V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu, a to ačkoliv EU prezentuje ekologicky šetrná vozidla jako jediné řešení ekologické krize. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, některé formy jsou v zahraničí dokonce zakázané. Evropská komise už ale v odpovědi na interpelaci europoslance Tomáše Zdechovského (KDU-ČSL) přislíbila, že se tématem bude zabývat.
V současné době existuje jen v ČR 7 způsobů platby za dobíjení elektromobilu - aplikace, platební karta, věrnostní karta typu CCS, čip několika společností, jen pro automobilku nebo zdarma. V každé zemi jsou navíc formy platby za nabíjecí stanice různé, což komplikuje život lidem, kteří po EU cestují elektromobilem. Dokonce jsou některé formy plateb v zahraničí zakázané.
Situace nenechala klidným europoslance Tomáše Zdechovského, který ve věci interpeloval Evropskou komisi. „Pokud EU podporuje ekologickou mobilitu, měla by také usnadnit život řidičům, kteří tyto automobily používají. Současná nejednotnost nabíječek a způsobů placení totiž vede k tomu, že stále více lidí pochybuje o zakoupení elektrických nebo hybridních automobilů, ačkoliv se jinak sami řadí mezi fanoušky tohoto způsobu dopravy,“ uvádí Zdechovský.
Zdechovskému odpověděla eurokomisařka pro dopravu Adina Văleanová, která potvrdila, že se jedná o vážný problém: „Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva vyžaduje, aby všechny veřejně přístupné dobíjecí stanice poskytovaly uživatelům elektrických vozidel možnost jednorázového dobití bez uzavření smlouvy s dotčeným dodavatelem elektřiny nebo provozovatelem. Toto ustanovení však bylo v právních předpisech členských států provedeno různě, takže placení je skutečně pro uživatele obtížné, zejména při cestách do zahraničí.“
„Paní eurokomisařka dále přislíbila, že se otázkou bude ještě v letošním roce zabývat. Nemohu se ale zbavit pocitu, že tato problematika se měla řešit před tím, než se elektromobilita začala až dost nekriticky podporovat. Teď už totiž bude velmi náročné vše napravit a cesty do zahraničí s elektromobilem dál budou horor,“ doplňuje Zdechovský.
Jednotné registrační značky a sjednocení ekoplaket však Komise neplánuje
Văleanová se dále vyjádřila i k otázce, zda Komise plánuje sjednotit podmínky pro provoz ekologických vozidel a zavést jednotné speciální registrační značky pro ekologicky šetrná vozidla. Např. rakouská ekologická vozidla totiž mohou i do tzv. IG-L zóny, které mají chránit okolní přírodu před exhalacemi a hlukem z dopravy, česká a další však nikoliv.
„Tuto další nelogickou diskriminaci už ale Komise harmonizovat neplánuje. Dál tak bude trvat, že rakouské elektroauto bude třeba moci někde parkovat zdarma, české od stejné značky už však nikoliv,“ kroutí hlavou Zdechovský s tím, že bude pokračovat v tlaku na Komisi, aby změnila názor.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?