Poptávka po dieselech opět ožívá a vliv aféry Dieselgate na prodej vozů v České republice definitivně skončil. Vypovídá o tom řada ukazatelů z trhu jak nových, tak ojetých aut. Nejvíce patrné je to na Škodě Octavii, která je dlouhodobě nejprodávanějším vozem mezi novými i ojetými automobily. Nyní je navíc podle dat ideální okamžik pro koupi dieselové verze v provedení 1.6 TDI, která se už ve čtvrté generaci Octavií neobjeví a současné vozy tak mohou podražit.
Prvním vodítkem, že negativní vliv aféry Dieselgate na prodej dieselových vozů skončil, je nárůst podílu prodávaných ojetých osobních aut s naftovým motorem, ke kterému došlo po dlouhé době ve třetím kvartálu letošního roku. Zatímco v prvních šesti měsících tvořil jejich podíl 52 %, za prvních devět měsíců letošního roku vykázaly naftové motory mezi prodávanými ojetinami 55% podíl.
Z hlediska nových vozů došlo letos k mírnějšímu propadu podílu aut s dieselovým motorem než v předchozím roce, kdy se negativní vliv aféry Dieselgate projevil v plné síle. Navíc v posledních měsících začal podíl nových vozů na naftu mírně růst a v říjnu se vrátil nad hranici 30 %.
Zatímco u ojetých aut je dlouhodobě zájem především o dieselové varianty vozů, u nových aut je tomu přesně naopak. Řada z nich, jako například Volkswagen Golf, se prodává z drtivé většiny v benzínovém provedení. Vliv aféry Dieselgate je tedy dobré sledovat na vozech, u nichž byl podíl nových prodaných vozidel na naftu vždy významný.
Mezi novými vozy je měnící se situace proto patrná zejména u modelů Škoda Octavia, která je dlouhodobě nejprodávanějším autem v Česku. Podle dat SDA totiž v posledních měsících docházelo k nárůstu registrací nových dieselových Octavií na úkor benzínových. Například v lednu letošního roku byl podíl nových naftových Octavií 47 %, benzínových 53 %. Od května se situace obrátila ve prospěch dieselových motorů a například v říjnu činil jejich podíl 54 %, zatímco benzínových ubylo na 43 %. V meziročním srovnání došlo letos oproti předchozímu roku k mnohem mírnějšímu propadu podílu nových Octavií na naftu (o 5 procentních bodů oproti 16 procentním bodům v roce 2018, kdy vliv aféry dosáhl podle dat svého vrcholu).
Kvůli aféře Dieselgate došlo u mladých vozů spíše ke zdražení benzínových Octavií než k poklesu cen naftových verzíZ pohledu cen ojetých Octavií ovlivnila aféra Dieselgate trh nejvíce v druhé polovině roku 2017, kdy v důsledku poptávky došlo k neočekávanému nárůstu ceny benzínových modelů (například u dnes již čtyřletých aut viz graf č. 5 a 6). Již koncem loňského roku se však cena vrátila na běžnou očekávanou úroveň.
V první polovině roku 2018 pak došlo k mírně rychlejšímu poklesu ceny dnes již čtyřletých Octavií s motorizací 1.6 TDI, který se však již ustálil a ve 3. kvartálu letošního roku vykazovala cena téměř stagnaci. V příštích letech lze očekávat, že dojde u ojetých vozů Škoda Octavia s motorizací 1.6 TDI ke stabilizaci ceny a případně i k jejímu nárůstu. Důvodem je uvedení Škody Octavia 4. generace v příštím roce, kdy se nová verze přestane vyrábět se slabším naftovým motorem a bude se prodávat jen ve verzi 2.0 TDI. Z pohledu statistiky se tak zdá, že je nyní vhodný okamžik pro koupi naftové Octavie s motorem 1.6 TDI, která je obecně žádaná pro svoji užitnou hodnotu, tedy dobrý poměr mezi spotřebou paliva, velikostí a cenou.
Uvedení nové generace Octavií by však v příštích letech mohlo mít negativní dopad na cenu současných benzínových verzí podobně jako po uvedení Octavií třetí generace. Na grafu č. 7 je patrné, jaký vliv na cenu čtyřletých dvojkových Octavií měla trojková generace. Po dobu čtyř let od uvedení nové generace cena čtyřletých vozidel předchozí generace klesala do doby, než se na trh čtyřletých Octavií dostala v roce 2017 trojková generace. V případě dieselových Octavií byl vliv nové generace na cenu čtyřletých vozidel dvojkové generace výrazně menší. Zatímco benzínové čtyřleté Octavie podražily oproti dvojkové generaci čtyřletých Octavií o více než 100 000 Kč, v případě dieselových variant byl nárůst poloviční (cca 50 000 Kč).
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?