Víte, jak dlouho vládne Škoda českému automobilovému trhu?

ar6, 15. prosince 2016, 13:52 Google+

Dnes už si možná ani neumíme představit, že by nejprodávanější značkou na tuzemském trhu nebyla Škoda. Mladoboleslavský okřídlený šíp ale musel o svou pozici tvrdě bojovat, zejména v době mezi oběma světovými válkami. Zlomem se ukázal být rok 1936.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Aktuální prodejně úspěšná modelová paleta vozů Škoda.

Aktuální prodejně úspěšná modelová paleta vozů Škoda. | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Když Václav Laurin a Václav Klement zakládali v roce 1895 společnost Laurin & Klement, asi netušili, že se z podniku za 121 let stane dlouhodobý vládce nejen českého trhu. První vůz z Mladé Boleslavi vyjel pod označením Voiturette A v roce 1905, což odstartovalo éru, na jejímž konci nyní stojí nové SUV Kodiaq. Zpátky však na úplný začátek, protože to byla právě značka Laurin & Klement, která se před první světovou válkou vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Po ní však přišel rozpad tradičních politických i ekonomických vztahů a automobilka se na chvíli z pozice lídra trhu stáhla.

img-responsive

Laurin & Klement Voiturette A, první automobil s Mladé Boleslavi. | foto: Škoda Auto

Ve dvacátých letech zároveň došlo ke změně jména a z Laurin & Klementu se stala Škoda (novým vlastníkem se stal stejnojmenný průmyslový gigant), což se nakonec ukázalo jako mimořádně dobrý tah. Usilovná práce nových majitelů i ředitele Karla Hrdličky totiž v roce 1936 přinesla návrat na výsluní. Rozhodně ale nešlo o nějakou aktuální euforii, Škoda se totiž ve třicátých letech v Československu stala průkopníkem pásové výroby a unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s vynikajícím poměrem cena/výkon. Překážkou se nestala ani světová hospodářská krize, jejíž vrchol nastal v roce 1933. Po ní totiž v Mladé Boleslavi vsadili na moderně řešené řady Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř- až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.

Vývoj prodejů automobilů Škoda mezi lety 1933 až 1938

  1933 1934 1935 1936 1937 1938
Škoda: 1233 ks 1629 ks 1892 ks 3014 ks 4452 ks 5028 ks
Praga: 2231 ks 2251 ks 1980 ks 2017 ks 2144 ks 2566 ks
Tatra: 2113 ks 2197 ks 2326 ks 2974 ks 3240 ks 2786 ks
Ostatní: 2582 ks 2779 ks 2268 ks 2055 ks 1994 ks 1331 ks
Import: 771 ks 848 ks 803 ks 1066 ks 1137 ks 1122 ks
Trh celkově: 8930 ks 9704 ks 9269 ks 11 126 ks 12 967 ks 12 833 ks

A zatímco v roce 1933 tak Škoda prodávala 1233 automobilů ročně a byla daleko za Pragou nebo Tatrou, o tři roky později už její modely zakoupilo 3014 zákazníků, což stačilo na první místo tehdejšího československého automobilového trhu. Tuto pozici už přitom Škodovka nikdy neopustila a drží ji až do dnešních dnů, tedy rovných 80 let! Nic na tom nezměnila ani doba po druhé světové válce, kdy se klíčovým bodem ukázala rychlá obnova výroby v domovském městě. Ještě před komunistickým převratem byly navíc do provozu uvedeny továrny ve Vrchlabí a Kvasinách. I přesto byla meta 10 tisíc vyrobených automobilů ročně v nedohlednu. Poprvé se jí povedlo překonat v roce 1955, k čemuž pomohl především typ 440 Spartak. Už o dvanáct let později automobilka vyráběla neuvěřitelných 100 tisíc automobilů za rok, a to především kvůli tuzemskému i zahraničnímu úspěchu modelu 1000 MB, pro níž byla továrna v Boleslavi navíc výrazně přepracována.

Místo tuzemské jedničky si okřídlený šíp držel i nadále, nejprve s řadou 100 a později modely s typovým označením 742. Na konci osmdesátých let se konečně i tuzemský automobilový průmysl dočkal moderního hatchbacku s pohonem předních kol. Favorit uspěl nejen doma, ale i v zahraničí a zaujal mimo jiné také německý koncern Volkswagen. Ten nejprve 16. dubna 1991 koupil 30 procent akcií tuzemského výrobce, 11. prosince 1995 už Němci vlastnili 70 procent akcií a 30. května 2000 došlo k úplnému převzetí mamutím koncernem. Tento krok s sebou přinesl nejen značný finanční kapitál, ale i možnost dalšího růstu, který Škoda rozhodně využívá naplno.

img-responsive

Kodiaq je spolu s omlazenou Octavií aktuálně největší novinkou Škody. | foto: Škoda Auto

V roce 1991 totiž automobilka oslavila 5 milionů vyrobených automobilů, letos v lednu ale došlo na vůz s pořadovým číslem 18 milionů! A růstu určitě není konec, na příští rok je totiž naplánovaná ofenziva modelů kategorie SUV, která je aktuálně celosvětově velice populární. Abychom ale krátkou exkurzi do historie zakončili tuzemskými prodeji, pak vězte, že za prvních jedenáct měsíců letošního roku si u nás našlo majitele 75 619 automobilů s okřídleným šípem. Konkrétně jde o řady Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti a Kodiaq.

Vytisknout

Diskuze: Víte, jak dlouho vládne Škoda českému automobilovému trhu?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Sněhové řetězy

Vozíte v autě sněhově řetězy? Každý pátý řidič je považuje za zbytečné

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud