Bonusy a malusy. Dva pojmy, které výraznou měrou ovlivňují cenu povinného ručení. Kdy získáte bonus, kdy očekávat malus a jak předejít drahému pojištění a zajistit si co nejlevnější produkt na trhu?
Cenu povinného ručení ovlivňuje řada faktorů. Velkou roli hraje jak automobil, tak i sám majitel vozu. Obecně pak platí, že čím silnější a dražší vůz máte, tím více na pojistce zaplatíte, stejně tak si ale připlatí mladý pojistník bydlící ve velkém městě. Získat nejlevnější povinné ručení proto není jen tak, navíc do hry vstupují i bonusy a malusy.
Bonus a malus je spjat s jednotlivými pojistníky, neváže se tak ke konkrétním vozům. Pokud se rozhodnete koupit si nový automobil, bodový stav vám zůstává, stejně tak s vámi jde i ke konkurenční pojišťovně. Jedná se o hodnotící systém, který má pod palcem Česká kancelář pojistitelů.
Co je to bonus?Jak už název napovídá, bonus je odměna, která náleží řidičům za jízdu bez nehod. Za každý beznehodový rok získáte od pojišťovny slevu, obvykle ve výši 5 %, což znamená, že za zhruba 12 let se můžete dostat na maximální 60% zvýhodnění. A sleva 60 % už činí pořádně velkou úsporu na ceně povinného ručení, jezdit bez nehod se proto vyplatí.
Co je to malus?Opakem bonusu je malus, jedná se tedy o přirážku k pojistnému. V případě způsobené nehody můžete očekávat, že vám pojišťovna odečte 12 až 36 měsíců z nasbíraných bonusů, což způsobí nárůst ceny povinného ručení. Jakmile vyčerpáte veškeré bonusy, můžete očekávat vysokou přirážku k základní ceně pojistky.
Jaké je vaše bodové hodnocení?Bonusy i malusy ovlivňují cenu povinného ručení, mnozí řidiči ale vůbec netuší, jak na tom v rámci tohoto bodového systému jsou. Přitom způsoby, jak zjistit vaše hodnocení, existují hned tři.
Bonusy si spočítejtePokud jste za svou řidičskou kariéru nebourali, pak bude výpočet jednoduchý, stačí spočítat, jak dlouho autopojištění platíte. Jestliže například máte sjednané povinné ručení už deset let, pak roky vynásobíte dvanácti měsíci a bonus vám vyjde 120. V případě nehod, je samozřejmě nutné odečíst měsíce, které vám byly pojišťovnou strhnuty.
Zeptejte se na vaší pojišťovněNevíte, jak dlouho máte pojistku sjednanou? Netušíte, v jaké výši vám byl strhnut malus za dopravní nehodu? Nezoufejte a zajděte se na výši bonusů či malusů zeptat do vaší pojišťovny. Ta má přístup do systému České kanceláře pojistitelů a bodový stav vám tak snadno zjistí.
Zjistěte si bodový stav sami na internetuZáznamy z České kanceláře pojistitelů jsou přístupné jen pojišťovnám, nahlížet do nich ale mohou i online srovnávače. Pokud se vám tak nechce chodit na pobočku, porovnejte si povinné ručení na internetu a bodový stav si zjistěte sami z pohodlí domova.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.