Po třech letech Mercedes-Benz končí s Třídou X

Mercedes-Benz třídy X Powerful Adventurer
Mercedes-Benz třídy X Powerful Adventurer, foto: Mercedes-Benz
Petr Boháč , AutoRoad.cz 4. února 2020 19:42
Sdílej:

Představením Třídy X vstoupila automobilka Mercedes-Benz do pro něj nového segmentu středně velkých pick-upů. Nyní bylo rozhodnuto, že koncem května letošního roku bude jeho výroba ukončena.

Když automobilka Mercedes-Benz uvedla studii nového terénního pick-upu, zvedly se velmi pozitivní reakce. Já sám jsem doslova toužil se s tímto vozem někdy svést. Avšak s příchodem sériového provedení přišlo částečné vystřízlivění. Kromě Austrálie a Jihoafrické republiky zaznamenala automobilka se svým modelem X relativně mizivé prodeje. Globální prodeje dosáhly něco přes 30 000 automobilů. V České republice se za celou dobu produkce prodalo 181 kusů, z čehož téměř polovina připadla na vrcholné provedení X350d.

Zastoupení automobilky uvádí, že zákazníci mají poslední možnost k objednání X350d. K dispozici je ještě nevelké množství skladových vozů a to jak se čtyřváleci, tak i s šestiválci. O případném nástupci se prozatím nemluví a je dost pravděpodobné, že se nástupce nedočkáme. Takže jestli toužíte po pick-upu s hvězdou ve znaku, radil bych moc neotálet.

A proč vlastně nebyla Třída X i přes očekávání úspěšná?Důvodů může být hned několik. Zde si dovolím vyjádřit svůj osobní názor. Když se objevil koncept Třídy X, byl jsem z vozu nadšený. Po uvedení sérového provedení na trh mé nadšení částečně opadlo, ale stále jsem Xko považoval za nejlepší pick-up na trhu. Nyní pro vás připravuji týdenní test a už si tvrzením, že jde o nejlepší pick-up na našem trhu nejsem úplně jistý. Přijde mi, že u Mercedesu promarnili příležitost. Třída X vychází z Nissanu Navara a na stejném základně vzniká i Renault Alaskan. A v tom je asi právě ten problém. Mercedes-Benz se snaží ze Třídy X udělat prémiový produkt, ale v podstatě jen maskuje plebiscitní původ a jeho jediným trumfem je úžasný 3.0 litrový šestiválec.

Ale co s tím?Každému kdo je jen trochu v obraze, je jasné, že aby automobilky prosperovaly, sdílet díly prostě musí. Ale Navarra není šťastná volba. Kabina není nijak zvlášť prostorná a ani svou velikostí nebudí patřičný respekt. U Nissanu a Renaultu asi o.k., ale Mercedes by přeci jen měl mířit někam úplně jinam.

A pak mi to došlo, když sem byl s X350d v Krkonoších, potkal jsem za 3 dny pouze jedno jediné další Xko. Ostatních japonských pick-upů, popřípadně Amaraků od VW jsem napočítal dohromady asi 15. Ale k mému překvapení nejhojnější pick-up, kterého jsem na horách potakl, byl ten, který se k nám oficiálně ani nedováží. Byl jím Dodge RAM. Jen tohoto jediného modelu jezdilo v té oblasti stejné, ne-li větší množství, než všech ostatních pick-upů dobromady. Přesně tohle Mercedes potřebuje, Full-Size pick-up. S ním by byl na evropském trhu vskutku nepřehlédnutelný a jedinečný.

Podíval jsem se na portfolio uskupení Renault-Nissan a narazil na ve Státech prodáváný Nissan Titan. Již jako Nissan vypadá pick-up úžasně. A to jak z věnci, tak i uvnitř. V porovnání s mnou testovanou X350d byl skoro o tolik dál, o kolik je Superb oproti Fabii. Kdyby Mercedes přišel s novou generací Třídy X postavenou na základě Titana s hranatým designem Třídy G, asi bych prodal ledvinu, abych si ho mohl koupit. To o současné, končící generaci říci nemůžu.

Pokud tyto řádky čte někdo od Mercedesu, budu rád když se tato má myšlenka dostane někam výš k vedení automobilky. A kdyby náhodou uznali, že se jedná o skvělý nápad, tak bych jako všimné uvítal jeden Titan X350d ve své garáži.

Stalo se
Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.

Novinky
Toyota Aygo X (2025)

Stylovější, silnější, úspornější. Toyota Aygo X z Kolína překvapila hybridem a technikou z Yarisu

Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.

Novinky ze světa EV
Zeekr 7x

Nový Zeekr 7X: Kladivo na soupeře Tesla model Y, Kia EV5 nebo Audi Q6 e-tron a BMW iX3?

Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.

Novinky ze světa EV
Alpine crossover A390

Alpine A390: Francouzská odpověď na elektrické SUV. Tři motory, výkon až 470 koní a dojezd přes 550 km

Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.