V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu, a to ačkoliv EU prezentuje ekologicky šetrná vozidla jako jediné řešení ekologické krize. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, některé formy jsou v zahraničí dokonce zakázané. Evropská komise už ale v odpovědi na interpelaci europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) přislíbila, že se tématem bude zabývat.
V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu - aplikace, platební karta, věrnostní karta typu CCS, čip několika společností, jen pro automobilku nebo zdarma. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, což komplikuje život lidem, kteří po EU cestují elektromobilem. Dokonce jsou některé formy plateb v zahraničí zakázané.
Situace nenechala klidným europoslance Tomáše Zdechovského, který ve věci interpeloval Evropskou komisi. „Pokud EU podporuje ekologickou mobilitu, měla by také usnadnit život řidičům, kteří tyto automobily používají. Současná nejednotnost nabíječek a způsobů placení totiž vede k tomu, že stále více lidí pochybuje o zakoupení elektrických nebo hybridních automobilů, ačkoliv se jinak sami řadí mezi fanoušky tohoto způsobu dopravy,“ uvádí Zdechovský.
Zdechovskému odpověděla eurokomisařka pro dopravu Adina Văleanová, která potvrdila, že se jedná o vážný problém: „Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva vyžaduje, aby všechny veřejně přístupné dobíjecí stanice poskytovaly uživatelům elektrických vozidel možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s dotčeným dodavatelem elektřiny nebo provozovatelem. Toto ustanovení však bylo v právních předpisech členských států provedeno různě, takže placení je skutečně pro uživatele obtížné, zejména při cestách do zahraničí.“
„Paní eurokomisařka dále přislíbila, že se otázkou bude ještě v letošním roce zabývat. Nemohu se ale zbavit pocitu, že tato problematika se měla řešit před tím, než se elektromobilita začala až dost nekriticky podporovat. Teď už totiž bude velmi náročné vše napravit a cesty do zahraničí s elektromobilem dál budou horor,“ doplňuje Zdechovský.
Jednotné registrační značky a sjednocení ekoplaket však Komise neplánuje
Văleanová se dále vyjádřila i k otázce, zda Komise plánuje sjednotit podmínky pro provoz ekologických vozidel a zavést jednotné speciální registrační značky pro ekologicky šetrná vozidla. Např. rakouská ekologická vozidla totiž mohou i do tzv. IG-L zóny, které mají chránit okolní přírodu před exhalacemi a hlukem z dopravy, česká a další však nikoliv.
„Tuto další nelogickou diskriminaci už ale Komise harmonizovat neplánuje. Dál tak bude trvat, že rakouské elektroauto bude třeba moci někde parkovat zdarma, české od stejné značky už však nikoliv,“ kroutí hlavou Zdechovský s tím, že bude pokračovat v tlaku na Komisi, aby změnila názor.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.
Mercedes-Benz představil novou verzi elektrického CLA, který se považuje za nejchytřejší a nejefektivnější model značky. Tento elektromobil je očekávaným nástupcem v segmentu základních elektromobilů a má ambici stát se přímým konkurentem pro Tesla Model 3. Jaký dojem zanechává nový Mercedes CLA na první pohled? To se dozvíte v našem exkluzivním pohledu na tento model.
Před dvanácti lety Mercedes-Benz poprvé představil model CLA a zájem o něj nepolevuje. Nyní automobilka odhalila třetí generaci, která posouvá hranice technologie a designu na zcela novou úroveň.
Xiaomi začalo dodávat svůj elektrický sporťák SU7 Ultra prvním zákazníkům, ale místo oslav řeší nečekané problémy. Spekulanti okamžitě rozjeli přeprodej za vyšší ceny a zloději se zaměřili na luxusní zlaté logo, které mizí z vozů a končí v online aukcích.
Čas letí jako voda a od premiéry první verze GR Yarisu v Tokiu uběhlo v lednu už 5 let. Proto na počátku roku 2024 nastal čas představit první modernizaci, která měla za cíl odstranit neduhy a celkově vůz posunout ještě úroveň výš. Jak se to povedlo?
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.