V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu, a to ačkoliv EU prezentuje ekologicky šetrná vozidla jako jediné řešení ekologické krize. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, některé formy jsou v zahraničí dokonce zakázané. Evropská komise už ale v odpovědi na interpelaci europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) přislíbila, že se tématem bude zabývat.
V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu - aplikace, platební karta, věrnostní karta typu CCS, čip několika společností, jen pro automobilku nebo zdarma. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, což komplikuje život lidem, kteří po EU cestují elektromobilem. Dokonce jsou některé formy plateb v zahraničí zakázané.
Situace nenechala klidným europoslance Tomáše Zdechovského, který ve věci interpeloval Evropskou komisi. „Pokud EU podporuje ekologickou mobilitu, měla by také usnadnit život řidičům, kteří tyto automobily používají. Současná nejednotnost nabíječek a způsobů placení totiž vede k tomu, že stále více lidí pochybuje o zakoupení elektrických nebo hybridních automobilů, ačkoliv se jinak sami řadí mezi fanoušky tohoto způsobu dopravy,“ uvádí Zdechovský.
Zdechovskému odpověděla eurokomisařka pro dopravu Adina Văleanová, která potvrdila, že se jedná o vážný problém: „Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva vyžaduje, aby všechny veřejně přístupné dobíjecí stanice poskytovaly uživatelům elektrických vozidel možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s dotčeným dodavatelem elektřiny nebo provozovatelem. Toto ustanovení však bylo v právních předpisech členských států provedeno různě, takže placení je skutečně pro uživatele obtížné, zejména při cestách do zahraničí.“
„Paní eurokomisařka dále přislíbila, že se otázkou bude ještě v letošním roce zabývat. Nemohu se ale zbavit pocitu, že tato problematika se měla řešit před tím, než se elektromobilita začala až dost nekriticky podporovat. Teď už totiž bude velmi náročné vše napravit a cesty do zahraničí s elektromobilem dál budou horor,“ doplňuje Zdechovský.
Jednotné registrační značky a sjednocení ekoplaket však Komise neplánuje
Văleanová se dále vyjádřila i k otázce, zda Komise plánuje sjednotit podmínky pro provoz ekologických vozidel a zavést jednotné speciální registrační značky pro ekologicky šetrná vozidla. Např. rakouská ekologická vozidla totiž mohou i do tzv. IG-L zóny, které mají chránit okolní přírodu před exhalacemi a hlukem z dopravy, česká a další však nikoliv.
„Tuto další nelogickou diskriminaci už ale Komise harmonizovat neplánuje. Dál tak bude trvat, že rakouské elektroauto bude třeba moci někde parkovat zdarma, české od stejné značky už však nikoliv,“ kroutí hlavou Zdechovský s tím, že bude pokračovat v tlaku na Komisi, aby změnila názor.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?