Hlavní město Praha aktuálně disponuje nejmladší nabídkou ojetých automobilů (v průměru 7,2 roku) a drží prvenství i v nejnižším průměrném počtu najetých kilometrů, který činí 128 454. Současně jsou zde nabízené automobily také nejdražší. Trend zánovních automobilů se postupně přesouvá i do dalších krajů. Nejen s těmito daty přišlo AAA AUTO, které kontinuálně monitoruje trh ojetých automobilů po celé střední Evropě.
S velkým náskokem od zbytku krajů nabízí aktuálně nejmladší vozy aktuálně Hlavní město Praha, a to s průměrem 7,2 roku. Následuje Středočeský (9,1 let) a Moravskoslezský kraj (10 let). Opačný konec žebříčku uzavírají kraje Vysočina (11,1 let), Jihočeský (11,2 let) a Ústecký (11,7 let). Rozlohou menší a hustotou méně zabydlené kraje však stále více přebírají trend velkých měst a omlazují svou nabídku. Statistiku zánovních vozů potvrzuje i Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva AURES Holdings, kam patří kromě AAA AUTO i značka Mototechna specializující se na prodej zánovních vozů: “Nejen nabídka zánovních automobilů je na vzestupu.“
Češi jsou národem chatařů a milovníků dovolené. Není tak překvapením, že nejčastější karoserií u aktuálně inzerovaných ojetých vozů ve všech krajích České republiky je kombi. Bez výjimky všude ovládly kombíky první místa jednotlivých krajů v rámci současné nabídky. Stejně tak si druhou pozici drží vozy s karoserií hatchback, které jsou rovněž ve všech jednotlivých krajích druhou oblíbenou volbou. Ten má zastoupení především ve vozech Škoda Octavia, která disponuje mnohdy větším objemem zavazadlového prostoru než leckterý kombík. Třetí nejpopulárnější variantou jsou stále dostupnější vozy SUV. Ty ovládly 12 ze 14 krajů. Výjimkou jsou pouze kraje Pardubický a Ústecký, kde třetí příčku „vybojovaly“ vozy MPV.
S velkým náskokem co do počtu nájezdu inzerovaných vozů vládne této statistice Praha. Zde nejčastější nájezd činí 128 454. Druhé místo zaujímají shodně kraje Středočeský a Moravskoslezský se 152 tisíci, čtvrté místo náleží Zlínskému kraji (162 000). Na opačném konci jsou kraje Liberecký (169 837), Ústecký (170 750) a Vysočina (171 000).
Praha drží prvenství i v nejméně populární disciplíně, kterou je částka, za kterou jsou vozy v ČR aktuálně inzerovány. Nejčastější průměrnou cenou je v hlavním městě 195 000 Kč. Následuje Středočeský kraj, kde za ojetý vůz dají kupující nejčastěji 139 000 Kč a v závěsu kraj Zlínský. Tam částka činí 124 900 Kč. „Cenová hladina inzerovaných vozů zejména v Praze je oproti zbytku České republiky pochopitelně znatelně vyšší, a to i kvůli vyšší výbavě v automobilech.
Obyvatelé především větších aglomerací mají tomu odpovídající a náročnější požadavky na současnou nabídku ojetých vozů,“ vysvětluje Karolína Topolová. Nejlevnější nabídku automobilů najdete v Ústeckém kraji, a to v hodnotě 82 000 Kč. Je to často dáno i tím, že automobily mnohdy slouží jen k popojíždění do práce, kdy stačí menší automobil. O něco více si připlatíte v Jihočeském a Libereckém kraji (95 000 Kč). Do stotisícové hranice se ještě vměstnaly kraje Vysočina (99 000) a Královéhradecký (99 985 Kč).
V jedenáctém měsíci roku 2018 bylo na trhu ojetin nabízeno 122 961 automobilů. Cena se v listopadu na českém trhu pohybovala nejčastěji okolo 139 000 Kč. Stáří inzerovaných vozů kleslo oproti říjnu na 9,5 roku a vozy v nabídce měly nejčastěji najeto 151 000 km, což je rovněž pokles, a to o 3 500 km. V žebříčku popularity jednotlivých modelů se na desátou příčku probojoval Volkswagen Touran, který vystřídal BMW 5. Na 1. – 9. pozici ke změně nedošlo.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.