Ten, kdo chce vyhrát na Dakaru, musí sedět ve voze jedné ze značek Peugeot, Mini a nebo Toyota. Právě tato auta udávají tempo v posledních letech. Přitom se všechny tři vozy dost zásadně liší.
Souboj mezi továrními týmy Peugeot, Mini a Toyota je také soubojem různých koncepcí závodních vozů. Všechny tři značky postavily svá auta na rámové konstrukci, na které je karoserie z uhlíkových vláken a kevlaru. Tím však podobnosti těchto tří aut končí.
Mini a Toyota sází na pohon všech kol. Z toho vychází další vlastnosti vozu - například maximální propružení (250 milimetrů) nebo velikost kol (16 palců). Zatímco v německu vyvinutý speciál Mini pohání turbodieselový motor, v Jižní Africe vyvinutá Toyota má pod kapotou motor atmosferický spalující benzín.
Z toho vyplývá rozdílná minimální provozní hmotnost (to znamená bez pohonných hmot, které na Dakaru dosahují 80 kilogramů). Díky tomu by mělo dojít k vyrovnání většího točivého momentu turbomotorů a také vyšší ztráty výkonu atmosferické jednotky ve vysokých nadmořských výškách. Minimálně zkraje etapy má Toyota vždy nevýhodu ve vyšší váze, protože musí vést více benzínu.
Peugeot používá turbodiesel V6, který se pohonnému ústrojí Mini hodně podobá. Oba motory mají objem 2 933 cm3 a jsou tlakovány dvěma turbodmychadly. Protože však Peugeot nemá čtyřkolku (poháněná jsou pouze zadní kola), vází jejich speciály o 700 kilogramů méně než Mini. Také propružení je výrazně vyšší (460 milimetrů). Autu také pomáhají ohromná kola, která mají průměr 95 centimetrů!
Teoreticky musí mít buggy větší šanci na vítězství - alespoň v Africe, kde se valnou většinu času jelo na poušti v offroad podmínkách. V Jižní Americe, kde se jezdí od roku 2009, se převážně jezdí na pistách. V roce 2016 jsou jen dvě pouštní etapy. Teoreticky by tak měly mít výhodu čtyřkolky. Ve prospěch buggy však hovoří vyšší maximální rychlost, kterou mohli jezdci Peugeotu plně uplatnit například při přejezdech solných plání.
Peugeot je prvním týmem v historii, který nasadil koncept buggy na Rally Dakar. Zajímavé je, že X-Raid už delší dobu testuje schopnosti buggy - vloni i letos nasadil do soutěže jeden speciál. Guerlain Chicherit jezdí se šasi, které vyvinul X-Raid, pohání jej benzínový motor.
Mini All4 Racing Toyota Hilux Peugeot 2008 DKR16 Motor turbodiesel atmosferický turbodiesel Umístění motoru vpředu vpředu vzadu Válce V6 V8 V6 Zdvihový objem (cm3) 2 933 4 969 2 933 Výkon (koně) 320 387 350 Karoserie SUV Pick-up Buggy Pohon 4x4 4x4 zadní náprava Propružení (v mm) 250 250 460 Minimální hmotnost (v kg) 1 953,0 1 877,5 1280,0Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.