Slovák Marek Sýkora, navigujúci českého jazdca Mira Zapletala vo vozidle Ford F150 EVO nebude pekne spomínať na tretiu etapu Rallye Dakar 2020. V ich skvelom výkone, ktorý predviedli v úvodných dvoch etapách totiž v štvrtej etape pribrzdila technická porucha.
Poďme však pekne po poriadku a pozrime sa najskôr na to, čo všetkých účastníkov tohtoročného Dakaru čakalo. Tretia etapa Rallye Dakar 2020 v sebe zahŕňala totiž hneď dve zaujímavosti. V prvom rade, rovnako ako aj vo včerajšej, druhej etape, súťažiaci až do štartu nevedeli presne kade budú musieť absolvovať trať. Dôvodom bol fakt, že itineráre a roadbooky obdržali súťažiaci až na štarte etapy. Táto novinka, ktorá bude použitá iba v niektorých etapách Rallye Dakar 2020, má zabrániť veľkým tímom v preskúmavaní trate pred jej štartom a následnej možnosti skracovaniu si niektorých úsekov ich posádkami. Tým, že súťažiaci dostanú itineráre a roadbooky až priamo na štarte majú všetci zúčastnení pri zdolávaní trate absolútne rovnaké podmienky. Druhou zaujímavosťou bola samotná rýchlostná skúška, ktorá štartovala, ale aj končila v meste Neom a tvorila akúsi slučku s dĺžkou meraného úseku 427 kilometrov a 77 kilometrov dlhým prejazdom. Pri jej zdolávaní sa súťažiaci museli vyrovnať najskôr s tvrdým kamenistým povrchom, ktorý sa následne zmenil na piesok, ale aj pomerne veľkými prevýšeniami, keď sa profil trate zdvihol až do nadmorskej výšky 1400 metrov nad morom. Popri zdolávaní trate ich čakali prejazdy kaňonmi a kopcami, pričom sa súťažiaci priblížili až k Jordánskym hraniciam. Míra s Marekom do spomínanej etapy nastúpili s ambíciami minimálne zopakovať výkon z prvej a druhej etapy, prípadne sa posunúť v priebežnom hodnotení z osemnásteho miesta smerom hore. Ako to však býva zvykom, človek mieni, osud mení a takto to bolo aj v prípade československej posádky. Zatiaľ čo na prvom wayponte na 43 kilometri dojazdili na dvadsiatom druhom mieste, na druhom, ktorý bol na 101 kilometri to už bolo pätnáste miesto. Žiaľ po tomto sľubnom výkone prišla drobná technická porucha v podobe roztrhnutej manžety na poloosi. Následná výmena poloosi trvala dlhých takmer štyridsať minút, čo samozrejme znamenalo stratu a prepad na šesťdesiatu siedmu priečku priebežného poradia. Po peknej a hlavne veľmi rýchlej naháňačke v ostatnej časti etapy sa Mirovi s Marekom podarilo postupne vylepšovať svoje postavenie až im napokon v cieli štvrtej etapy patrila konečná tridsiata piata priečka. „Bola to naozaj nádherná etapa, rýchla a naozaj nám sedela, čo bolo vidno aj na našich časoch. Žiaľ približne na stosiedmom kilometri sme začuli z auta nejaké rany a pri kontrole sme zistili, že nám nejaké drevo roztrhlo manžetu na kĺbe a vytieklo všetko mazivo. Následná výmena celej poloosi nám zabrala takmer štyridsať minút. Okrem tejto poruchy sme ešte asi desať kilometrov pred cieľom menili koleso. Samozrejme nachytali sme stratu, ale taký je Dakar. Jeden deň je lepší, iný horší. Podstatné je, že sa držíme v hre a máme pred sebou ešte deväť etáp v ktorých budeme bojovať,“ opísal dnešnú etapu Marek Sýkora. Zajtra pokračuje Rallye Dakar 2020 štvrtou etapou z Neomu do Al Ula, v ktorej na všetkých súťažiacich čaká 453 súťažných kilometrov a 219 prejazdových. Samozrejme účinkovanie posádky Zapletal – Sýkora budeme opäť podrobne sledovať.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.