Byla to dlouhá doba, co Kia měla zástupce mezi kombíky střední třídy. Mnozí již dokonce na Clarus zapomněli a částečně je to pochopitelné. Tehdejší modely korejské automobilky byly totiž od těch současných diametrálně odlišné. Zatímco tehdy tak kombík na souboje se špičkou třídy pomýšlet nemohl, nová Optima Sportswagon (SW) naopak na tuto metu myslet musí. Jak si povede na českém trhu částečně naznačuje její ceník.
Kia Optima je v Evropě aktuálně dostupná ve druhé generaci. Ta první zaujala neotřelým designem, velkou vnitřní prostorností a bohatou výbavou. Problémem byla úzká nabídka motorů a také absence karosérie kombi. První problém sice druhá generace příliš nevyřešila, ten druhý však jistě potěší všechny rodiny či hledače alternativy k Superbu, Talismanu nebo Passatu. Optima SW s kufrem o základním objemu 552 litrů slavila premiéru letos na jaře v Ženevě. Ze sedanu si vzala atraktivní design, kompletní technický základ (nezávislé zavěšení kol však bylo přizpůsobeno jinému rozložení hmotnosti kombi) a především vnitřní prostornost. Na zadních sedadlech je totiž při rozvoru 2805 milimetrů prakticky stejné množství místa jako v Superbu. Kufr sice o pár litrů zaostává, ale pozná to reálně většina zákazníků? Nejspíše nikoliv, důležitější je informace o sedadlech sklopných v poměru 40:20:40 a možnost sáhnout po praktickém kolejnicovém systému, zdatném to konkurentovi Simply Clever řešení okřídleného šípu.
Optima, alespoň podle našich dojmů z letošní Ženevy, Superbu stačí také kvalitou materiálů a zpracováním. Ano, pokud jste zvyklí na německou strohost a smysl pro detail, může pro Vás být řešení Kie se širokým středovým tunelem a středovou konzolí natočenou směrem k řidiči poněkud zvláštní a uživatelsky možná i nepřijatelné. Zvyknout se na to ale dá a rozhodně tomuto řešení nechybí ergonomie. Už v základní výbavě je navíc multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou, navigací nebo rozhraním Andorid Auto a Apple CarPlay. Kde má český konkurent velký náskok, to je nabídka pohonných jednotek. Optima SW bude totiž u nás dostupná jen se dvěma motorizacemi. Základ tvoří naftová sedmnáctistovka CRDi o výkonu 104 kW (141 k) se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Trochu solitérní bude v segmentu kombíků střední třídy sportovní verze GT (vedle ní existuje i vizuálně upravené provedení GT Line), vynikající nejen upraveným vzhledem exteriéru a interiéru, ale také použitím přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce T-GDI o výkonu 180 kW (245 k) v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta bohužel trochu zabijí sportovní ambice jinak vyjádřené upraveným podvozkem s o 10 milimetrů sníženou světlou výškou, jiným nastavením tlumičů, elektricky stavitelným odpružením, tužšími zkrutnými tyčemi na přední nápravě a tužšími pouzdry vzadu.
Technické údaje
2.0 T-GDI 1.7 CRDi 1.7 CRDi Výkon: 180 kW 104 kW 104 kW Toč. moment: 353 Nm 340 Nm 340 Nm Převodovka: 6 AT 6 MT 7 DCT Zrychlení: 7,6 s 10,2 s 11,1 s Max. rychlost: 232 km/h 203 km/h 203 km/h Spotřeba: 8,2 l/100 km 4,4 l/100 km 4,6 l/100 km Délka: 4855 mm Šířka: 1860 mm Výška: 1470 mm Rozvor: 2805 mm Kufr: 552 lKombi je v nabídce ve čtyřech výbavových stupních. Základní Business Line obsahuje sedm airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, Isofix pro zadní krajní sedadla, dešťový senzor, parkovací senzory vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem, navigací, couvací kamerou, Apple CarPlay a Android Auto, kožený multifunkční volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s elektronicky nastavitelnou bederní opěrkou, střešní ližiny, LED diody pro denní svícení nebo 16palcová litá kola. Tato verze je však určena víceméně pouze pro fleetové zákazníky. Pro běžný prodej je tak prakticky základem linie Exclusive, obsahující navíc světelný senzor, systém pro jízdu v pruzích, kožený multifunkční volant s vyhříváním, vyhřívání předních sedadel, čalounění kombinací látky a kůže, bezklíčkové odemykání a startování, přední xenonová světla, LED mlhovky, LED zadní světla nebo 17palcová litá kola.
Vedle sportovního provedení GT představuje novinku v nabídce i pouze sportovně vypadající výbava GT Line, zahrnující oproti Exclusive navíc parkovací asistent pro kolmé i podélné parkování, osmipalcovou obrazovku infotainmentu, audiosystém Harman Kardon s osmi reproduktory, bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů, sportovní přední kožená sedadla s elektrickým nastavováním v osmi směrech s pamětí a odvětráváním, vyhřívaná zadní sedadla, sportovní kožený volant, kolejnicový systém v kufru, elektrické páté dveře, sportovní bodykit (přední a zadní nárazník s difuzorem), dvojitou chromovanou koncovku výfuku, zatmavená zadní okna, přední full-LED světlomety nebo 18palcová litá kola. Sportovní provedení GT pak má vedle dvoulitrového čtyřválce také sportovní optický bodykit, dvojitou chromovanou koncovku výfuku, 18palcová litá kola, červeně lakované třmeny brzd, elektricky ovládané odpružení, adaptivní tempomat, 360stupňový kamerový systém, sledování mrtvého úhlu, upozornění na vozidla přijíždějící ze strany při couvání nebo autonomní nouzové brzdění.
Ceník - Kia Optima/Optima SW
Sedan Sportswagon Business Line Exclusive GT-Line GT Business Line Exclusive GT-Line GT 2.0 T-GDI ---------- ---------- ---------- 969 980 Kč ---------- ---------- ---------- 999 980 Kč 1.7 CRDi 639 980 Kč 734 980 Kč ---------- ---------- 669 980 Kč 764 980 Kč ---------- ---------- 1.7 CRDi DCT 694 980 Kč 789 980 Kč 869 980 Kč ---------- 724 980 Kč 819 980 Kč 899 980 Kč ----------Zároveň s kombíkem upravila Kia významně také ceník sedanu. Ten nyní obsahuje výbavy Business Line, Exclusive, GT Line a GT. Jejich složení je až na absenci elektrické víka kufru a střešních ližin naprosto totožné. Znamená to tak mimo jiné i dvoulitrový čtyřválec T-GDI o výkonu 180 kW (245 k) pod kapotou sportovně laděné varianty GT. Prodej Optimy SW, GT-Line i GT se rozběhne v říjnu letošního roku, pro firemní zákazníky je pak vedle specifického výbavového stupně a možnosti odpočtu DPH připravena i nabídka financování s měsíční splátkou 6666 korun bez DPH. V následujících měsících se dá očekávat také příchod plug-in hybridní Optimy PHEV.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.
Renault je na trhu známý pro spolehlivá a kvalitně postavená auta, ale do světa superaut nikdy výrazně nepronikl. Když tedy francouzská automobilka tvrdí, že jedno vytvořila, vzbuzuje to oprávněnou zvědavost.
Legendární moderátorská trojice Clarkson, May a Hammond se znovu objeví na obrazovkách v nové show, která naváže na jejich ikonická motoristická dobrodružství.