Dnes už si možná ani neumíme představit, že by nejprodávanější značkou na tuzemském trhu nebyla Škoda. Mladoboleslavský okřídlený šíp ale musel o svou pozici tvrdě bojovat, zejména v době mezi oběma světovými válkami. Zlomem se ukázal být rok 1936.
Když Václav Laurin a Václav Klement zakládali v roce 1895 společnost Laurin & Klement, asi netušili, že se z podniku za 121 let stane dlouhodobý vládce nejen českého trhu. První vůz z Mladé Boleslavi vyjel pod označením Voiturette A v roce 1905, což odstartovalo éru, na jejímž konci nyní stojí nové SUV Kodiaq. Zpátky však na úplný začátek, protože to byla právě značka Laurin & Klement, která se před první světovou válkou vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Po ní však přišel rozpad tradičních politických i ekonomických vztahů a automobilka se na chvíli z pozice lídra trhu stáhla.
Ve dvacátých letech zároveň došlo ke změně jména a z Laurin & Klementu se stala Škoda (novým vlastníkem se stal stejnojmenný průmyslový gigant), což se nakonec ukázalo jako mimořádně dobrý tah. Usilovná práce nových majitelů i ředitele Karla Hrdličky totiž v roce 1936 přinesla návrat na výsluní. Rozhodně ale nešlo o nějakou aktuální euforii, Škoda se totiž ve třicátých letech v Československu stala průkopníkem pásové výroby a unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s vynikajícím poměrem cena/výkon. Překážkou se nestala ani světová hospodářská krize, jejíž vrchol nastal v roce 1933. Po ní totiž v Mladé Boleslavi vsadili na moderně řešené řady Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř- až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
Vývoj prodejů automobilů Škoda mezi lety 1933 až 1938
1933 1934 1935 1936 1937 1938 Škoda: 1233 ks 1629 ks 1892 ks 3014 ks 4452 ks 5028 ks Praga: 2231 ks 2251 ks 1980 ks 2017 ks 2144 ks 2566 ks Tatra: 2113 ks 2197 ks 2326 ks 2974 ks 3240 ks 2786 ks Ostatní: 2582 ks 2779 ks 2268 ks 2055 ks 1994 ks 1331 ks Import: 771 ks 848 ks 803 ks 1066 ks 1137 ks 1122 ks Trh celkově: 8930 ks 9704 ks 9269 ks 11 126 ks 12 967 ks 12 833 ksA zatímco v roce 1933 tak Škoda prodávala 1233 automobilů ročně a byla daleko za Pragou nebo Tatrou, o tři roky později už její modely zakoupilo 3014 zákazníků, což stačilo na první místo tehdejšího československého automobilového trhu. Tuto pozici už přitom Škodovka nikdy neopustila a drží ji až do dnešních dnů, tedy rovných 80 let! Nic na tom nezměnila ani doba po druhé světové válce, kdy se klíčovým bodem ukázala rychlá obnova výroby v domovském městě. Ještě před komunistickým převratem byly navíc do provozu uvedeny továrny ve Vrchlabí a Kvasinách. I přesto byla meta 10 tisíc vyrobených automobilů ročně v nedohlednu. Poprvé se jí povedlo překonat v roce 1955, k čemuž pomohl především typ 440 Spartak. Už o dvanáct let později automobilka vyráběla neuvěřitelných 100 tisíc automobilů za rok, a to především kvůli tuzemskému i zahraničnímu úspěchu modelu 1000 MB, pro níž byla továrna v Boleslavi navíc výrazně přepracována.
Místo tuzemské jedničky si okřídlený šíp držel i nadále, nejprve s řadou 100 a později modely s typovým označením 742. Na konci osmdesátých let se konečně i tuzemský automobilový průmysl dočkal moderního hatchbacku s pohonem předních kol. Favorit uspěl nejen doma, ale i v zahraničí a zaujal mimo jiné také německý koncern Volkswagen. Ten nejprve 16. dubna 1991 koupil 30 procent akcií tuzemského výrobce, 11. prosince 1995 už Němci vlastnili 70 procent akcií a 30. května 2000 došlo k úplnému převzetí mamutím koncernem. Tento krok s sebou přinesl nejen značný finanční kapitál, ale i možnost dalšího růstu, který Škoda rozhodně využívá naplno.
V roce 1991 totiž automobilka oslavila 5 milionů vyrobených automobilů, letos v lednu ale došlo na vůz s pořadovým číslem 18 milionů! A růstu určitě není konec, na příští rok je totiž naplánovaná ofenziva modelů kategorie SUV, která je aktuálně celosvětově velice populární. Abychom ale krátkou exkurzi do historie zakončili tuzemskými prodeji, pak vězte, že za prvních jedenáct měsíců letošního roku si u nás našlo majitele 75 619 automobilů s okřídleným šípem. Konkrétně jde o řady Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti a Kodiaq.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.