V České republice bylo k 31.12.2020 v Centrálním registru vozidel evidováno 5 091 vozidel kategorie L. Dá se usuzovat, že se jedná minimálně z části o důsledek koronavirových opatření a nutnosti zajistit stále větší požadavky na převoz zboží menšího objemu mezi výrobci a zákazníky.
„V minulém týdnu jsme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zveřejnili Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility. V posledních letech pozorujeme také rostoucí trend registrací elektrických motocyklů. Zajímavé je se podívat na vývoj registrací v čase. Na začátku uplynulé dekády to vypadalo na vzrůstající trend, který se však v roce 2012 zastavil. Některé společnosti se tehdy od motocyklů přesunuly k elektrokolům. Od roku 2016 pak lze v tomto segmentu vozidel pozorovat každoroční růst – v roce 2020 bylo registrováno 1 584 elektrických motocyklů,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem. V Centrálním registru vozidel je evidováno 1 214 586 vozidel kategorie L, v roce 2020 se jejich počet zvýšil o 34 265. Průměrné stáří vozidlového parku uvedené kategorie dosáhlo na konci loňského roku 33,71 let. „Každé páté registrované bateriové elektrické vozidlo kategorie L si připsala značka HECHT (19% podíl), s 10% podílem pak následuje AKUMOTO a 8% podíl patří značce TORROT. V případě elektrických motocyklů zatím nejsou významně zastoupeny tradiční značky, např. u BMW je evidováno 26 registrací, PIAGGIO 14 a 4 registrace jsou pak evidovány u HARLEY-DAVIDSON. Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické skútry, jejich výhodou je jednak finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a samozřejmě nulové lokální emise. Na jednom takovém jsem se léta přepravoval po Praze a mimo zanedbatelné provozní náklady musím vyzdvihnout rychlost přepravy, která zejména v období dopravních špiček byla velkým plusem, byť dosahoval skútr maximální rychlosti „pouze“ 45 km/h. Osobně očekávám, že o elektrické motocykly bude i nadále zájem, stále však čekáme na ty tradiční značky, jako jsou Honda, Yamaha, KTM, Suzuki apod. Jakmile do tohoto segmentu vstoupí tyto značky, dá se očekávat významný progres. Zatím v registru buď nejsou vůbec, případně jen v jednotkách kusů,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.
Pro městskou mobilitu je skutečně motocykl velmi dobrou volbou, dovolíme si však mírně poupravit dle našeho názoru zavádějící tvrzení Ing. Kaduly. Mezi uvedené výhody elektrických skútrů jistě patří rychlost přepravy, ale ta je už ze své podstaty charakteristická pro všechny jednostopé dopravní prostředky, tedy i pro ty se spalovacím motorem. A o provozních a pořizovacích nákladech se vedou neutuchající diskuze. Proto zůstávají tou jedinou nepopiratelnou výhodou elektrických motocyklů nulové emise, ale jen ty místní, případně ještě nízká hladina hluku, kterou zase ne každý motocyklista vyhledává.
To podstatné v tiskové zprávě CDV zaznělo jen velmi opatrně. Do elektromobility motocyklů se velcí hráči poměrně pochopitelně nehrnou. Zcela jistě vidí, jaká je situace na automobilovém trhu a zmíněné 4 registrace u HARLEY-DAVIDSON bude možná potřeba ještě přičíst na vrub importéra...
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.