Lada Granta je bestsellerem ruského trhu, třebaže se prodává již od roku 2011. Jejím cílem bylo částečně nahradit donedávna vyráběné typy Samara 2 a 2107, pamatující ještě Sovětský svaz, a soudě dle prodejů se to povedlo. Sedan spolu s liftbackem bude nyní možné zakoupit i u nás, otázkou ale zůstává, jestli je o co stát.
Ačkoliv Granta klame tělem a mohla by přes fotky navodit dojem, že patří do nižší střední třídy, opak je pravdou. Se stejným základem jako u Kaliny a délkou pod 4,3 metru se obě karosérie řadí do segmentu B, kde je hlavním konkurentem Dacia Logan. Jak moc se ruské novince povede přebrat její zákazníky je otázkou, drobnou výhodu by ale mohl mít poměrně neokoukaný vnější design. Tvary jsou samozřejmě účelně navržené, ale ani jedna z karosářských variant rozhodně není ošklivá, zvláště na litých kolech. Kde však nastává kámen úrazu, to je podobně jako u Kaliny interiér. Ten je již na první pohled vyroben z tvrdých a poměrně nevzhledných plastů, vrcholem estetiky navíc není ani velký volant, postrádající jinak běžné ovladače. Ty na středové konzole mají alespoň popisky v angličtině.
Technicky je Granta příbuzná s Kalinou, což je poznat i v motorovém prostoru, kde se objeví dvě zážehové šestnáctistovky. Ta slabší má osm ventilů a výkon 64 kW (87 k), silnější šestnáctiventilová jednotka disponuje 72 kW (98 k). Ve všech případech pohání kola pětistupňová manuální převodovka, stejně jako u Kaliny je pak v okolních státech dostupný i čtyřstupňový automat, kombinovaný výhradně se silnějším motorem.
Technické údaje + ceník
Sedan Liftback 1.6 8V 1.6 16V 1.6 8V 1.6 16V Výkon: 64 kW 72 kW 64 kW 72 kW Toč. moment: 140 Nm 145 Nm 140 Nm 145 Nm Převodovka: 5 MT 5 MT 5 MT 5 MT Zrychlení: 12,6 s 12,6 s 12,6 s 12,6 s Max. rychlost: 169 km/h 169 km/h 169 km/h 169 km/h Spotřeba: 6,6 l 6,4 l 6,6 l 6,4 l Rozměry: 4260 x 1700 x 1500 mm 4246 x 1700 x 1500 mm Rozvor: 2476 mm Kufr: 480 l 440/1414 l Komfort: 190 900 Kč ---------- 208 900 Kč ---------- Ice: ---------- 222 900 Kč ---------- 242 900 Kč Luxe: ---------- 262 900 Kč ---------- ----------Poznámka: Zdrojem ceníku je Lada Sadská.
Rovněž výbavy svými názvy a složením odpovídají hatchbacku, případně kombíku. Základ se jmenuje Komfort (při skladbě výbavy vycházíme ze slovenského ceníku) a přináší přední airbagy, ESP, Isofix pro zadní sedadla, centrální zamykání, elektrická přední okna, palubní počítač, přípravu pro rádio, denní svícení, nelakované nárazníky a zrcátka nebo 14palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Druhá linie Ice přidává manuální klimatizaci, rádio s USB a čtyřmi reproduktory, nárazníky v barvě karosérie a 15palcová litá kola. Nejvyšší stupeň Luxe má navíc dešťový a světelný senzor, parkovací senzory vzadu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická zadní okna, vyhřívané přední sklo, elektrické otevírání víka kufru, mlhovky a zrcátka v barvě karosérie.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?