Rally Dakar 2019 začala opravdu zostra. Pokud byl pro Instaforex Loprais Team perný už úvodní den, pak druhá etapa z Pisca do San Juanu de Marcona byla ještě o poznání dramatičtější. Tatra Jamal – Queen 69 sice kvůli technickým problémům a dvěma defektům výrazněji ztratila, nicméně posádka Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora hlásí: Máme za sebou očistec, ale valíme dál!
V úterý 8. ledna byl na programu měřený úsek dlouhý 342 kilometrů, který účastníky nejtěžší automobilové a motocyklové soutěže světa provedl pískem dun i po pláži, mezi skalami i po pistách. Kamiony vyrážely do speciálky až v deset hodin dopoledne, kdy se poušť už stihla ohřát a písek byl hodně měkký a rozježděný od dříve startujících automobilů, motorek a čtyřkolek.
Aleš Loprais začal speciálku svižně, brzy dostihl prvního soupeře, ale radost netrvala dlouho.
„Udělal jsem chybu, když jsem hodně tlačil po dojetí jednoho z Kamazů," přiznává Aleš Loprais. „Měl jsem radost a říkal jsem si, že teď vezmeme jednoho po druhém, protože duny jsou naše teritorium. Jenže z jedné duny jsem se pustil rychleji, než bych měl. Při tom se nám odrazila pneumatika a museli jsme měnit defekt. To je v písku vždy složitější, protože tam nelze najít tvrdé místo. Ve finále nám výměna trvala dlouhých dvacet minut."
A zničenou pneumatiku musela česko-španělská trojice v úterý měnit ještě jednou.
„Další defekt jsme měli na nádherné pláži, kde jsem vůbec nečekal, že by tam mohl být nějaký šutr. Najednou jsme ucítili ránu, jakých je za etapu spousta, ale po pěti kilometrech pneumatika úplně explodovala a vzala s sebou i kus blatníku," popisuje druhou nepříjemnost dne 38letý pilot. Avšak největší martyrium mělo teprve přijít. Posádka bojovala dál, dokud ji nezačaly znervózňovat nepříjemné zvuky a rány do kabiny, kvůli kterým Loprais nejprve zvolnil a pak i zastavil.
„Myslel jsem si, že je to nefunkční tlumení kabiny, ale pak jsme dostali strach, že se nám uvolnil motor, což by byl fatální, v etapě neopravitelný problém," pokračuje Loprais. „Rozhodli jsme se jet dál, ale bylo to jen takové přežívání."
Výsledkem je 85minutová ztráta a pokles na 18. místo v průběžném pořadí.
Z cíle rychlostní zkoušky musela Tatra se startovním číslem 507 absolvovat ještě přibližně dvouhodinový přejezd do dalšího bivaku, kam dorazila okolo půl deváté už za tmy jako jedna z posledních. Týmu tak chvíli trvalo, než vůbec našel místo, kde zaparkovat. Následně se potvrdilo, že příčinou problému byly tlumiče kabiny, které tým do půlnoci vyměnil. Teprve pak následovala přibližně dvouhodinová běžná údržba.
„Přežili jsme očistec a snad to bude lepší. Doufám! Protože první dvě etapy pro nás zatím nebyly nic moc, ale teď se to štěstí určitě obrátí. Nevzdáváme to, valíme dál!" uzavírá Aleš Loprais.
Situaci Lopraisovi a jeho parťákům komplikuje fakt, že pro třetí etapu pořadatelé soutěže už dlouho dopředu naplánovali společný start a tím pádem i promíchání startovního pole automobilů, bugin SxS a kamionů. Zatímco jindy vyrážejí nejtěžší stroje na trať až za ostatními, tentokrát pojedou všichni dohromady. Tatra v barvách Instaforex Loprais Teamu odstartuje až jako 85. a okolo sebe bude mít hlavně malé buggy, které bude muset předjíždět, což bude další výrazný handicap.
Středeční etapa ze San Juanu de Marcona do Arequipy provede účastníky Rally Dakar poprvé v historii soutěže písečnými dunami oblasti Acarí. Celkem měří 798 kilometrů, z nichž se 331 pojede na čas. Aleš Loprais odstartuje do speciálky v 15:52 hod SEČ.
Průběžné pořadí kamionů po 2. etapě:1. Nikolajev / Jakovlev / Rybakov (Kamaz) 4:56:56 hod2. De Rooy / Rodewald / Torrallardona (Iveco) +4:23 min3. Villagra / Yacopini / Torlaschi (Iveco) +7:23 min...18. Loprais / Alcayna / Pokora (Tatra) +1:31:08 hod
Zdroj: Racing Media
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).