V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu, a to ačkoliv EU prezentuje ekologicky šetrná vozidla jako jediné řešení ekologické krize. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, některé formy jsou v zahraničí dokonce zakázané. Evropská komise už ale v odpovědi na interpelaci europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) přislíbila, že se tématem bude zabývat.
V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu - aplikace, platební karta, věrnostní karta typu CCS, čip několika společností, jen pro automobilku nebo zdarma. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, což komplikuje život lidem, kteří po EU cestují elektromobilem. Dokonce jsou některé formy plateb v zahraničí zakázané.
Situace nenechala klidným europoslance Tomáše Zdechovského, který ve věci interpeloval Evropskou komisi. „Pokud EU podporuje ekologickou mobilitu, měla by také usnadnit život řidičům, kteří tyto automobily používají. Současná nejednotnost nabíječek a způsobů placení totiž vede k tomu, že stále více lidí pochybuje o zakoupení elektrických nebo hybridních automobilů, ačkoliv se jinak sami řadí mezi fanoušky tohoto způsobu dopravy,“ uvádí Zdechovský.
Zdechovskému odpověděla eurokomisařka pro dopravu Adina Văleanová, která potvrdila, že se jedná o vážný problém: „Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva vyžaduje, aby všechny veřejně přístupné dobíjecí stanice poskytovaly uživatelům elektrických vozidel možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s dotčeným dodavatelem elektřiny nebo provozovatelem. Toto ustanovení však bylo v právních předpisech členských států provedeno různě, takže placení je skutečně pro uživatele obtížné, zejména při cestách do zahraničí.“
„Paní eurokomisařka dále přislíbila, že se otázkou bude ještě v letošním roce zabývat. Nemohu se ale zbavit pocitu, že tato problematika se měla řešit před tím, než se elektromobilita začala až dost nekriticky podporovat. Teď už totiž bude velmi náročné vše napravit a cesty do zahraničí s elektromobilem dál budou horor,“ doplňuje Zdechovský.
Jednotné registrační značky a sjednocení ekoplaket však Komise neplánuje
Văleanová se dále vyjádřila i k otázce, zda Komise plánuje sjednotit podmínky pro provoz ekologických vozidel a zavést jednotné speciální registrační značky pro ekologicky šetrná vozidla. Např. rakouská ekologická vozidla totiž mohou i do tzv. IG-L zóny, které mají chránit okolní přírodu před exhalacemi a hlukem z dopravy, česká a další však nikoliv.
„Tuto další nelogickou diskriminaci už ale Komise harmonizovat neplánuje. Dál tak bude trvat, že rakouské elektroauto bude třeba moci někde parkovat zdarma, české od stejné značky už však nikoliv,“ kroutí hlavou Zdechovský s tím, že bude pokračovat v tlaku na Komisi, aby změnila názor.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.