Teplých dnů rychle přibývá a co může být lepšího než si užívat slunečních paprsků s nebem nad hlavou. Server autoroad.cz vám přináší tipy na čtyři sportovní roadstery, které se dají koupit za dvojnásobek průměrného platu.
Nejprve si pojďme říct, co to vlastně roadster je. K mému překvapení se v definici roadsteru často chybuje. Roadster, také známý jako spyder nebo spider, je automobil s dvěma sedadly, většinou bez střechy nebo se skládací střechou. Neplést si s kabriolety, které poskytují nejčastěji 2+2 míst k sezení.
Pak tu máme různé automobilové koncepce, těmi jsou např. klasická, kde motor je vpředu a pohání zadní kola. Další koncepce je vše vpředu, kdy motor a poháněná kola jsou v přední části automobilu. A pak, v dřívějších dobách značně rozšířenou, koncepci vše vzadu, kdy motor se nachází v zadní části vozu a pohání kola zadní nápravy, no a nakonec tu máme koncepci s motorem umístěným uprostřed za sedadly posádky.
Klasická koncepce: Mazda MX-5Mazda MX-5 je zaslouženě nejprodávanějším roadsterem na světě. Díky klasické koncepci s motorem vpředu a náhonem zadních kol je neskutečně hravá a zábavná. Za dva průměrné platy lze pořídit druhou generaci a při troše hledání i se silnějším motorem a samosvorným diferenciálem. Tím motorem je otáčky milující čtyřválec o objemu 1840 ccm, který podává výkon 107 kW (146 koní) až v 7000 ot./min, točivý moment má hodnotu 168 N.m. To stačí 1140 kg vážícímu roadsteru ke zdolání rychlosti 100 km/h za 8,5 s a maximální rychlost je 205 km/h.
Vše vpředu: Fiat BarchettaMalý Fiátek používá platformu Punta první generace. Přední kola tohoto 1060 kg vážícího vozu roztáčí motor o objemu 1747 ccm, který má výkon 96 kW (130 koní) a točivý moment 164 N.m., díky čemuž Barchetta zrychlí z 0 na 100 km/h za 8,9 s a může se rozjet až na 200 km/h. O tom, jak povedený roadster Fiat postavil svědčí i to, že v jednom díle Top Gearu se všichni tři hlavní protagonisté vzácně shodli na tom, že Barchetta byl z testovaných roadsterů tím nejlepším.
Vše vzadu: Smart RoadsterRoadsterů s motorem za zadní nápravou je jako šafránu a těch dostupných ještě míň. Do cenové hladiny se vejde snad jen Smart Roadster. Jeho zadní kola roztáčí přeplňovaný tříválec o objemu 698 ccm s výkonem 60 kW (82 koní) a točivým momentem 110 N.m. Že nejde o bůh ví jaký výkon snad nemusím zdůrazňovat. Ale díky muší váze pouhých 790 kg přeci jen brzdou provozu nebudete. Smart je na "stovce" za 10,9 s a maximální rychlost činí 180 km/h.
Motor uprostřed: MG-FVozů s koncepcí supersportů není mnoho a za rozumnou cenu ještě méně. Při přípravě článku jsem sázel na Toyotu MR2, ale ta se bohužel za požadovanou cenu dnes už shání těžko. Jako nejlepší vůz s touto koncepcí nám nakonec vyšel britský roadster MG-F, i když se slabším motorem. Tím je uprostřed uložený čtyřválec s objemem 1796 ccm o výkonu 88 kW (120 koní) a točivým momentem 165 N.m. 1060 kg vážící MG zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,2 s a může dál akcelerovat až do rychlosti 193 km/h.
Všechny tyto vozy ve slušném stavu a platnou STK je možné pořídit za ekvivalent dvou průměrných měsíčních platů. Samozřejmě se jedná o vozy vyrobené již před dvěma dekádami, tudíž se musí budoucí majitel při delším užívání zcela jistě připravit na určité náklady spojené se servisem. Ale bude odměněn pocitem výjimečnosti, sluncem nad hlavou a skvělým pocitem z řízení.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.