Takový propad meziročních prodejů ojetých aut čekal málokdo, bude ale lépe

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.
TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň., foto: TOP CENTRUM car
AutoRoad.cz 21. května 2020 00:47
Sdílej:

Z údajů o trhu, které v rámci celé Evropy sleduje český automotive startup Carvago, vyplývá, že letos v dubnu poklesl prodej ojetých vozů meziročně o 86 %. Koronavirová pandemie způsobila rovněž snížení cen ojetin zhruba o 5 %. Během následujících měsíců se ale očekává výrazné oživení aktuálně stagnujícího trhu.

Zatímco ještě v únoru zaznamenával trh ojetých aut meziroční růst o necelá 2 %, v březnu se propadl o téměř 40 % a v dubnu pak o 86 % oproti stejným měsícům v minulém roce. Dramatický propad prodejů postihl vozy všech značek, relativně nejméně ale české stálice Škoda Fabia (-71 %) a Octavia (- 4 %). O více než 90 % klesly prodeje vozů Ford Galaxy, Dacia Sandero, Citroën C3, Seat Ibiza nebo Renault Captur.

„S takovou situací se trh ojetin ještě nesetkal. Jde o pravděpodobně nejzásadnější moment našeho podnikání, založeného na analýze tržních dat a čistě on-line transakcích s ojetými vozy. Očekáváme zásadní změnu chování zákazníků, kteří budou mnohem citlivější na cenu a náročnější na služby, a samozřejmě i přístupu prodejců a dealerů ojetých automobilů, kteří budou muset začít pracovat s daty a celkově digitalizovat svoje podnikání,“ říká Jan Kranát, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Carvago.

Až do letošního jara meziročně rostla průměrná cena ojetých vozů, nyní ale došlo k propadu o zhruba 5 % a průměrná cena nabízeného ojetého vozu je 255 000 korun. Zákazníci nakupují především již zlevněné vozy, ze kterých mají prodejci jen minimální marži. Současný trend preferování levnějších vozů bude pokračovat i v několika následujících měsících. Společnost odhaduje, že během několika měsíců dosáhne trh ojetých vozů mezi 70 a 80 % výkonu předchozího roku.

„Celá situace není nijak překvapivá vzhledem k tomu, že byly zavřeny všechny kamenné pobočky, ve kterých by si zákazníci mohli koupit vůz. Realizovány tak byly hlavně již rozjednané zakázky. Pokud by byl trh připraven na online prodej, nemusela se opatření projevit tak drasticky,“ dodává Jan Kranát.

Vozy, kterých se propad cen dotkl nejvíce, mají nastavenou výkupní cenu a marži s ohledem na to, že se budou prodávat delší dobu. Zároveň nelze předpokládat, že by již zlevněné vozy dále šly s cenou dolů. Nízká likvidita se v dlouhodobém pohledu projeví především nižší výkupní cenou v případě opětovného prodeje.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.