Tým X-raid Mini neměl na letošním Dakaru v podstatě žádnou šanci ani na podium. Dle týmového šéfa, Svena Quandta, byli znevýhodněni také tím, že jejich speciály jsou dieselové čtyřkolky.
Mezi lety 2012 a 2015 dokázal německý tým X-raid se speciály Mini All4-Racing opanovat Rally Dakar. Letos tým do Jižní Ameriky přivezl přepracovanou verzi speciálu Mini John Cooper Works Rally. Ale proti buggy Peugeotu s pouze zadním pohonem neměli zdaleka šanci. X-raid měl v TOP 10 sice tři auta, ale do boje o podium promlouvat nemohl. Orlando Terranova byl v cíli nejlepším Mini až na šestém místě se ztrátou asi dvou hodin.
Týmový manažer, Sven Quandt, se zpětně za Dakarem ohlíží: "Byl to těžký Dakar a to nejen nezbytně ze sportovního hlediska. Letos byly podmínky pro všechny velmi náročné. Teploty zkraje Dakaru přes 40 stupňů, pak vysoké výšky v Bolívii přes 4000 metrů a k tomu spousta dešťů a zimy. To bylo jak fyzicky tak mentálně velmi náročné. Naši mechanici přesto odvedli super práci a předvedli výdrž."
"Naše Mini i letos předvedly svoji spolehlivost, bohužel pravidla vynutila vliv, kterému jsme nemohli zabránit a který zamezil lepším výsledkům. K tomu patří také to, že dieselové čtyřkolky byly díky technickým pravidlům v jasné nevýhodě. Spousta rychlých, vlnitých a kamenitých pasáží, které letos byly v harmonogramu, byly pro naše Mini těžké.
Neměli jsme na nich žádnou šanci proti buggy. Proto se budeme v budoucnu ještě více zabývat otázkou dvoukolky," říká šéf týmu. Nejslibněji se ze sestavy Mini jevil Mikko Hirvonen. Fin dlouho držel pozici, která mu při jeho druhém Dakaru slibovala vyhlídky na boj o podium. Jenže pak udělala dvojice navigační chybu a navíc se srazila s kamionem - při tom došlo k poškození chladiče. Hirvonen tak dojel do cíle na 13. místě.
Hirvonen zažil spoustu obtíží v jeden den"Určitě to letos bylo těžší a větší výzvou než vloni. Nakonec to nevyšlo podle našeho plánu, ale na začátku jsme měli dobrou rychlost a byli jsme spokojení. Spousta problémů které jsme měli, nás potkaly v jediný den. To ale patří k Dakaru, moc jsem si to užil, je to dobrodružství. Dojeli jsme do cíle, což mě těší. Auto fungovalo dobře. S vylepšeními, která jsme na autě udělali, jsme měli reálnou šanci na podium," říká Mikko Hirvonen.
Také Orlando Terranova věří, že měl na víc než 6. místo: "Byl to pěkný závod. První týden byl pro nás těžký, protože jsme udělali několik chyb. Ty nás stály hodně času, ale druhý týden už byl dobrý. Etapy byly dlouhé a náročné na navigaci, ale auto bylo fantastické, což nás těší."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.