Hned úvodní etapa 41. ročníku Rally Dakar připomněla trojici Aleš Loprais, Ferran Marco Alcayna, Petr Pokora, proč je tato soutěž považována za nejnáročnější na světě. Přestože pondělní speciálka byla relativně krátká, prožila posádka Instaforex Loprais Teamu několik perných chvilek.
Soutěžící nejprve absolvovali dopolední přesun z peruánské metropole Limy směrem na jih do Pisca, v jehož okolí se v písečných dunách odpoledne jel měřený úsek dlouhý 84 kilometrů. Peruánci vytvořili fantastickou atmosféru, když tisícovky lidí lemovaly trať i na přejezdu a nadšeně zdravily nejen soutěžní, ale i doprovodné vozy.
Velké množství fanoušků bylo také na trati rychlostní zkoušky a červeno-bílo-černá Tatra Jamal – Queen 69 málem doplatila na záludný žertík několika z nich.
„V prvním úseku jsme skočili do takového malého trychtýře, kam nás navedli duchaplní diváci," popisuje Aleš Loprais. „Ukazovali, abychom to tam píchli, což jsme udělali. Vzápětí jsme ale zjistili, že jsme tam jediní a že tam nemáme co dělat. Nějakým zázrakem se nám odtamtud podařilo vyjet, ale předjely nás dva kamiony."
Loprais se pustil do stíhací jízdy a dostihl Tona van Genugtena. Oba kamiony pak vjely do řečiště, kde v prachu zvířeném Nizozemcovým vozem nebylo možné soupeře předjet. Padesát kilometrů před cílem navíc posádka ucítila zápach gumy.
„Báli jsme se, co to je, proto jsme jeli na plných gumách, jenže to zase hrozilo, že zapadneme. Navíc nám odešel intercom, takže jsme se neslyšeli," pokračuje ve výčtu dakarských nástrah, které o sobě daly vědět hned první den, 38letý závodník z Frenštátu pod Radhoštěm.
Jak se později ukázalo, posádka se startovním číslem 507 dojížděla do cíle na pomalém defektu levé přední pneumatiky. Přesto byla celkově osmá, když za vítězným Nikolajevem zaostala jen o necelých šest minut.
„Naskočili jsme do první etapy, jak se sluší a patří. Nechápu, že jsme po takových trablech osmí. Jsem fakt rád, že to tak dopadlo," oddechl si v bivaku Loprais.
V úterý 8. ledna se soutěžní posádky vydají dále na jih do města San Juan de Marcona. Z celkových 799 kilometrů se na čas pojede speciálka dlouhá 342 km.
Průběžné pořadí kamionů po 1. etapě:1. Nikolajev / Jakovlev / Rybakov (Kamaz) 1:09:052. Van Genugten / Der Kinderen / Willemsen (Iveco) +0:183. Villagra / Yacopini / Torlaschi (Iveco) +0:53...8. Loprais / Alcayna / Pokora (Tatra) +5:44
Zdroj: Racing Media
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?