Dnes už si možná ani neumíme představit, že by nejprodávanější značkou na tuzemském trhu nebyla Škoda. Mladoboleslavský okřídlený šíp ale musel o svou pozici tvrdě bojovat, zejména v době mezi oběma světovými válkami. Zlomem se ukázal být rok 1936.
Když Václav Laurin a Václav Klement zakládali v roce 1895 společnost Laurin & Klement, asi netušili, že se z podniku za 121 let stane dlouhodobý vládce nejen českého trhu. První vůz z Mladé Boleslavi vyjel pod označením Voiturette A v roce 1905, což odstartovalo éru, na jejímž konci nyní stojí nové SUV Kodiaq. Zpátky však na úplný začátek, protože to byla právě značka Laurin & Klement, která se před první světovou válkou vypracovala na největší podnik svého druhu v českých zemích a dokonce i v celé rakousko-uherské monarchii. Po ní však přišel rozpad tradičních politických i ekonomických vztahů a automobilka se na chvíli z pozice lídra trhu stáhla.
Ve dvacátých letech zároveň došlo ke změně jména a z Laurin & Klementu se stala Škoda (novým vlastníkem se stal stejnojmenný průmyslový gigant), což se nakonec ukázalo jako mimořádně dobrý tah. Usilovná práce nových majitelů i ředitele Karla Hrdličky totiž v roce 1936 přinesla návrat na výsluní. Rozhodně ale nešlo o nějakou aktuální euforii, Škoda se totiž ve třicátých letech v Československu stala průkopníkem pásové výroby a unifikace sortimentu, přinášející výhody zákazníkům v podobě vysoké kvality i spolehlivosti automobilů s vynikajícím poměrem cena/výkon. Překážkou se nestala ani světová hospodářská krize, jejíž vrchol nastal v roce 1933. Po ní totiž v Mladé Boleslavi vsadili na moderně řešené řady Popular, Rapid, Favorit a Superb s nezávislým zavěšením všech kol, čtyř- až šestiválcovými motory a tuhým páteřovým rámem podvozku.
Vývoj prodejů automobilů Škoda mezi lety 1933 až 1938
1933 1934 1935 1936 1937 1938 Škoda: 1233 ks 1629 ks 1892 ks 3014 ks 4452 ks 5028 ks Praga: 2231 ks 2251 ks 1980 ks 2017 ks 2144 ks 2566 ks Tatra: 2113 ks 2197 ks 2326 ks 2974 ks 3240 ks 2786 ks Ostatní: 2582 ks 2779 ks 2268 ks 2055 ks 1994 ks 1331 ks Import: 771 ks 848 ks 803 ks 1066 ks 1137 ks 1122 ks Trh celkově: 8930 ks 9704 ks 9269 ks 11 126 ks 12 967 ks 12 833 ksA zatímco v roce 1933 tak Škoda prodávala 1233 automobilů ročně a byla daleko za Pragou nebo Tatrou, o tři roky později už její modely zakoupilo 3014 zákazníků, což stačilo na první místo tehdejšího československého automobilového trhu. Tuto pozici už přitom Škodovka nikdy neopustila a drží ji až do dnešních dnů, tedy rovných 80 let! Nic na tom nezměnila ani doba po druhé světové válce, kdy se klíčovým bodem ukázala rychlá obnova výroby v domovském městě. Ještě před komunistickým převratem byly navíc do provozu uvedeny továrny ve Vrchlabí a Kvasinách. I přesto byla meta 10 tisíc vyrobených automobilů ročně v nedohlednu. Poprvé se jí povedlo překonat v roce 1955, k čemuž pomohl především typ 440 Spartak. Už o dvanáct let později automobilka vyráběla neuvěřitelných 100 tisíc automobilů za rok, a to především kvůli tuzemskému i zahraničnímu úspěchu modelu 1000 MB, pro níž byla továrna v Boleslavi navíc výrazně přepracována.
Místo tuzemské jedničky si okřídlený šíp držel i nadále, nejprve s řadou 100 a později modely s typovým označením 742. Na konci osmdesátých let se konečně i tuzemský automobilový průmysl dočkal moderního hatchbacku s pohonem předních kol. Favorit uspěl nejen doma, ale i v zahraničí a zaujal mimo jiné také německý koncern Volkswagen. Ten nejprve 16. dubna 1991 koupil 30 procent akcií tuzemského výrobce, 11. prosince 1995 už Němci vlastnili 70 procent akcií a 30. května 2000 došlo k úplnému převzetí mamutím koncernem. Tento krok s sebou přinesl nejen značný finanční kapitál, ale i možnost dalšího růstu, který Škoda rozhodně využívá naplno.
V roce 1991 totiž automobilka oslavila 5 milionů vyrobených automobilů, letos v lednu ale došlo na vůz s pořadovým číslem 18 milionů! A růstu určitě není konec, na příští rok je totiž naplánovaná ofenziva modelů kategorie SUV, která je aktuálně celosvětově velice populární. Abychom ale krátkou exkurzi do historie zakončili tuzemskými prodeji, pak vězte, že za prvních jedenáct měsíců letošního roku si u nás našlo majitele 75 619 automobilů s okřídleným šípem. Konkrétně jde o řady Citigo, Fabia, Rapid, Octavia, Superb, Yeti a Kodiaq.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?