Hned úvodní etapa 41. ročníku Rally Dakar připomněla trojici Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora, proč je tato soutěž považována za nejnáročnější na světě. Přestože pondělní speciálka byla relativně krátká, prožila posádka Instaforex Loprais Teamu několik perných chvilek.
Soutěžící nejprve absolvovali dopolední přesun z peruánské metropole Limy směrem na jih do Pisca, v jehož okolí se v písečných dunách odpoledne jel měřený úsek dlouhý 84 kilometrů. Peruánci vytvořili fantastickou atmosféru, když tisícovky lidí lemovaly trať i na přejezdu a nadšeně zdravily nejen soutěžní, ale i doprovodné vozy.
Velké množství fanoušků bylo také na trati rychlostní zkoušky a červeno-bílo-černá Tatra Jamal – Queen 69 málem doplatila na záludný žertík několika z nich.
„V prvním úseku jsme skočili do takového malého trychtýře, kam nás navedli duchaplní diváci," popisuje Aleš Loprais. „Ukazovali, abychom to tam píchli, což jsme udělali. Vzápětí jsme ale zjistili, že jsme tam jediní a že tam nemáme co dělat. Nějakým zázrakem se nám odtamtud podařilo vyjet, ale předjely nás dva kamiony."
Loprais se pustil do stíhací jízdy a dostihl Tona van Genugtena. Oba kamiony pak vjely do řečiště, kde v prachu zvířeném Nizozemcovým vozem nebylo možné soupeře předjet. Padesát kilometrů před cílem navíc posádka ucítila zápach gumy.
„Báli jsme se, co to je, proto jsme jeli na plných gumách, jenže to zase hrozilo, že zapadneme. Navíc nám odešel intercom, takže jsme se neslyšeli," pokračuje ve výčtu dakarských nástrah, které o sobě daly vědět hned první den, 38letý závodník z Frenštátu pod Radhoštěm.
Jak se později ukázalo, posádka se startovním číslem 507 dojížděla do cíle na pomalém defektu levé přední pneumatiky. Přesto byla celkově osmá, když za vítězným Nikolajevem zaostala jen o necelých šest minut.
„Naskočili jsme do první etapy, jak se sluší a patří. Nechápu, že jsme po takových trablech osmí. Jsem fakt rád, že to tak dopadlo," oddechl si v bivaku Loprais.
V úterý 8. ledna se soutěžní posádky vydají dále na jih do města San Juan de Marcona. Z celkových 799 kilometrů se na čas pojede speciálka dlouhá 342 km.
Průběžné pořadí kamionů po 1. etapě:1. Nikolajev / Jakovlev / Rybakov (Kamaz) 1:09:052. Van Genugten / Der Kinderen / Willemsen (Iveco) +0:183. Villagra / Yacopini / Torlaschi (Iveco) +0:53...8. Loprais / Alcayna / Pokora (Tatra) +5:44
Zdroj: Racing Media
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.