EU bude řešit sjednocení platebních metod za dobíjení elektromobilů

Škoda Auto zprovoznila veřejné rychlodobíjecí stanice u Zákaznického centra v Mladé Boleslavi
Škoda Auto zprovoznila veřejné rychlodobíjecí stanice u Zákaznického centra v Mladé Boleslavi, foto: Škoda Auto
AutoRoad.cz 28. ledna 2021 0:59
Sdílej:

V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu, a to ačkoliv EU prezentuje ekologicky šetrná vozidla jako jediné řešení ekologické krize. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, některé formy jsou v zahraničí dokonce zakázané. Evropská komise už ale v odpovědi na interpelaci europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) přislíbila, že se tématem bude zabývat.

V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu - aplikace, platební karta, věrnostní karta typu CCS, čip několika společností, jen pro automobilku nebo zdarma. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, což komplikuje život lidem, kteří po EU cestují elektromobilem. Dokonce jsou některé formy plateb v zahraničí zakázané.

Situace nenechala klidným europoslance Tomáše Zdechovského, který ve věci interpeloval Evropskou komisi. „Pokud EU podporuje ekologickou mobilitu, měla by také usnadnit život řidičům, kteří tyto automobily používají. Současná nejednotnost nabíječek a způsobů placení totiž vede k tomu, že stále více lidí pochybuje o zakoupení elektrických nebo hybridních automobilů, ačkoliv se jinak sami řadí mezi fanoušky tohoto způsobu dopravy,“ uvádí Zdechovský.

Zdechovskému odpověděla eurokomisařka pro dopravu Adina Văleanová, která potvrdila, že se jedná o vážný problém: „Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva vyžaduje, aby všechny veřejně přístupné dobíjecí stanice poskytovaly uživatelům elektrických vozidel možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s dotčeným dodavatelem elektřiny nebo provozovatelem. Toto ustanovení však bylo v právních předpisech členských států provedeno různě, takže placení je skutečně pro uživatele obtížné, zejména při cestách do zahraničí.“

„Paní eurokomisařka dále přislíbila, že se otázkou bude ještě v letošním roce zabývat. Nemohu se ale zbavit pocitu, že tato problematika se měla řešit před tím, než se elektromobilita začala až dost nekriticky podporovat. Teď už totiž bude velmi náročné vše napravit a cesty do zahraničí s elektromobilem dál budou horor,“ doplňuje Zdechovský.

Jednotné registrační značky a sjednocení ekoplaket však Komise neplánuje

Văleanová se dále vyjádřila i k otázce, zda Komise plánuje sjednotit podmínky pro provoz ekologických vozidel a zavést jednotné speciální registrační značky pro ekologicky šetrná vozidla. Např. rakouská ekologická vozidla totiž mohou i do tzv. IG-L zóny, které mají chránit okolní přírodu před exhalacemi a hlukem z dopravy, česká a další však nikoliv.

„Tuto další nelogickou diskriminaci už ale Komise harmonizovat neplánuje. Dál tak bude trvat, že rakouské elektroauto bude třeba moci někde parkovat zdarma, české od stejné značky už však nikoliv,“ kroutí hlavou Zdechovský s tím, že bude pokračovat v tlaku na Komisi, aby změnila názor.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.