Lada Granta je bestsellerem ruského trhu, třebaže se prodává již od roku 2011. Jejím cílem bylo částečně nahradit donedávna vyráběné typy Samara 2 a 2107, pamatující ještě Sovětský svaz, a soudě dle prodejů se to povedlo. Sedan spolu s liftbackem bude nyní možné zakoupit i u nás, otázkou ale zůstává, jestli je o co stát.
Ačkoliv Granta klame tělem a mohla by přes fotky navodit dojem, že patří do nižší střední třídy, opak je pravdou. Se stejným základem jako u Kaliny a délkou pod 4,3 metru se obě karosérie řadí do segmentu B, kde je hlavním konkurentem Dacia Logan. Jak moc se ruské novince povede přebrat její zákazníky je otázkou, drobnou výhodu by ale mohl mít poměrně neokoukaný vnější design. Tvary jsou samozřejmě účelně navržené, ale ani jedna z karosářských variant rozhodně není ošklivá, zvláště na litých kolech. Kde však nastává kámen úrazu, to je podobně jako u Kaliny interiér. Ten je již na první pohled vyroben z tvrdých a poměrně nevzhledných plastů, vrcholem estetiky navíc není ani velký volant, postrádající jinak běžné ovladače. Ty na středové konzole mají alespoň popisky v angličtině.
Technicky je Granta příbuzná s Kalinou, což je poznat i v motorovém prostoru, kde se objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, stejně jako u Kaliny je pak v okolních státech dostupný i čtyřstupňový automat, kombinovaný výhradně se silnějším motorem.
Technické údaje + ceník
Sedan Liftback 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. moment: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,6 s 12,6 s 12,6 s 12,6 s Max. rychlost: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l Rozměry: 4260 x 1700 x 1500 mm 4246 x 1700 x 1500 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 480 l 440/1414 l Komfort: 190 900 Kč ---------- 208 900 Kč ---------- Ice: ---------- 222 900 Kč ---------- 242 900 Kč Luxe: ---------- 262 900 Kč ---------- ----------Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Rovněž výbavy svými názvy a složením odpovídají hatchbacku, případně kombíku. Základ se jmenuje Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) a přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.