Hned úvodní etapa 41. ročníku Rally Dakar připomněla trojici Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora, proč je tato soutěž považována za nejnáročnější na světě. Přestože pondělní speciálka byla relativně krátká, prožila posádka Instaforex Loprais Teamu několik perných chvilek.
Soutěžící nejprve absolvovali dopolední přesun z peruánské metropole Limy směrem na jih do Pisca, v jehož okolí se v písečných dunách odpoledne jel měřený úsek dlouhý 84 kilometrů. Peruánci vytvořili fantastickou atmosféru, když tisícovky lidí lemovaly trať i na přejezdu a nadšeně zdravily nejen soutěžní, ale i doprovodné vozy.
Velké množství fanoušků bylo také na trati rychlostní zkoušky a červeno-bílo-černá Tatra Jamal – Queen 69 málem doplatila na záludný žertík několika z nich.
„V prvním úseku jsme skočili do takového malého trychtýře, kam nás navedli duchaplní diváci," popisuje Aleš Loprais. „Ukazovali, abychom to tam píchli, což jsme udělali. Vzápětí jsme ale zjistili, že jsme tam jediní a že tam nemáme co dělat. Nějakým zázrakem se nám odtamtud podařilo vyjet, ale předjely nás dva kamiony."
Loprais se pustil do stíhací jízdy a dostihl Tona van Genugtena. Oba kamiony pak vjely do řečiště, kde v prachu zvířeném Nizozemcovým vozem nebylo možné soupeře předjet. Padesát kilometrů před cílem navíc posádka ucítila zápach gumy.
„Báli jsme se, co to je, proto jsme jeli na plných gumách, jenže to zase hrozilo, že zapadneme. Navíc nám odešel intercom, takže jsme se neslyšeli," pokračuje ve výčtu dakarských nástrah, které o sobě daly vědět hned první den, 38letý závodník z Frenštátu pod Radhoštěm.
Jak se později ukázalo, posádka se startovním číslem 507 dojížděla do cíle na pomalém defektu levé přední pneumatiky. Přesto byla celkově osmá, když za vítězným Nikolajevem zaostala jen o necelých šest minut.
„Naskočili jsme do první etapy, jak se sluší a patří. Nechápu, že jsme po takových trablech osmí. Jsem fakt rád, že to tak dopadlo," oddechl si v bivaku Loprais.
V úterý 8. ledna se soutěžní posádky vydají dále na jih do města San Juan de Marcona. Z celkových 799 kilometrů se na čas pojede speciálka dlouhá 342 km.
Průběžné pořadí kamionů po 1. etapě:1. Nikolajev / Jakovlev / Rybakov (Kamaz) 1:09:052. Van Genugten / Der Kinderen / Willemsen (Iveco) +0:183. Villagra / Yacopini / Torlaschi (Iveco) +0:53...8. Loprais / Alcayna / Pokora (Tatra) +5:44
Zdroj: Racing Media
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.