Slovák Marek Sýkora, navigujúci českého jazdca Mira Zapletala vo vozidle Ford F150 EVO nebude pekne spomínať na tretiu etapu Rallye Dakar 2020. V ich skvelom výkone, ktorý predviedli v úvodných dvoch etapách totiž v štvrtej etape pribrzdila technická porucha.
Poďme však pekne po poriadku a pozrime sa najskôr na to, čo všetkých účastníkov tohtoročného Dakaru čakalo. Tretia etapa Rallye Dakar 2020 v sebe zahŕňala totiž hneď dve zaujímavosti. V prvom rade, rovnako ako aj vo včerajšej, druhej etape, súťažiaci až do štartu nevedeli presne kade budú musieť absolvovať trať. Dôvodom bol fakt, že itineráre a roadbooky obdržali súťažiaci až na štarte etapy. Táto novinka, ktorá bude použitá iba v niektorých etapách Rallye Dakar 2020, má zabrániť veľkým tímom v preskúmavaní trate pred jej štartom a následnej možnosti skracovaniu si niektorých úsekov ich posádkami. Tým, že súťažiaci dostanú itineráre a roadbooky až priamo na štarte majú všetci zúčastnení pri zdolávaní trate absolútne rovnaké podmienky. Druhou zaujímavosťou bola samotná rýchlostná skúška, ktorá štartovala, ale aj končila v meste Neom a tvorila akúsi slučku s dĺžkou meraného úseku 427 kilometrov a 77 kilometrov dlhým prejazdom. Pri jej zdolávaní sa súťažiaci museli vyrovnať najskôr s tvrdým kamenistým povrchom, ktorý sa následne zmenil na piesok, ale aj pomerne veľkými prevýšeniami, keď sa profil trate zdvihol až do nadmorskej výšky 1400 metrov nad morom. Popri zdolávaní trate ich čakali prejazdy kaňonmi a kopcami, pričom sa súťažiaci priblížili až k Jordánskym hraniciam. Míra s Marekom do spomínanej etapy nastúpili s ambíciami minimálne zopakovať výkon z prvej a druhej etapy, prípadne sa posunúť v priebežnom hodnotení z osemnásteho miesta smerom hore. Ako to však býva zvykom, človek mieni, osud mení a takto to bolo aj v prípade československej posádky. Zatiaľ čo na prvom wayponte na 43 kilometri dojazdili na dvadsiatom druhom mieste, na druhom, ktorý bol na 101 kilometri to už bolo pätnáste miesto. Žiaľ po tomto sľubnom výkone prišla drobná technická porucha v podobe roztrhnutej manžety na poloosi. Následná výmena poloosi trvala dlhých takmer štyridsať minút, čo samozrejme znamenalo stratu a prepad na šesťdesiatu siedmu priečku priebežného poradia. Po peknej a hlavne veľmi rýchlej naháňačke v ostatnej časti etapy sa Mirovi s Marekom podarilo postupne vylepšovať svoje postavenie až im napokon v cieli štvrtej etapy patrila konečná tridsiata piata priečka. „Bola to naozaj nádherná etapa, rýchla a naozaj nám sedela, čo bolo vidno aj na našich časoch. Žiaľ približne na stosiedmom kilometri sme začuli z auta nejaké rany a pri kontrole sme zistili, že nám nejaké drevo roztrhlo manžetu na kĺbe a vytieklo všetko mazivo. Následná výmena celej poloosi nám zabrala takmer štyridsať minút. Okrem tejto poruchy sme ešte asi desať kilometrov pred cieľom menili koleso. Samozrejme nachytali sme stratu, ale taký je Dakar. Jeden deň je lepší, iný horší. Podstatné je, že sa držíme v hre a máme pred sebou ešte deväť etáp v ktorých budeme bojovať,“ opísal dnešnú etapu Marek Sýkora. Zajtra pokračuje Rallye Dakar 2020 štvrtou etapou z Neomu do Al Ula, v ktorej na všetkých súťažiacich čaká 453 súťažných kilometrov a 219 prejazdových. Samozrejme účinkovanie posádky Zapletal – Sýkora budeme opäť podrobne sledovať.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.