Lada Granta je bestsellerem ruského trhu, třebaže se prodává již od roku 2011. Jejím cílem bylo částečně nahradit donedávna vyráběné typy Samara 2 a 2107, pamatující ještě Sovětský svaz, a soudě dle prodejů se to povedlo. Sedan spolu s liftbackem bude nyní možné zakoupit i u nás, otázkou ale zůstává, jestli je o co stát.
Ačkoliv Granta klame tělem a mohla by přes fotky navodit dojem, že patří do nižší střední třídy, opak je pravdou. Se stejným základem jako u Kaliny a délkou pod 4,3 metru se obě karosérie řadí do segmentu B, kde je hlavním konkurentem Dacia Logan. Jak moc se ruské novince povede přebrat její zákazníky je otázkou, drobnou výhodu by ale mohl mít poměrně neokoukaný vnější design. Tvary jsou samozřejmě účelně navržené, ale ani jedna z karosářských variant rozhodně není ošklivá, zvláště na litých kolech. Kde však nastává kámen úrazu, to je podobně jako u Kaliny interiér. Ten je již na první pohled vyroben z tvrdých a poměrně nevzhledných plastů, vrcholem estetiky navíc není ani velký volant, postrádající jinak běžné ovladače. Ty na středové konzole mají alespoň popisky v angličtině.
Technicky je Granta příbuzná s Kalinou, což je poznat i v motorovém prostoru, kde se objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, stejně jako u Kaliny je pak v okolních státech dostupný i čtyřstupňový automat, kombinovaný výhradně se silnějším motorem.
Technické údaje + ceník
Sedan Liftback 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. moment: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,6 s 12,6 s 12,6 s 12,6 s Max. rychlost: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l Rozměry: 4260 x 1700 x 1500 mm 4246 x 1700 x 1500 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 480 l 440/1414 l Komfort: 190 900 Kč ---------- 208 900 Kč ---------- Ice: ---------- 222 900 Kč ---------- 242 900 Kč Luxe: ---------- 262 900 Kč ---------- ----------Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Rovněž výbavy svými názvy a složením odpovídají hatchbacku, případně kombíku. Základ se jmenuje Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) a přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?