Ten, kdo chce vyhrát na Dakaru, musí sedět ve voze jedné ze značek Peugeot, Mini a nebo Toyota. Právě tato auta udávají tempo v posledních letech. Přitom se všechny tři vozy dost zásadně liší.
Souboj mezi továrními týmy Peugeot, Mini a Toyota je také soubojem různých koncepcí závodních vozů. Všechny tři značky postavily svá auta na rámové konstrukci, na které je karoserie z uhlíkových vláken a kevlaru. Tím však podobnosti těchto tří aut končí.
Mini a Toyota sází na pohon všech kol. Z toho vychází další vlastnosti vozu - například maximální propružení (250 milimetrů) nebo velikost kol (16 palců). Zatímco v německu vyvinutý speciál Mini pohání turbodieselový motor, v Jižní Africe vyvinutá Toyota má pod kapotou motor atmosferický spalující benzín.
Z toho vyplývá rozdílná minimální provozní hmotnost (to znamená bez pohonných hmot, které na Dakaru dosahují 80 kilogramů). Díky tomu by mělo dojít k vyrovnání většího točivého momentu turbomotorů a také vyšší ztráty výkonu atmosferické jednotky ve vysokých nadmořských výškách. Minimálně zkraje etapy má Toyota vždy nevýhodu ve vyšší váze, protože musí vést více benzínu.
Peugeot používá turbodiesel V6, který se pohonnému ústrojí Mini hodně podobá. Oba motory mají objem 2 933 cm3 a jsou tlakovány dvěma turbodmychadly. Protože však Peugeot nemá čtyřkolku (poháněná jsou pouze zadní kola), vází jejich speciály o 700 kilogramů méně než Mini. Také propružení je výrazně vyšší (460 milimetrů). Autu také pomáhají ohromná kola, která mají průměr 95 centimetrů!
Teoreticky musí mít buggy větší šanci na vítězství - alespoň v Africe, kde se valnou většinu času jelo na poušti v offroad podmínkách. V Jižní Americe, kde se jezdí od roku 2009, se převážně jezdí na pistách. V roce 2016 jsou jen dvě pouštní etapy. Teoreticky by tak měly mít výhodu čtyřkolky. Ve prospěch buggy však hovoří vyšší maximální rychlost, kterou mohli jezdci Peugeotu plně uplatnit například při přejezdech solných plání.
Peugeot je prvním týmem v historii, který nasadil koncept buggy na Rally Dakar. Zajímavé je, že X-Raid už delší dobu testuje schopnosti buggy - vloni i letos nasadil do soutěže jeden speciál. Guerlain Chicherit jezdí se šasi, které vyvinul X-Raid, pohání jej benzínový motor.
Mini All4 Racing Toyota Hilux Peugeot 2008 DKR16 Motor turbodiesel atmosferický turbodiesel Umístění motoru vpředu vpředu vzadu Válce V6 V8 V6 Zdvihový objem (cm3) 2 933 4 969 2 933 Výkon (koně) 320 387 350 Karoserie SUV Pick-up Buggy Pohon 4x4 4x4 zadní náprava Propružení (v mm) 250 250 460 Minimální hmotnost (v kg) 1 953,0 1 877,5 1280,0Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?