Představením Třídy X vstoupila automobilka Mercedes-Benz do pro něj nového segmentu středně velkých pick-upů. Nyní bylo rozhodnuto, že koncem května letošního roku bude jeho výroba ukončena.
Když automobilka Mercedes-Benz uvedla studii nového terénního pick-upu, zvedly se velmi pozitivní reakce. Já sám jsem doslova toužil se s tímto vozem někdy svést. Avšak s příchodem sériového provedení přišlo částečné vystřízlivění. Kromě Austrálie a Jihoafrické republiky zaznamenala automobilka se svým modelem X relativně mizivé prodeje. Globální prodeje dosáhly něco přes 30 000 automobilů. V České republice se za celou dobu produkce prodalo 181 kusů, z čehož téměř polovina připadla na vrcholné provedení X350d.
Zastoupení automobilky uvádí, že zákazníci mají poslední možnost k objednání X350d. K dispozici je ještě nevelké množství skladových vozů a to jak se čtyřváleci, tak i s šestiválci. O případném nástupci se prozatím nemluví a je dost pravděpodobné, že se nástupce nedočkáme. Takže jestli toužíte po pick-upu s hvězdou ve znaku, radil bych moc neotálet.
A proč vlastně nebyla Třída X i přes očekávání úspěšná?Důvodů může být hned několik. Zde si dovolím vyjádřit svůj osobní názor. Když se objevil koncept Třídy X, byl jsem z vozu nadšený. Po uvedení sérového provedení na trh mé nadšení částečně opadlo, ale stále jsem Xko považoval za nejlepší pick-up na trhu. Nyní pro vás připravuji týdenní test a už si tvrzením, že jde o nejlepší pick-up na našem trhu nejsem úplně jistý. Přijde mi, že u Mercedesu promarnili příležitost. Třída X vychází z Nissanu Navara a na stejném základně vzniká i Renault Alaskan. A v tom je asi právě ten problém. Mercedes-Benz se snaží ze Třídy X udělat prémiový produkt, ale v podstatě jen maskuje plebiscitní původ a jeho jediným trumfem je úžasný 3.0 litrový šestiválec.
Ale co s tím?Každému kdo je jen trochu v obraze, je jasné, že aby automobilky prosperovaly, sdílet díly prostě musí. Ale Navarra není šťastná volba. Kabina není nijak zvlášť prostorná a ani svou velikostí nebudí patřičný respekt. U Nissanu a Renaultu asi o.k., ale Mercedes by přeci jen měl mířit někam úplně jinam.
A pak mi to došlo, když sem byl s X350d v Krkonoších, potkal jsem za 3 dny pouze jedno jediné další Xko. Ostatních japonských pick-upů, popřípadně Amaraků od VW jsem napočítal dohromady asi 15. Ale k mému překvapení nejhojnější pick-up, kterého jsem na horách potakl, byl ten, který se k nám oficiálně ani nedováží. Byl jím Dodge RAM. Jen tohoto jediného modelu jezdilo v té oblasti stejné, ne-li větší množství, než všech ostatních pick-upů dobromady. Přesně tohle Mercedes potřebuje, Full-Size pick-up. S ním by byl na evropském trhu vskutku nepřehlédnutelný a jedinečný.
Podíval jsem se na portfolio uskupení Renault-Nissan a narazil na ve Státech prodáváný Nissan Titan. Již jako Nissan vypadá pick-up úžasně. A to jak z věnci, tak i uvnitř. V porovnání s mnou testovanou X350d byl skoro o tolik dál, o kolik je Superb oproti Fabii. Kdyby Mercedes přišel s novou generací Třídy X postavenou na základě Titana s hranatým designem Třídy G, asi bych prodal ledvinu, abych si ho mohl koupit. To o současné, končící generaci říci nemůžu.
Pokud tyto řádky čte někdo od Mercedesu, budu rád když se tato má myšlenka dostane někam výš k vedení automobilky. A kdyby náhodou uznali, že se jedná o skvělý nápad, tak bych jako všimné uvítal jeden Titan X350d ve své garáži.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.