Hned úvodní etapa 41. ročníku Rally Dakar připomněla trojici Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora, proč je tato soutěž považována za nejnáročnější na světě. Přestože pondělní speciálka byla relativně krátká, prožila posádka Instaforex Loprais Teamu několik perných chvilek.
Soutěžící nejprve absolvovali dopolední přesun z peruánské metropole Limy směrem na jih do Pisca, v jehož okolí se v písečných dunách odpoledne jel měřený úsek dlouhý 84 kilometrů. Peruánci vytvořili fantastickou atmosféru, když tisícovky lidí lemovaly trať i na přejezdu a nadšeně zdravily nejen soutěžní, ale i doprovodné vozy.
Velké množství fanoušků bylo také na trati rychlostní zkoušky a červeno-bílo-černá Tatra Jamal – Queen 69 málem doplatila na záludný žertík několika z nich.
„V prvním úseku jsme skočili do takového malého trychtýře, kam nás navedli duchaplní diváci," popisuje Aleš Loprais. „Ukazovali, abychom to tam píchli, což jsme udělali. Vzápětí jsme ale zjistili, že jsme tam jediní a že tam nemáme co dělat. Nějakým zázrakem se nám odtamtud podařilo vyjet, ale předjely nás dva kamiony."
Loprais se pustil do stíhací jízdy a dostihl Tona van Genugtena. Oba kamiony pak vjely do řečiště, kde v prachu zvířeném Nizozemcovým vozem nebylo možné soupeře předjet. Padesát kilometrů před cílem navíc posádka ucítila zápach gumy.
„Báli jsme se, co to je, proto jsme jeli na plných gumách, jenže to zase hrozilo, že zapadneme. Navíc nám odešel intercom, takže jsme se neslyšeli," pokračuje ve výčtu dakarských nástrah, které o sobě daly vědět hned první den, 38letý závodník z Frenštátu pod Radhoštěm.
Jak se později ukázalo, posádka se startovním číslem 507 dojížděla do cíle na pomalém defektu levé přední pneumatiky. Přesto byla celkově osmá, když za vítězným Nikolajevem zaostala jen o necelých šest minut.
„Naskočili jsme do první etapy, jak se sluší a patří. Nechápu, že jsme po takových trablech osmí. Jsem fakt rád, že to tak dopadlo," oddechl si v bivaku Loprais.
V úterý 8. ledna se soutěžní posádky vydají dále na jih do města San Juan de Marcona. Z celkových 799 kilometrů se na čas pojede speciálka dlouhá 342 km.
Průběžné pořadí kamionů po 1. etapě:1. Nikolajev / Jakovlev / Rybakov (Kamaz) 1:09:052. Van Genugten / Der Kinderen / Willemsen (Iveco) +0:183. Villagra / Yacopini / Torlaschi (Iveco) +0:53...8. Loprais / Alcayna / Pokora (Tatra) +5:44
Zdroj: Racing Media
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.