Poptávka po dieselech opět ožívá a vliv aféry Dieselgate na prodej vozů v České republice definitivně skončil. Vypovídá o tom řada ukazatelů z trhu jak nových, tak ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavii, která je dlouhodobě nejprodávanějším vozem mezi novými i ojetými automobily. Nyní je navíc podle dat ideální okamžik pro koupi dieselové verze v provedení 1.6 TDI, která se už ve čtvrté generaci Octavií neobjeví a současné vozy tak mohou podražit.
Prvním vodítkem, že negativní vliv aféry Dieselgate na prodej dieselových vozů skončil, je nárůst podílu prodávaných ojetých osobních aut s naftovým motorem, ke kterému došlo po dlouhé době ve třetím kvartálu letošního roku. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl.
Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu propadu podílu aut s dieselovým motorem než v předchozím roce, kdy se negativní vliv aféry Dieselgate projevil v plné síle. Navíc v posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu se vrátil nad hranici 30 %.
Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o dieselové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Řada z nich, jako například Volkswagen Golf, se prodává z drtivé většiny v benzínovém provedení. Vliv aféry Dieselgate je tedy dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný.
Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku. Podle dat SDA totiž v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových. Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu).
Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzíZ pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů (například u dnes již čtyřletých aut viz graf č. 5 a 6). Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.
V první polovině roku 2018 pak došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny dnes již čtyřletých Octavií s motorizací 1.6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. kvartálu letošního roku vykazovala cena téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že dojde u ojetých vozů Škoda Octavia s motorizací 1.6 TDI ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Škody Octavia 4. generace v příštím roce, kdy se nová verze přestane vyrábět se slabším naftovým motorem a bude se prodávat jen ve verzi 2.0 TDI. Z pohledu statistiky se tak zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi naftové Octavie s motorem 1.6 TDI, která je obecně žádaná pro svoji užitnou hodnotu, tedy dobrý poměr mezi spotřebou paliva, velikostí a cenou.
Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných benzínových verzí podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Na grafu č. 7 je patrné, jaký vliv na cenu čtyřletých dvojkových Octavií měla trojková generace. Po dobu čtyř let od uvedení nové generace cena čtyřletých vozidel předchozí generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií dostala v roce 2017 trojková generace. V případě dieselových Octavií byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel dvojkové generace výrazně menší. Zatímco benzínové čtyřleté Octavie podražily oproti dvojkové generaci čtyřletých Octavií o více než 100 000 Kč, v případě dieselových variant byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.