Lada Granta je bestsellerem ruského trhu, třebaže se prodává již od roku 2011. Jejím cílem bylo částečně nahradit donedávna vyráběné typy Samara 2 a 2107, pamatující ještě Sovětský svaz, a soudě dle prodejů se to povedlo. Sedan spolu s liftbackem bude nyní možné zakoupit i u nás, otázkou ale zůstává, jestli je o co stát.
Ačkoliv Granta klame tělem a mohla by přes fotky navodit dojem, že patří do nižší střední třídy, opak je pravdou. Se stejným základem jako u Kaliny a délkou pod 4,3 metru se obě karosérie řadí do segmentu B, kde je hlavním konkurentem Dacia Logan. Jak moc se ruské novince povede přebrat její zákazníky je otázkou, drobnou výhodu by ale mohl mít poměrně neokoukaný vnější design. Tvary jsou samozřejmě účelně navržené, ale ani jedna z karosářských variant rozhodně není ošklivá, zvláště na litých kolech. Kde však nastává kámen úrazu, to je podobně jako u Kaliny interiér. Ten je již na první pohled vyroben z tvrdých a poměrně nevzhledných plastů, vrcholem estetiky navíc není ani velký volant, postrádající jinak běžné ovladače. Ty na středové konzole mají alespoň popisky v angličtině.
Technicky je Granta příbuzná s Kalinou, což je poznat i v motorovém prostoru, kde se objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, stejně jako u Kaliny je pak v okolních státech dostupný i čtyřstupňový automat, kombinovaný výhradně se silnějším motorem.
Technické údaje + ceník
Sedan Liftback 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. moment: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,6 s 12,6 s 12,6 s 12,6 s Max. rychlost: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l Rozměry: 4260 x 1700 x 1500 mm 4246 x 1700 x 1500 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 480 l 440/1414 l Komfort: 190 900 Kč ---------- 208 900 Kč ---------- Ice: ---------- 222 900 Kč ---------- 242 900 Kč Luxe: ---------- 262 900 Kč ---------- ----------Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Rovněž výbavy svými názvy a složením odpovídají hatchbacku, případně kombíku. Základ se jmenuje Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) a přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?