Renault s novým Scénicem vsadil na styl crossoveru a z klasického MPV udělal něco mezi Espacem a Capturem. První dojmy z vozu byly v Ženevě při nejmenším rozporuplné, malinko zlepšit je ale může český ceník. Francouzi už se cenově tolik nepodbízí, nabízí ale férovou porci výbavy, a to pro klasický pětimístný model, tak i pro prodloužený sedmimístný Grand.
Crossovery jsou v módě, naproti tomu klasické MPV na ústupu. Jestliže před několika lety přišel boom aut jako Opel Zafira, Peugeot 5008 nebo Renault Scénic, dnes se z většiny podobných aut stávají SUV nebo již zmíněné crossovery. Zákazníci to tak chtějí a nabízí jim to i Renault. Na praktičnost předchozího krátkého Scénicu zapomeňte (Grand je v tomto ohledu mnohem lepší), tedy se hraje na styl a toho má francouzská novinka na rozdávání. Už ve standardu disponuje dvacetipalcovými koly, třebaže pouze ocelovými s okrasnými kryty (od druhého stupně už jsou ve výbavě hliníkové disky). Jako výhodu uvádí Renault vyšší komfort než u srovnatelných menších kol, a to kvůli výšce bočnice pneumatiky na úrovni 107 milimetrů. Na špici je i úspornost vozu s těmito gumami a v neposlední řadě se jejich použitím zvedla světlá výška vozu.
Za přijatelných 10 tisíc korun pak k většině výbav dostanete i dvoubarevné lakování karosérie, další zajímavý a odlišující prvek. I bez něj je ale design obou typů karosérie povedený a na poslední dobu příjemně osvěžující. Důvěrně známým prostředním je kabina s rádiem, případně barevnou obrazovkou infotainmentu R-Link 2. Jednotlivé ovládací prvky jsou rozvrženy v podstatě jako u Méganu nebo Talismanu, občas je tedy něco méně intuitivní a hůře zpracované, jako celek to ale relativně funguje. Zvláště potěší množství chytrých odkládacích ploch, třeba klimatizovaný šuplík Easy Life před spolujezdcem o objemu 11,5 litru nebo velká středová konzole mezi předními sedadly. Obě karosérie jsou ve standardu pětimístné, třetí řadu sedadel dostane Grand za 15 tisíc korun.
Nabídka motorů je poměrně bohatá, základem je pod relativně krátkou kapotou dvanáctistovka TCe o výkonu 85 kW (116 k) nebo 96 kW (130 k) v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou. Tou disponuje i 1.5 dCi s výkonem 81 kW (110 k), za příplatek jí lze ale vyměnit za šestistupňový dvouspojkový automat EDC. Silnější šestnáctistovka dCi má 96 kW (130 k) a manuální šestistupňovou převodovku. Úplný vrchol představuje stejný motor, naladěný na 118 kW (160 k), zkombinovaný se šestistupňovým dvouspojkovým automatem EDC. V budoucnu dojde i na verzi Hybrid Assist, párující naftovou patnáctistovku s elektromotorem a 48 V baterií. Do ní se ukládá energie při brzdění, jíž elektromotor využívá při akceleraci (navíc 10 kW a 15 Nm), při běžné jízdě naopak pomáhá snížit spotřebu na úroveň 3,5 l/100 km.
Technické údaje
1.2 TCe 1.2 TCe 1.5 dCi 1.5 dCi 1.6 dCi 1.6 dCi Výkon: 85 kW 96 kW 81 kW 81 kW 96 kW 118 kW Toč. moment: 190 Nm 205 Nm 260 Nm 260 Nm 320 Nm 360 Nm Převodovka: 6 MT 6 MT 6 MT 6 EDC 6 MT 6 EDC Zrychlení: 12,3/12,4 s 11,4 s 12,4 s 12,4 s 11,4 s 10,7 s Max. rychlost: 185/183 km/h 190/188 km/h 183 km/h 183 km/h 190 km/h 200 km/h Spotřeba: 5,8/6,1 l 5,8/6,1 l 3,9/4,0 l 4,0 l 4,5/4,6 l 4,5/4,7 l Rozměry: 4407 x 1866 x 1645/4634 x 1866 x 1660 mm Rozvor: 2734/2804 mm Kufr: 506/1554 l/718/1901 lPoznámka: Údaje za lomítkem patří modelu Grand Scénic.
Vstupní výbava Life je dostupná jen pro Scénic a nabízí šest airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, čtení dopravních značek s varováním při překročení povolené rychlosti, přednárazový systém, nouzové brzdění s detekcí chodců, Isofix pro zadní krajní sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky nastavitelná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, manuální klimatizaci, rádio s 4,2palcovým displejem, šesti reproduktory, USB a Bluetooth, kožený volant, manuálně stavitelná přední sedadla (řidič šest směrů, spolujezdec čtyř směry), LED denní svícení nebo 20palcová kola s okrasnými kryty. Druhá úroveň Zen (základ pro Grand) přidává světelný a dešťový senzor, dvouzónovou automatickou klimatizaci, sedmispalcový TFT displej v přístrojovém panelu, kapsy na zadní straně předních sedadel, sedadlo řidiče s odkládacím prostorem pod ním, handsfree kartu, mlhovky, střešní ližiny (pouze Grand) nebo 20palcová litá kola.
Ceník - Renault Scénic/GrandScénic
Life Zen Intens Premiére Edition Bose 1.2 TCe (85 kW) 449 900 Kč 484 900 Kč ---------- ---------- ---------- 1.2 TCe (96 kW) ---------- 494 900 Kč 539 900 Kč 539 900 Kč 579 900 Kč 1.5 dCi (81 kW) ---------- 544 900 Kč 589 900 Kč 589 900 Kč ---------- 1.5 dCi EDC (81 kW) ---------- 594 900 Kč 639 900 Kč 639 900 Kč ---------- 1.6 dCi (96 kW) ---------- 574 900 Kč 619 900 Kč 619 900 Kč 659 900 Kč 1.6 dCi EDC (118 kW) ---------- ---------- ---------- ---------- 734 900 KčPoznámka: Příplatek za Grand Scénic je 15 000 korun, vyjma výbavy Life.
Třetí linie Intens má navíc varování před opuštěním jízdního pruhu, hlídání únavy řidiče, přední a zadní parkovací senzory, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, infotainment R-Link 2 se sedmipalcovým displejem, navigací, hlasovým ovládáním, online službami a hudebním systémem Arkamys se šesti reproduktory, stolečky pro cestující ve druhé řadě sedadel, sedadlo spolujezdce stavitelné v šesti směrech, šuplík Easy Life nebo volič jízdních režimů Multi-Sense. Limitovaná série Premiére Edition má navíc sledování mrtvého úhlu, parkovací asistent, couvací kameru, panoramatické střešní okno s elektrickou clonou nebo dvoubarevnou karosérii. Vrcholem je výbava Bose (bez sledování mrtvého úhlu, parkovací kamery, parkovacího asistentu a panoramatického střešního okna) navíc s multimediálním systémem R-Link 2 s 8,7palcovým displejem, navigací, hlasovým ovládáním, online službami a hudebním systémem Bose s dvanácti reproduktory, sedadlem řidiče s masážní funkcí, sklopným sedadlem spolujezdce nebo předními světly LED Pure Vision.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.