Bonusy a malusy. Dva pojmy, které výraznou měrou ovlivňují cenu povinného ručení. Kdy získáte bonus, kdy očekávat malus a jak předejít drahému pojištění a zajistit si co nejlevnější produkt na trhu?
Cenu povinného ručení ovlivňuje řada faktorů. Velkou roli hraje jak automobil, tak i sám majitel vozu. Obecně pak platí, že čím silnější a dražší vůz máte, tím více na pojistce zaplatíte, stejně tak si ale připlatí mladý pojistník bydlící ve velkém městě. Získat nejlevnější povinné ručení proto není jen tak, navíc do hry vstupují i bonusy a malusy.
Bonus a malus je spjat s jednotlivými pojistníky, neváže se tak ke konkrétním vozům. Pokud se rozhodnete koupit si nový automobil, bodový stav vám zůstává, stejně tak s vámi jde i ke konkurenční pojišťovně. Jedná se o hodnotící systém, který má pod palcem Česká kancelář pojistitelů.
Co je to bonus?Jak už název napovídá, bonus je odměna, která náleží řidičům za jízdu bez nehod. Za každý beznehodový rok získáte od pojišťovny slevu, obvykle ve výši 5 %, což znamená, že za zhruba 12 let se můžete dostat na maximální 60% zvýhodnění. A sleva 60 % už činí pořádně velkou úsporu na ceně povinného ručení, jezdit bez nehod se proto vyplatí.
Co je to malus?Opakem bonusu je malus, jedná se tedy o přirážku k pojistnému. V případě způsobené nehody můžete očekávat, že vám pojišťovna odečte 12 až 36 měsíců z nasbíraných bonusů, což způsobí nárůst ceny povinného ručení. Jakmile vyčerpáte veškeré bonusy, můžete očekávat vysokou přirážku k základní ceně pojistky.
Jaké je vaše bodové hodnocení?Bonusy i malusy ovlivňují cenu povinného ručení, mnozí řidiči ale vůbec netuší, jak na tom v rámci tohoto bodového systému jsou. Přitom způsoby, jak zjistit vaše hodnocení, existují hned tři.
Bonusy si spočítejtePokud jste za svou řidičskou kariéru nebourali, pak bude výpočet jednoduchý, stačí spočítat, jak dlouho autopojištění platíte. Jestliže například máte sjednané povinné ručení už deset let, pak roky vynásobíte dvanácti měsíci a bonus vám vyjde 120. V případě nehod, je samozřejmě nutné odečíst měsíce, které vám byly pojišťovnou strhnuty.
Zeptejte se na vaší pojišťovněNevíte, jak dlouho máte pojistku sjednanou? Netušíte, v jaké výši vám byl strhnut malus za dopravní nehodu? Nezoufejte a zajděte se na výši bonusů či malusů zeptat do vaší pojišťovny. Ta má přístup do systému České kanceláře pojistitelů a bodový stav vám tak snadno zjistí.
Zjistěte si bodový stav sami na internetuZáznamy z České kanceláře pojistitelů jsou přístupné jen pojišťovnám, nahlížet do nich ale mohou i online srovnávače. Pokud se vám tak nechce chodit na pobočku, porovnejte si povinné ručení na internetu a bodový stav si zjistěte sami z pohodlí domova.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?