Bonusy a malusy. Dva pojmy, které výraznou měrou ovlivňují cenu povinného ručení. Kdy získáte bonus, kdy očekávat malus a jak předejít drahému pojištění a zajistit si co nejlevnější produkt na trhu?
Cenu povinného ručení ovlivňuje řada faktorů. Velkou roli hraje jak automobil, tak i sám majitel vozu. Obecně pak platí, že čím silnější a dražší vůz máte, tím více na pojistce zaplatíte, stejně tak si ale připlatí mladý pojistník bydlící ve velkém městě. Získat nejlevnější povinné ručení proto není jen tak, navíc do hry vstupují i bonusy a malusy.
Bonus a malus je spjat s jednotlivými pojistníky, neváže se tak ke konkrétním vozům. Pokud se rozhodnete koupit si nový automobil, bodový stav vám zůstává, stejně tak s vámi jde i ke konkurenční pojišťovně. Jedná se o hodnotící systém, který má pod palcem Česká kancelář pojistitelů.
Co je to bonus?Jak už název napovídá, bonus je odměna, která náleží řidičům za jízdu bez nehod. Za každý beznehodový rok získáte od pojišťovny slevu, obvykle ve výši 5 %, což znamená, že za zhruba 12 let se můžete dostat na maximální 60% zvýhodnění. A sleva 60 % už činí pořádně velkou úsporu na ceně povinného ručení, jezdit bez nehod se proto vyplatí.
Co je to malus?Opakem bonusu je malus, jedná se tedy o přirážku k pojistnému. V případě způsobené nehody můžete očekávat, že vám pojišťovna odečte 12 až 36 měsíců z nasbíraných bonusů, což způsobí nárůst ceny povinného ručení. Jakmile vyčerpáte veškeré bonusy, můžete očekávat vysokou přirážku k základní ceně pojistky.
Jaké je vaše bodové hodnocení?Bonusy i malusy ovlivňují cenu povinného ručení, mnozí řidiči ale vůbec netuší, jak na tom v rámci tohoto bodového systému jsou. Přitom způsoby, jak zjistit vaše hodnocení, existují hned tři.
Bonusy si spočítejtePokud jste za svou řidičskou kariéru nebourali, pak bude výpočet jednoduchý, stačí spočítat, jak dlouho autopojištění platíte. Jestliže například máte sjednané povinné ručení už deset let, pak roky vynásobíte dvanácti měsíci a bonus vám vyjde 120. V případě nehod, je samozřejmě nutné odečíst měsíce, které vám byly pojišťovnou strhnuty.
Zeptejte se na vaší pojišťovněNevíte, jak dlouho máte pojistku sjednanou? Netušíte, v jaké výši vám byl strhnut malus za dopravní nehodu? Nezoufejte a zajděte se na výši bonusů či malusů zeptat do vaší pojišťovny. Ta má přístup do systému České kanceláře pojistitelů a bodový stav vám tak snadno zjistí.
Zjistěte si bodový stav sami na internetuZáznamy z České kanceláře pojistitelů jsou přístupné jen pojišťovnám, nahlížet do nich ale mohou i online srovnávače. Pokud se vám tak nechce chodit na pobočku, porovnejte si povinné ručení na internetu a bodový stav si zjistěte sami z pohodlí domova.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?