Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

AutoRoad.cz, 9. prosince 2019, 00:31 Google+

Poptávka po dieselech opět ožívá a vliv aféry Dieselgate na prodej vozů v České republice definitivně skončil. Vypovídá o tom řada ukazatelů z trhu jak nových, tak ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavii, která je dlouhodobě nejprodávanějším vozem mezi novými i ojetými automobily. Nyní je navíc podle dat ideální okamžik pro koupi dieselové verze v provedení 1.6 TDI, která se už ve čtvrté generaci Octavií neobjeví a současné vozy tak mohou podražit.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Škoda Octavia Scout 4x4

Škoda Octavia Scout 4x4 | foto: Olga Káňová, Autoroad.cz

Sdílejte článek

Prvním vodítkem, že negativní vliv aféry Dieselgate na prodej dieselových vozů skončil, je nárůst podílu prodávaných ojetých osobních aut s naftovým motorem, ke kterému došlo po dlouhé době ve třetím kvartálu letošního roku. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl.

Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu propadu podílu aut s dieselovým motorem než v předchozím roce, kdy se negativní vliv aféry Dieselgate projevil v plné síle. Navíc v posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu se vrátil nad hranici 30 %.

Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o dieselové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Řada z nich, jako například Volkswagen Golf, se prodává z drtivé většiny v benzínovém provedení. Vliv aféry Dieselgate je tedy dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný.

Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku. Podle dat SDA totiž v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových. Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu).

Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzí
Z pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů (například u dnes již čtyřletých aut viz graf č. 5 a 6). Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.

V první polovině roku 2018 pak došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny dnes již čtyřletých Octavií s motorizací 1.6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. kvartálu letošního roku vykazovala cena téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že dojde u ojetých vozů Škoda Octavia s motorizací 1.6 TDI ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Škody Octavia 4. generace v příštím roce, kdy se nová verze přestane vyrábět se slabším naftovým motorem a bude se prodávat jen ve verzi 2.0 TDI. Z pohledu statistiky se tak zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi naftové Octavie s motorem 1.6 TDI, která je obecně žádaná pro svoji užitnou hodnotu, tedy dobrý poměr mezi spotřebou paliva, velikostí a cenou.

Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných benzínových verzí podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Na grafu č. 7 je patrné, jaký vliv na cenu čtyřletých dvojkových Octavií měla trojková generace. Po dobu čtyř let od uvedení nové generace cena čtyřletých vozidel předchozí generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií dostala v roce 2017 trojková generace. V případě dieselových Octavií byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel dvojkové generace výrazně menší. Zatímco benzínové čtyřleté Octavie podražily oproti dvojkové generaci čtyřletých Octavií o více než 100 000 Kč, v případě dieselových variant byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Poptávka po dieselech opět ožívá. Octavia 1.6 TDI může podražit

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Autobazary

Proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě? Důvodů je celá řada

Škoda Kamiq Scoutline

ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

mitsubishi l200

Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

Škoda Octavia Liftback

NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

Honda Civic Type R

Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

Brussels-Motor-Show

Jsou PHEV trumfem výrobců automobilů pro rok 2020?

Toyota RAV4 plug in hybrid

Stane se Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bestsellerem roku 2020?

Toyota GR Supra

Toyota představuje model GR Supra s novým přeplňovaným motorem 2,0 litru

VAZ-2107 Mad Max

Postapokalyptická Lada pro Šíleného Maxe? Na Ukrajině je možné vše

Toyota

Toyota spouští službu KINTO na pronájem sdílení a spolujízdu aut

reklama

Doporučujeme

Volvo XC40

Volvo ještě bezpečnější! Těžko ale říci, komu udělá nová změna radost

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Stane se Toyota RAV4 Plug-in Hybrid bestsellerem roku 2020?

  2. Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

  3. NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

  4. ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

  5. Po městě bez emisí, e-skútry od firmy Hecht

  6. Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud