Byla to dlouhá doba, co Kia měla zástupce mezi kombíky střední třídy. Mnozí již dokonce na Clarus zapomněli a částečně je to pochopitelné. Tehdejší modely korejské automobilky byly totiž od těch současných diametrálně odlišné. Zatímco tehdy tak kombík na souboje se špičkou třídy pomýšlet nemohl, nová Optima Sportswagon (SW) naopak na tuto metu myslet musí. Jak si povede na českém trhu částečně naznačuje její ceník.
Kia Optima je v Evropě aktuálně dostupná ve druhé generaci. Ta první zaujala neotřelým designem, velkou vnitřní prostorností a bohatou výbavou. Problémem byla úzká nabídka motorů a také absence karosérie kombi. První problém sice druhá generace příliš nevyřešila, ten druhý však jistě potěší všechny rodiny či hledače alternativy k Superbu, Talismanu nebo Passatu. Optima SW s kufrem o základním objemu 552 litrů slavila premiéru letos na jaře v Ženevě. Ze sedanu si vzala atraktivní design, kompletní technický základ (nezávislé zavěšení kol však bylo přizpůsobeno jinému rozložení hmotnosti kombi) a především vnitřní prostornost. Na zadních sedadlech je totiž při rozvoru 2805 milimetrů prakticky stejné množství místa jako v Superbu. Kufr sice o pár litrů zaostává, ale pozná to reálně většina zákazníků? Nejspíše nikoliv, důležitější je informace o sedadlech sklopných v poměru 40:20:40 a možnost sáhnout po praktickém kolejnicovém systému, zdatném to konkurentovi Simply Clever řešení okřídleného šípu.
Optima, alespoň podle našich dojmů z letošní Ženevy, Superbu stačí také kvalitou materiálů a zpracováním. Ano, pokud jste zvyklí na německou strohost a smysl pro detail, může pro Vás být řešení Kie se širokým středovým tunelem a středovou konzolí natočenou směrem k řidiči poněkud zvláštní a uživatelsky možná i nepřijatelné. Zvyknout se na to ale dá a rozhodně tomuto řešení nechybí ergonomie. Už v základní výbavě je navíc multimediální systém se sedmipalcovou obrazovkou, navigací nebo rozhraním Andorid Auto a Apple CarPlay. Kde má český konkurent velký náskok, to je nabídka pohonných jednotek. Optima SW bude totiž u nás dostupná jen se dvěma motorizacemi. Základ tvoří naftová sedmnáctistovka CRDi o výkonu 104 kW (141 k) se šestistupňovou manuální nebo sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou. Trochu solitérní bude v segmentu kombíků střední třídy sportovní verze GT (vedle ní existuje i vizuálně upravené provedení GT Line), vynikající nejen upraveným vzhledem exteriéru a interiéru, ale také použitím přeplňovaného dvoulitrového čtyřválce T-GDI o výkonu 180 kW (245 k) v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou. Ta bohužel trochu zabijí sportovní ambice jinak vyjádřené upraveným podvozkem s o 10 milimetrů sníženou světlou výškou, jiným nastavením tlumičů, elektricky stavitelným odpružením, tužšími zkrutnými tyčemi na přední nápravě a tužšími pouzdry vzadu.
Technické údaje
2.0 T-GDI 1.7 CRDi 1.7 CRDi Výkon: 180 kW 104 kW 104 kW Toč. moment: 353 Nm 340 Nm 340 Nm Převodovka: 6 AT 6 MT 7 DCT Zrychlení: 7,6 s 10,2 s 11,1 s Max. rychlost: 232 km/h 203 km/h 203 km/h Spotřeba: 8,2 l/100 km 4,4 l/100 km 4,6 l/100 km Délka: 4855 mm Šířka: 1860 mm Výška: 1470 mm Rozvor: 2805 mm Kufr: 552 lKombi je v nabídce ve čtyřech výbavových stupních. Základní Business Line obsahuje sedm airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, tempomat, Isofix pro zadní krajní sedadla, dešťový senzor, parkovací senzory vpředu i vzadu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky sklopná a vyhřívaná zrcátka, elektrická okna vpředu i vzadu, dvouzónovou automatickou klimatizaci, multimediální systém se sedmipalcovým dotykovým displejem, navigací, couvací kamerou, Apple CarPlay a Android Auto, kožený multifunkční volant, výškově stavitelné sedadlo řidiče s elektronicky nastavitelnou bederní opěrkou, střešní ližiny, LED diody pro denní svícení nebo 16palcová litá kola. Tato verze je však určena víceméně pouze pro fleetové zákazníky. Pro běžný prodej je tak prakticky základem linie Exclusive, obsahující navíc světelný senzor, systém pro jízdu v pruzích, kožený multifunkční volant s vyhříváním, vyhřívání předních sedadel, čalounění kombinací látky a kůže, bezklíčkové odemykání a startování, přední xenonová světla, LED mlhovky, LED zadní světla nebo 17palcová litá kola.
Vedle sportovního provedení GT představuje novinku v nabídce i pouze sportovně vypadající výbava GT Line, zahrnující oproti Exclusive navíc parkovací asistent pro kolmé i podélné parkování, osmipalcovou obrazovku infotainmentu, audiosystém Harman Kardon s osmi reproduktory, bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů, sportovní přední kožená sedadla s elektrickým nastavováním v osmi směrech s pamětí a odvětráváním, vyhřívaná zadní sedadla, sportovní kožený volant, kolejnicový systém v kufru, elektrické páté dveře, sportovní bodykit (přední a zadní nárazník s difuzorem), dvojitou chromovanou koncovku výfuku, zatmavená zadní okna, přední full-LED světlomety nebo 18palcová litá kola. Sportovní provedení GT pak má vedle dvoulitrového čtyřválce také sportovní optický bodykit, dvojitou chromovanou koncovku výfuku, 18palcová litá kola, červeně lakované třmeny brzd, elektricky ovládané odpružení, adaptivní tempomat, 360stupňový kamerový systém, sledování mrtvého úhlu, upozornění na vozidla přijíždějící ze strany při couvání nebo autonomní nouzové brzdění.
Ceník - Kia Optima/Optima SW
Sedan Sportswagon Business Line Exclusive GT-Line GT Business Line Exclusive GT-Line GT 2.0 T-GDI ---------- ---------- ---------- 969 980 Kč ---------- ---------- ---------- 999 980 Kč 1.7 CRDi 639 980 Kč 734 980 Kč ---------- ---------- 669 980 Kč 764 980 Kč ---------- ---------- 1.7 CRDi DCT 694 980 Kč 789 980 Kč 869 980 Kč ---------- 724 980 Kč 819 980 Kč 899 980 Kč ----------Zároveň s kombíkem upravila Kia významně také ceník sedanu. Ten nyní obsahuje výbavy Business Line, Exclusive, GT Line a GT. Jejich složení je až na absenci elektrické víka kufru a střešních ližin naprosto totožné. Znamená to tak mimo jiné i dvoulitrový čtyřválec T-GDI o výkonu 180 kW (245 k) pod kapotou sportovně laděné varianty GT. Prodej Optimy SW, GT-Line i GT se rozběhne v říjnu letošního roku, pro firemní zákazníky je pak vedle specifického výbavového stupně a možnosti odpočtu DPH připravena i nabídka financování s měsíční splátkou 6666 korun bez DPH. V následujících měsících se dá očekávat také příchod plug-in hybridní Optimy PHEV.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.