Bonusy a malusy. Dva pojmy, které výraznou měrou ovlivňují cenu povinného ručení. Kdy získáte bonus, kdy očekávat malus a jak předejít drahému pojištění a zajistit si co nejlevnější produkt na trhu?
Cenu povinného ručení ovlivňuje řada faktorů. Velkou roli hraje jak automobil, tak i sám majitel vozu. Obecně pak platí, že čím silnější a dražší vůz máte, tím více na pojistce zaplatíte, stejně tak si ale připlatí mladý pojistník bydlící ve velkém městě. Získat nejlevnější povinné ručení proto není jen tak, navíc do hry vstupují i bonusy a malusy.
Bonus a malus je spjat s jednotlivými pojistníky, neváže se tak ke konkrétním vozům. Pokud se rozhodnete koupit si nový automobil, bodový stav vám zůstává, stejně tak s vámi jde i ke konkurenční pojišťovně. Jedná se o hodnotící systém, který má pod palcem Česká kancelář pojistitelů.
Co je to bonus?Jak už název napovídá, bonus je odměna, která náleží řidičům za jízdu bez nehod. Za každý beznehodový rok získáte od pojišťovny slevu, obvykle ve výši 5 %, což znamená, že za zhruba 12 let se můžete dostat na maximální 60% zvýhodnění. A sleva 60 % už činí pořádně velkou úsporu na ceně povinného ručení, jezdit bez nehod se proto vyplatí.
Co je to malus?Opakem bonusu je malus, jedná se tedy o přirážku k pojistnému. V případě způsobené nehody můžete očekávat, že vám pojišťovna odečte 12 až 36 měsíců z nasbíraných bonusů, což způsobí nárůst ceny povinného ručení. Jakmile vyčerpáte veškeré bonusy, můžete očekávat vysokou přirážku k základní ceně pojistky.
Jaké je vaše bodové hodnocení?Bonusy i malusy ovlivňují cenu povinného ručení, mnozí řidiči ale vůbec netuší, jak na tom v rámci tohoto bodového systému jsou. Přitom způsoby, jak zjistit vaše hodnocení, existují hned tři.
Bonusy si spočítejtePokud jste za svou řidičskou kariéru nebourali, pak bude výpočet jednoduchý, stačí spočítat, jak dlouho autopojištění platíte. Jestliže například máte sjednané povinné ručení už deset let, pak roky vynásobíte dvanácti měsíci a bonus vám vyjde 120. V případě nehod, je samozřejmě nutné odečíst měsíce, které vám byly pojišťovnou strhnuty.
Zeptejte se na vaší pojišťovněNevíte, jak dlouho máte pojistku sjednanou? Netušíte, v jaké výši vám byl strhnut malus za dopravní nehodu? Nezoufejte a zajděte se na výši bonusů či malusů zeptat do vaší pojišťovny. Ta má přístup do systému České kanceláře pojistitelů a bodový stav vám tak snadno zjistí.
Zjistěte si bodový stav sami na internetuZáznamy z České kanceláře pojistitelů jsou přístupné jen pojišťovnám, nahlížet do nich ale mohou i online srovnávače. Pokud se vám tak nechce chodit na pobočku, porovnejte si povinné ručení na internetu a bodový stav si zjistěte sami z pohodlí domova.
Čínská automobilka BYD pracuje na své expanzi v Německu a přivádí na trh kompaktní SUV Atto 2. Zároveň plánuje výrazné posílení své dealerské sítě ještě před koncem roku.
Lamborghini chystá revoluci – jeho první elektromobil bude zároveň nejsilnějším vozem v historii značky. Italská automobilka vsadí na špičkovou platformu koncernu VW Group, která slibuje extrémní výkon i luxusní technologie.
Xiaomi, známý především jako výrobce mobilních telefonů a elektroniky, se loni odvážně pustil do automobilového průmyslu se sedanem SU7. Jeho ambice ale nezůstaly u prvního kroku – brzy následovala prémiová verze Ultra, která se právě dostala do prodeje. Nový model překvapil trh svou výrazně nižší cenou, než se původně očekávalo.
Společnost Nissan potvrdila, že k 1. dubnu letošního roku skončí ve funkci generálního ředitele Makoto Uchida. Jeho nástupcem se stane Ivan Espinosa, dosavadní ředitel plánování, který se tímto krokem stane čtvrtým generálním ředitelem společnosti za posledních osm let.
Po delší době se do našeho testu dostala čtvrtá generace Škody Octavia v oblíbené konfiguraci s dvoulitrovým turbodieselem o výkonu 110 kW a automatickou převodovkou DSG. Oproti verzi před modernizací přináší osvěžený design, nové motorizace, lepší infotainment a pár dalších detailů. Je dieselová verze optimální volbou nebo má smysl sáhnout spíše po levnější benzínové variantě 1.5 eTSI s totožným výkonem?
Audi A6 e-tron, čistě elektrická verze, byla loni v létě jedním z nových přírůstků do portfolia, ale to neznamená konec spalovacích motorů. K elektrické variantě se nyní připojuje nový model A6 Avant, který stále využívá tradiční naftové a benzínové motory. I když je vybaven mild-hybridním systémem, stále patří k nejtradičnějším pohonům, které si můžete pořídit v segmentu prémiových vozů.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.