Kia Optima je v Evropě aktuálně dostupná ve druhé generaci. Ta první zaujala neotřelým designem, velkou vnitřní prostorností a bohatou výbavou. Problémem byla úzká nabídka motorů a také absence karosérie kombi. První problém sice druhá generace příliš nevyřešila, ten druhý však jistě potěší všechny rodiny či hledače alternativy k Superbu, Talismanu nebo Passatu. Optima SW s kufrem o základním objemu 552 litrů slavila premiéru letos na jaře v Ženevě. Ze sedanu si vzala atraktivní design, kompletní technický základ (nezávislé zavěšení kol však bylo přizpůsobeno jinému rozložení hmotnosti kombi) a především vnitřní prostornost. Na zadních sedadlech je totiž při rozvoru 2805 milimetrů prakticky stejné množství místa jako v Superbu. Kufr sice o pár litrů zaostává, ale pozná to reálně většina zákazníků? Nejspíše nikoliv, důležitější je informace o sedadlech sklopných v poměru 40:20:40 a možnost sáhnout po praktickém kolejnicovém systému, zdatném to konkurentovi Simply Clever řešení okřídleného šípu.
Optima, alespoň podle našich dojmů z letošní Ženevy, Superbu stačí také kvalitou materiálů a zpracováním. Ano, pokud jste zvyklí na německou strohost a smysl pro detail, může pro Vás být řešení Kie se širokým středovým tunelem a středovou konzolí natočenou směrem k řidiči poněkud zvláštní a uživatelsky možná i nepřijatelné. Zvyknout se na to ale dá a rozhodně tomuto řešení nechybí ergonomie. Už v základní výbavě je navíc multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou, navigací nebo rozhraním Andorid Auto a Apple CarPlay. Kde má český konkurent velký náskok, to je nabídka pohonných jednotek. Optima SW bude totiž u nás dostupná jen se dvěma motorizacemi. Základ tvoří naftová sedmnáctistovka CRDi o výkonu 104 kW (141 k) se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Trochu solitérní bude v segmentu kombíků střední třídy sportovní verze GT (vedle ní existuje i vizuálně upravené provedení GT Line), vynikající nejen upraveným vzhledem exteriéru a interiéru, ale také použitím přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce T-GDI o výkonu 180 kW (245 k) v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta bohužel trochu zabijí sportovní ambice jinak vyjádřené upraveným podvozkem s o 10 milimetrů sníženou světlou výškou, jiným nastavením tlumičů, elektricky stavitelným odpružením, tužšími zkrutnými tyčemi na přední nápravě a tužšími pouzdry vzadu.
Technické údaje
2.0 T-GDI | 1.7 CRDi | 1.7 CRDi | |
Výkon: | 180 kW | 104 kW | 104 kW |
Toč. moment: | 353 Nm | 340 Nm | 340 Nm |
Převodovka: | 6 AT | 6 MT | 7 DCT |
Zrychlení: | 7,6 s | 10,2 s | 11,1 s |
Max. rychlost: | 232 km/h | 203 km/h | 203 km/h |
Spotřeba: | 8,2 l/100 km | 4,4 l/100 km | 4,6 l/100 km |
Délka: | 4855 mm | ||
Šířka: | 1860 mm | ||
Výška: | 1470 mm | ||
Rozvor: | 2805 mm | ||
Kufr: | 552 l |
Kombi je v nabídce ve čtyřech výbavových stupních. Základní Business Line obsahuje sedm airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, Isofix pro zadní krajní sedadla, dešťový senzor, parkovací senzory vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem, navigací, couvací kamerou, Apple CarPlay a Android Auto, kožený multifunkční volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s elektronicky nastavitelnou bederní opěrkou, střešní ližiny, LED diody pro denní svícení nebo 16palcová litá kola. Tato verze je však určena víceméně pouze pro fleetové zákazníky. Pro běžný prodej je tak prakticky základem linie Exclusive, obsahující navíc světelný senzor, systém pro jízdu v pruzích, kožený multifunkční volant s vyhříváním, vyhřívání předních sedadel, čalounění kombinací látky a kůže, bezklíčkové odemykání a startování, přední xenonová světla, LED mlhovky, LED zadní světla nebo 17palcová litá kola.
Vedle sportovního provedení GT představuje novinku v nabídce i pouze sportovně vypadající výbava GT Line, zahrnující oproti Exclusive navíc parkovací asistent pro kolmé i podélné parkování, osmipalcovou obrazovku infotainmentu, audiosystém Harman Kardon s osmi reproduktory, bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů, sportovní přední kožená sedadla s elektrickým nastavováním v osmi směrech s pamětí a odvětráváním, vyhřívaná zadní sedadla, sportovní kožený volant, kolejnicový systém v kufru, elektrické páté dveře, sportovní bodykit (přední a zadní nárazník s difuzorem), dvojitou chromovanou koncovku výfuku, zatmavená zadní okna, přední full-LED světlomety nebo 18palcová litá kola. Sportovní provedení GT pak má vedle dvoulitrového čtyřválce také sportovní optický bodykit, dvojitou chromovanou koncovku výfuku, 18palcová litá kola, červeně lakované třmeny brzd, elektricky ovládané odpružení, adaptivní tempomat, 360stupňový kamerový systém, sledování mrtvého úhlu, upozornění na vozidla přijíždějící ze strany při couvání nebo autonomní nouzové brzdění.
Ceník - Kia Optima/Optima SW
Sedan | Sportswagon | |||||||
Business Line | Exclusive | GT-Line | GT | Business Line | Exclusive | GT-Line | GT | |
2.0 T-GDI | ---------- | ---------- | ---------- | 969 980 Kč | ---------- | ---------- | ---------- | 999 980 Kč |
1.7 CRDi | 639 980 Kč | 734 980 Kč | ---------- | ---------- | 669 980 Kč | 764 980 Kč | ---------- | ---------- |
1.7 CRDi DCT | 694 980 Kč | 789 980 Kč | 869 980 Kč | ---------- | 724 980 Kč | 819 980 Kč | 899 980 Kč | ---------- |
Zároveň s kombíkem upravila Kia významně také ceník sedanu. Ten nyní obsahuje výbavy Business Line, Exclusive, GT Line a GT. Jejich složení je až na absenci elektrické víka kufru a střešních ližin naprosto totožné. Znamená to tak mimo jiné i dvoulitrový čtyřválec T-GDI o výkonu 180 kW (245 k) pod kapotou sportovně laděné varianty GT. Prodej Optimy SW, GT-Line i GT se rozběhne v říjnu letošního roku, pro firemní zákazníky je pak vedle specifického výbavového stupně a možnosti odpočtu DPH připravena i nabídka financování s měsíční splátkou 6666 korun bez DPH. V následujících měsících se dá očekávat také příchod plug-in hybridní Optimy PHEV.