuki apod. Jakmile do tohoto segmentu vstoupí tyto značky, dá se očekávat významný progres. Zatím v registru buď nejsou vůbec, případně jen v jednotkách kusů,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.
Pro městskou mobilitu je skutečně motocykl velmi dobrou volbou, dovolíme si však mírně poupravit dle našeho názoru zavádějící tvrzení Ing. Kaduly. Mezi uvedené výhody elektrických skútrů jistě patří rychlost přepravy, ale ta je už ze své podstaty charakteristická pro všechny jednostopé dopravní prostředky, tedy i pro ty se spalovacím motorem. A o provozních a pořizovacích nákladech se vedou neutuchající diskuze. Proto zůstávají tou jedinou nepopiratelnou výhodou elektrických motocyklů nulové emise, ale jen ty místní, případně ještě nízká hladina hluku, kterou zase ne každý motocyklista vyhledává.
To podstatné v tiskové zprávě CDV zaznělo jen velmi opatrně. Do elektromobility motocyklů se velcí hráči poměrně pochopitelně nehrnou. Zcela jistě vidí, jaká je situace na automobilovém trhu a zmíněné 4 registrace u HARLEY-DAVIDSON bude možná potřeba ještě přičíst na vrub importéra...
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.