Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

AutoRoad.cz, 9. prosince 2019, 00:31 Google+

Poptávka po dieselech opět ožívá a vliv aféry Dieselgate na prodej vozů v České republice definitivně skončil. Vypovídá o tom řada ukazatelů z trhu jak nových, tak ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavii, která je dlouhodobě nejprodávanějším vozem mezi novými i ojetými automobily. Nyní je navíc podle dat ideální okamžik pro koupi dieselové verze v provedení 1.6 TDI, která se už ve čtvrté generaci Octavií neobjeví a současné vozy tak mohou podražit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia Scout 4x4

Škoda Octavia Scout 4x4 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Prvním vodítkem, že negativní vliv aféry Dieselgate na prodej dieselových vozů skončil, je nárůst podílu prodávaných ojetých osobních aut s naftovým motorem, ke kterému došlo po dlouhé době ve třetím kvartálu letošního roku. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl.

Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu propadu podílu aut s dieselovým motorem než v předchozím roce, kdy se negativní vliv aféry Dieselgate projevil v plné síle. Navíc v posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu se vrátil nad hranici 30 %.

Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o dieselové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Řada z nich, jako například Volkswagen Golf, se prodává z drtivé většiny v benzínovém provedení. Vliv aféry Dieselgate je tedy dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný.

Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku. Podle dat SDA totiž v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových. Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu).

Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzí
Z pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů (například u dnes již čtyřletých aut viz graf č. 5 a 6). Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.

V první polovině roku 2018 pak došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny dnes již čtyřletých Octavií s motorizací 1.6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. kvartálu letošního roku vykazovala cena téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že dojde u ojetých vozů Škoda Octavia s motorizací 1.6 TDI ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Škody Octavia 4. generace v příštím roce, kdy se nová verze přestane vyrábět se slabším naftovým motorem a bude se prodávat jen ve verzi 2.0 TDI. Z pohledu statistiky se tak zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi naftové Octavie s motorem 1.6 TDI, která je obecně žádaná pro svoji užitnou hodnotu, tedy dobrý poměr mezi spotřebou paliva, velikostí a cenou.

Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných benzínových verzí podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Na grafu č. 7 je patrné, jaký vliv na cenu čtyřletých dvojkových Octavií měla trojková generace. Po dobu čtyř let od uvedení nové generace cena čtyřletých vozidel předchozí generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií dostala v roce 2017 trojková generace. V případě dieselových Octavií byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel dvojkové generace výrazně menší. Zatímco benzínové čtyřleté Octavie podražily oproti dvojkové generaci čtyřletých Octavií o více než 100 000 Kč, v případě dieselových variant byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).

Vytisknout

Diskuze: Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Volvo XC40

Volvo ještě bezpečnější! Těžko ale říci, komu udělá nová změna radost

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud