Ten, kdo chce vyhrát na Dakaru, musí sedět ve voze jedné ze značek Peugeot, Mini a nebo Toyota. Právě tato auta udávají tempo v posledních letech. Přitom se všechny tři vozy dost zásadně liší.
Souboj mezi továrními týmy Peugeot, Mini a Toyota je také soubojem různých koncepcí závodních vozů. Všechny tři značky postavily svá auta na rámové konstrukci, na které je karoserie z uhlíkových vláken a kevlaru. Tím však podobnosti těchto tří aut končí.
Mini a Toyota sází na pohon všech kol. Z toho vychází další vlastnosti vozu - například maximální propružení (250 milimetrů) nebo velikost kol (16 palců). Zatímco v německu vyvinutý speciál Mini pohání turbodieselový motor, v Jižní Africe vyvinutá Toyota má pod kapotou motor atmosferický spalující benzín.
Z toho vyplývá rozdílná minimální provozní hmotnost (to znamená bez pohonných hmot, které na Dakaru dosahují 80 kilogramů). Díky tomu by mělo dojít k vyrovnání většího točivého momentu turbomotorů a také vyšší ztráty výkonu atmosferické jednotky ve vysokých nadmořských výškách. Minimálně zkraje etapy má Toyota vždy nevýhodu ve vyšší váze, protože musí vést více benzínu.
Peugeot používá turbodiesel V6, který se pohonnému ústrojí Mini hodně podobá. Oba motory mají objem 2 933 cm3 a jsou tlakovány dvěma turbodmychadly. Protože však Peugeot nemá čtyřkolku (poháněná jsou pouze zadní kola), vází jejich speciály o 700 kilogramů méně než Mini. Také propružení je výrazně vyšší (460 milimetrů). Autu také pomáhají ohromná kola, která mají průměr 95 centimetrů!
Teoreticky musí mít buggy větší šanci na vítězství - alespoň v Africe, kde se valnou většinu času jelo na poušti v offroad podmínkách. V Jižní Americe, kde se jezdí od roku 2009, se převážně jezdí na pistách. V roce 2016 jsou jen dvě pouštní etapy. Teoreticky by tak měly mít výhodu čtyřkolky. Ve prospěch buggy však hovoří vyšší maximální rychlost, kterou mohli jezdci Peugeotu plně uplatnit například při přejezdech solných plání.
Peugeot je prvním týmem v historii, který nasadil koncept buggy na Rally Dakar. Zajímavé je, že X-Raid už delší dobu testuje schopnosti buggy - vloni i letos nasadil do soutěže jeden speciál. Guerlain Chicherit jezdí se šasi, které vyvinul X-Raid, pohání jej benzínový motor.
Mini All4 Racing Toyota Hilux Peugeot 2008 DKR16 Motor turbodiesel atmosferický turbodiesel Umístění motoru vpředu vpředu vzadu Válce V6 V8 V6 Zdvihový objem (cm3) 2 933 4 969 2 933 Výkon (koně) 320 387 350 Karoserie SUV Pick-up Buggy Pohon 4x4 4x4 zadní náprava Propružení (v mm) 250 250 460 Minimální hmotnost (v kg) 1 953,0 1 877,5 1280,0Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.