Zatímco Citroën Jumpy i Peugeot Expert lze na našem trhu již nějaký ten pátek objednávat, Toyota s uvedením modelu Proace, třetího ze sourozenců, nějakou dobu otálela. Zájemci o ní tak mohou začít své objednávky skládat až v těchto dnech. Kdo si však počkal, toho Toyota odmění nižší cenou než u francouzských dvojčat.
Zatímco Jumpy i Expert jsou na trhu již ve třetí generaci, Proace přichází teprve ve svém druhém vydání. I to první přitom vycházelo ze spolupráce s koncernem PSA a také Fiatem. Italové už se však odtrhli a zůstala tak pouze francouzsko-japonská spolupráce. I když se designéři s novou přední částí hodně snažili, původ u lva či dvojitého šípu zamaskovat tak úplně nejde. Interiér je pak také ve všech ohledech stejný, jen to logo na volantu či v menu palubních systémů je rozdílné. Proace se tak alespoň liší v šířce nabízených variant. U nás bude zatím dostupný jen furgon, a to pouze ve dvou délkách.
Kratší City má délku 4609 milimetrů, šířku 1920 milimetrů, výšku 1905 milimetrů a rozvor 2925 milimetrů. Nákladový prostor se chlubí objemem 4,6 m3 (5,1 m3 s paketem Praktik, který znamená sklopné sedadlo spolujezdce a otevíratelnou přepážku mezi nákladovým prostorem a kabinou), délkou 2162 milimetrů (3324 milimetrů s paketem Praktik) a šířkou 1258 milimetrů mezi podběhy. Nosnost je 1000 nebo 1200 kilogramů v závislosti na motorizaci a výbavě, celkem se tak do auta vejdou tři lidé a dvě europalety. Větší provedení se jmenuje prostě jen Proace a má na délku 4959 milimetrů, na šířku 1920 milimetrů, na výšku 1895 milimetrů a mezi nápravami 3275 milimetrů. Nákladový prostor má objem 5,3 m3 (5,8 m3 s paketem Praktik), délku 2512 milimetrů (3674 milimetrů s paketem Praktik) a šířku 1258 milimetrů mezi podběhy. Užitečná hmotnost je v závislosti na motoru a výbavě 1000, 1200 nebo 1400 kilogramů, prostor je celkově určen třem europaletám. Oba modely pak sdílí zadní převis o délce 803 milimetrů a světlou výšku 150, respektive 175 milimetrů ve zvýšené podobě.
Technické údaje
1.6 D-4D 1.6 D-4D 2.0 D-4D Výkon: 70 kW 85 kW 90 kW Toč. moment: 210 Nm 300 Nm 340 Nm Převodovka: 5 MT 6 MT 6 MT Zrychlení: 15,5 s 12,9 s 13,3 s Max. rychlost: 145 km/h 160 km/h 170 km/h Spotřeba: 5,5 l/100 km 5,1 l/100 km 5,3 l/100 kmPod karosérií se ukrývá platforma EMP2 se specificky upravenou zadní nápravou pro co největší užitečnou hmotnost. V motorovém prostoru obou modelů se střídají tři motory. Klasika i City mají společné vznětové šestnáctistovky D-4D o výkonu 70 kW (95 k) a 85 kW (116 k) s pěti- respektive šestistupňovou manuální převodovkou v případě silnějšího naladění. To disponuje také systémem stop & start. Proace pak má i nejsilnější dvoulitr D-4D o výkonu 90 kW (122 k) s manuální šestistupňovou převodovkou. Ten také disponuje nosností 1400 kilogramů, prostřední motor má vždy 1000 kilogramů a nejslabší volbu mezi 1000 nebo 1200 kilogramy.
Ceník - Toyota Proace
Nosnost Proace City Proace Live Active Live Active 1.6 D-4D (70 kW) 1000 kg 399 900 Kč 434 900 Kč 464 900 Kč 499 900 Kč 1200 kg 404 900 Kč 439 900 Kč 469 900 Kč 504 900 Kč 1.6 D-4D (85 kW) 1000 kg ---------- 459 900 Kč ---------- 524 900 Kč 2.0 D-4D (90 kW) 1400 kg ---------- ---------- ---------- 554 900 KčPoznámka: Uvedené ceny jsou bez DPH.
Základní výbava Live obsahuje airbag řidiče a spolujezdce, asistent rozjezdu do kopce, tempomat s omezovačem rychlosti, centrální zamykání, manuální ovládání zrcátek, elektrická okna vpředu, přípravu pro rádio, palubní počítač, výškově a podélně stavitelný volant, zadní dvoukřídlé dveře s úhlem otevření 180 stupňů, boční posuvné dveře na pravé straně, pevnou dělící přepážku, kotevní oka v nákladovém prostoru, nelakované nárazníky, kliky a zrcátka nebo 16palcová ocelová kola. Druhá úroveň Active přidává dálkové ovládání centrálního zamykání, elektricky ovládaná a vyhřívaná zrcátka, manuální klimatizaci, audiosystém s Bluetooth, USB a čtyřmi reproduktory, výškově stavitelné sedadlo řidiče s bederní opěrkou, čalounění v kombinaci umělé kůže a látky a chlazenou schránku před spolujezdcem.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.