PR ČLÁNEK - Automobil má v dnešní době téměř každý. Jste na tom stejně? Potom je dobré myslet na to, že se u něho může mnoho věcí pokazit. Není to nic neobvyklého. Sestavili jste pro vás přehled velmi častých závad, které se u automobilů objevují. Pokud kupujete ojetý vůz, je dobré se zaměřit právě na jejich kontrolu. A co když už auto máte? Rozhodně nepodceňujte pravidelný servis.
Velmi častá součást mnoha automobilů. Navíc to v posledních letech vypadá, že se bez něho ani budoucí modely neobejdou. Žijeme v době, kdy se snižují objemy motorů a právě turba jim pomáhají udržet si výkony. Na druhou stranu jde o součást, která je poměrně často náchylná na poškození, hlavně s ohledem na stoupající nájezd kilometrů. Poznáte to snadno, a to podle poklesu výkonu. Zatímco v minulosti byla tato porucha komplikovaná z hlediska vysokých cen náhradních dílů, nyní už to takový problém není. A to díky repasovaným náhradám, kdy lze snadno získat turbo na model Škoda, ale i na jakékoliv jiné vozy konkurenčních automobilek. Výhody jsou zde zcela jasné a mezi hlavní patří:
Dobrá a snadná dostupnost Příznivá pořizovací cena Záruka na funkčnost Máte ve voze filtr pevných částic?Jezdíte s novějším naftovým vozem? Pokud ano, dá se očekávat, že filtr pevných částic bude jeho součástí. Důvodem je primárně snaha o ochranu přírody. Nutno ale říci, že se jedná o část vozu, která je poměrně poruchová – i proto si ho mnozí nechávají odstranit. To ale může být problém při technické kontrole, která tento postup odhalí. Správnou cestou by proto měla být spíše pravidelná péče, jako je precizní čištění DPF filtru. Jedině tak zajistíte, že bude fungovat přesně jak má, stejně jako zajistíte i to, že prodloužíte jeho životnost. Na tu však má vliv i styl vaší jízdy – ty krátké se moc nedoporučují.
Geometrie je věčným problémemSprávná geometrie je u vozu nezbytností, jelikož jedině tak máte jistotu toho, že se vám pneumatiky budou sjíždět rovnoměrně a prodloužíte tak jejich životnost. Dnes však stačí najet do větší díry, nebo prudčeji vyjet obrubník a dojde k tomu, že je nutné seřízení. Správná geometrie kol je dnes skutečně něco, co moc automobilů nemá. Proto ji musíme zařadit na seznam nejčastějších problémů současných aut. Důvody, proč si ji lidé nenechávají seřídit pravidelně, jsou mnohdy ty finanční. A tak raději riskují problémy, kam patří:
Nerovnoměrné sjíždění pneumatik Nedostatečný kontakt s vozovkou Horší jízdní vlastnosti Poškození mechanických dílůProblém hlavně u starších vozidel. Jednoduše se zde projeví kombinace vyššího kilometrového nájezdu a klasické únavy materiálu. Poškození mechanických dílů není zase až tak nic výjimečného. Mohou to být otočná kolečka, či řada dalších věcí. Důležité je toto poškození včas odhalit a daný díl co nejdříve vyměnit. Proč? Pokud by došlo k plnému poškození během jízdy, mohlo by to mít za následek poškození i dalších částí vašeho vozu. Zde je dobré prevenci a včasnou opravu opravdu nepodceňovat.
Klasická nezpůsobilostCo máme na mysli? Jsou to hlavně věci, které mnoho lidí jenom tak neřeší, ale na stanici technické kontroly s nimi nelze projít. Kdo chce vůz používat v práci a chce dodržovat BOZP, ten by měl dané problémy odstranit. O co se jedná nejčastěji? Třeba špatná funkčnost klasických brzd, nefunkčnost ruční brzdy, špatná funkčnost některých systémů vozu, komplikované startování. To je jenom krátký výčet problémů, které mohou mít vozy, které se zanedbávají. Důvodem je kombinace stáří a nájezdu, ale také nezodpovědnosti majitele, který technický stav vozu jednoduše neřeší. Zde kromě bezpečnosti pozor i na policejní kontroly – hlídka může dále zakázat jízdu.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.