Roste zájem o elektrické motocykly, ale je potřeba říci i druhou část

AutoRoad.cz / Pavel Stavebník, 25. března 2021, 00:43 Google+

V České republice bylo k 31.12.2020 v Centrálním registru vozidel evidováno 5 091 vozidel kategorie L. Dá se usuzovat, že se jedná minimálně z části o důsledek koronavirových opatření a nutnosti zajistit stále větší požadavky na převoz zboží menšího objemu mezi výrobci a zákazníky.

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 26.03. 13:03) Napište svůj názor
e-skútr

e-skútr | foto: Hecht

Sdílejte článek

„V minulém týdnu jsme ve spolupráci s Ministerstvem dopravy zveřejnili Analýzu složení vozidlového parku v návaznosti na Národní akční plán čisté mobility. V posledních letech pozorujeme také rostoucí trend registrací elektrických motocyklů. Zajímavé je se podívat na vývoj registrací v čase. Na začátku uplynulé dekády to vypadalo na vzrůstající trend, který se však v roce 2012 zastavil. Některé společnosti se tehdy od motocyklů přesunuly k elektrokolům. Od roku 2016 pak lze v tomto segmentu vozidel pozorovat každoroční růst – v roce 2020 bylo registrováno 1 584 elektrických motocyklů,“ uvádí Ing. Jindřich Frič, Ph.D., ředitel Centra dopravního výzkumu, v. v. i. (CDV).

Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
 
V Centrálním registru vozidel je evidováno 1 214 586 vozidel kategorie L, v roce 2020 se jejich počet zvýšil o 34 265. Průměrné stáří vozidlového parku uvedené kategorie dosáhlo na konci loňského roku 33,71 let. „Každé páté registrované bateriové elektrické vozidlo kategorie L si připsala značka HECHT (19% podíl), s 10% podílem pak následuje AKUMOTO a 8% podíl patří značce TORROT. V případě elektrických motocyklů zatím nejsou významně zastoupeny tradiční značky, např. u BMW je evidováno 26 registrací, PIAGGIO 14 a 4 registrace jsou pak evidovány u HARLEY-DAVIDSON. Z evidence je zřejmé, že zatím převažuje zájem o elektrické skútry, jejich výhodou je jednak finanční dostupnost, ale také nízké provozní náklady a samozřejmě nulové lokální emise. Na jednom takovém jsem se léta přepravoval po Praze a mimo zanedbatelné provozní náklady musím vyzdvihnout rychlost přepravy, která zejména v období dopravních špiček byla velkým plusem, byť dosahoval skútr maximální rychlosti „pouze“ 45 km/h. Osobně očekávám, že o elektrické motocykly bude i nadále zájem, stále však čekáme na ty tradiční značky, jako jsou Honda, Yamaha, KTM, Suzuki apod. Jakmile do tohoto segmentu vstoupí tyto značky, dá se očekávat významný progres. Zatím v registru buď nejsou vůbec, případně jen v jednotkách kusů,“ dodává Ing. Lukáš Kadula, který se projektům v oblasti čisté mobility v CDV dlouhodobě věnuje.

img-responsive

Honda CMX 500 Rebel s klasickým motorem a patřičným zvukem | foto: Petr Boháč

Pro městskou mobilitu je skutečně motocykl velmi dobrou volbou, dovolíme si však mírně poupravit dle našeho názoru zavádějící tvrzení Ing. Kaduly. Mezi uvedené výhody elektrických skútrů jistě patří rychlost přepravy, ale ta je už ze své podstaty charakteristická pro všechny jednostopé dopravní prostředky, tedy i pro ty se spalovacím motorem. A o provozních a pořizovacích nákladech se vedou neutuchající diskuze. Proto zůstávají tou jedinou nepopiratelnou výhodou elektrických motocyklů nulové emise, ale jen ty místní, případně ještě nízká hladina hluku, kterou zase ne každý motocyklista vyhledává.

To podstatné v tiskové zprávě CDV zaznělo jen velmi opatrně. Do elektromobility motocyklů se velcí hráči poměrně pochopitelně nehrnou. Zcela jistě vidí, jaká je situace na automobilovém trhu a zmíněné 4 registrace u HARLEY-DAVIDSON bude možná potřeba ještě přičíst na vrub importéra...

Vytisknout

Diskuze: Roste zájem o elektrické motocykly, ale je potřeba říci i druhou část

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 26.03.2021 13:03 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

reklama

Doporučujeme

Škoda v Dubaji otevřela svůj největší showroom na světě

Škoda otevřela svůj největší showroom na světě. Cesta letadlem trvá 5,5 hodiny

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

  2. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  3. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  6. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud